3 1 1 1 1 1 Rating 3.00 (1 Vote)

Frosta reklám 

*************************

Frosta Arany halrudak - 20s +++ Értékelés: 5,0/10

Foglalkoztunk már az úgynevezett filozofikus reklámokkal, amelyek mély filozófiai fejtegetésekbe bocsátkoznak legfőképp az élet értelméről, mielőtt rámutatnának egy konkrét termékre, amelyben természetesen pont ezen élet értelmét vélik felfedezni, és bátran ajánlják, hogy fedezzük fel benne mi is. Nos, az ilyen típusú reklámok egy nagyobb csoportba tartoznak, mégpedig a zagyvaságokkal indító reklámok főcsoportjába.

*************** 


***************

 A zagyvasággal indító reklámok tehát nem feltétlenül csak filozofikus tartalmúak, lehetnek egyéb, nem a termékre utaló észveszejtő baromságok is benne. A nem termékre utalás azonban fontos közös jellemző. Tudományos kutatások vizsgálják, vajon miért hatásosak az ilyen reklámok, vagy még inkább, miért hiszik hatásosnak az ilyen reklámokat, de a jelenségre egyelőre nincs ésszerű magyarázat. Nézzük például konkrét esetünket.

Kisfiú ocsmány virágcsokrot nyújt át anyukájának, kislány idétlenkedik a családi nézőközönség előtt. Vagyis teszik, mit egy teljesen átlagos gyereknek ebben a korban tennie kell, és mi szülők, persze elolvadunk a gyönyörűségtől. Természetesen csak a saját gyerekünk esetében, a másokét kissé szánakozva szoktuk nézni ilyenkor. Filmünk narrátora pedig, kihasználva e szülői elgyengülést, a következő megállapítást teszi:

Minden gyermek tehetséges valamiben. Ezért tápláló finomságokat érdemel.

Na most csak akkor lehet jó ez a reklám, ha teljesíti a zagyvaság követelményét, azaz a fenti megállapításban nem találunk semmi értelmeset. Kérem, próbáljuk meg tehát értelmezni. Igen, ott hátul a fiatal hölgy a csíkos intimbetétben?

Szerintem azért értelmes Tanár Úr, mert tényleg miden gyerek egy zseni, csak később rontják el őket az ostoba felnőttek az iskolákban és ezért érdemelnek tápláló dolgokat, amelyeket viszont a buta felnőttektől meg kellene vonni. Vagyis a reklámozó itt arra utal, hogy a célcsoport itt főleg a gyerekek lehetnek, mert ők szoktak zsenik lenni ellentétben a seggfej felnőttekkel. Vagyis ez egy rossz reklám, mert van értelme.

Na de kedveském?

Kedveskéje magának az a halrudat zabáló héttökű repedt valagú...

Na itt álljunk meg. Önből jó kreatív lesz, mert van érzéke a megfelelő jelzők megtalálásához. Persze a fenti szöveg spontaneitása mián még kissé fésületlen, de mindenképpen ígéretes. Visszatérve vizsgált példánkhoz, talán elsiklott afelett - hiszen fiatalsága miatt még sosem volt anyuka, gondolom - hogy valamilyen rejtélyes oknál fogva az emberi közösségekben még akkor is etetni szokták a gyereket mindenféle tápláló finomsággal, ha nem tartják őt különösebben tehetségesnek. Tehát normál esetben nem kell külön felhívni a figyelmet, miért is keressünk valami tápláló finomságot gyermekünk számára - ez esetben nyilván a reklámozott termék volna ilyen - hanem a gyermek puszta léte is elegendő az ilyen irányultságú motiváció előidézésére. Vagyis szorítkozhatnánk pusztán a termék előnyeinek taglalására, és nem kéne többlet energiát fordítanunk a szülő motivációs bázisának növelésére. Már ha rossz reklámot akarnánk csinálni, és nem akarnánk kiváltani a tudósok által kutatott rejtélyes átütően sikeres hatást. Elmondható tehát, hogy ez egy jó reklám, mert az idézett felvezető szöveg akkora baromság, olyan mélyenszántón eget verő sületlenség, hogy a gatyád lerohad tőle, ha egy kissé belegondolsz. De hát persze te nem gondolsz bele, szinte észre se veszed, csak felfogod, hogy halrúd, meg hogy a gyerek valószínűleg szereti. Különösen hogy anya szerint pont nekem való, ahogy ezt egy gyermekhang végső, megsemmisítő érvként neked szegezi.

Én most elárulom neked, hogy mi kreatívok, kihasználva, hogy e bevezető gondolatok úgy sem nagyon mennek haza a kedves rétegnézőben, zagyvaság versenyt szoktunk rendezni e - nevezzük így - percepcionális holtsávban. A fenti példa természetesen nem nyert, ennél sokkal oltáribb eszehagyottságok rúghatnak csak labdába. A mezőny mindig borzasztóan erős, nekem egyszer sikerült ötödik helyezést elérnem. Nagyon büszke vagyok rá. Ki is akasztottam magam a falra.

*******************************************************************************

Értékelés: 5,0/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 5/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 6/10

A látvány (Scene) - 6/10

A technika (Technology) - 5/10

{mxc}