0.0 of 5 (0 Votes)

valeriana reklám

*************************

valeriana night forte logo - Night FORTE – 30s +++ Értékelés: 4,2/10

Tanultuk már, a reklám először feltár, bemutat egy problémát, majd a terméket hívja segítségül a probléma megoldása végett. Ha fáj a fejed, egyél fejfájdalomcsillapítót. Ha nincs cipőd, vegyél cipőt a cipőboltból. Ha reked a széked, vegyél hashajtót. Egyszerű ok-okozati összefüggések. De ugye ez olyan unalmas. Ezért a kissé összetettebb ok-okozati összefüggések alkalmazása jött inkább a reklámdivatba, amin tán kicsit el kell gondolkodni, de hát így van ez minden magasabb rendű műalkotás esetében is. Nem?

***************

***************

Mit tegyünk például a kavargó gondolatainkkal, ha nem akarjuk, hogy kavarogjanak, vagy a sok nyugtalanító kérdéssel, ha nem akarjuk, hogy tovább nyugtalanítsanak? Ugyanis nagyon sok minden miatt kavaroghatnak a gondolataink, vagy nyugtalaníthatnak a kérdéseink. Például (női verzió) a mit főzzek holnap ebédre-től a térhajtómű megvalósíthatóságának egyes kínzó részletkérdéséig, vagy a menjek-e holnap kozmetikushoz-tól a mégiscsak megcsalt a férjem azzal a büdös kurvával-ig száz és ezerféle probléma zaklathatja elménket.

És mivel reklámunk ezzel az általános, mindent lefedő problémafelvetéssel indul, joggal várhatjuk el tehát, hogy a válasz korszakalkotó lesz, mintegy egycsapásra, kvázi gordiuszi módra fogja átvágni az emberiséget fennállása óta gyötrő, a világ megismerési folyamatát oly nehézzé tévő kételyek, kérdések hatalmas gondolati és gyakorlati, mondhatni mentális, partikuláris és pragmatikus csomóját. (Ezt a vizsgán szó szerint kérem majd idézni.) Izgatottan nézünk tehát a következő reklámmásodpercek elébe.

A válasz zseniális. Zseniális a rendezői megoldás is, miszerint a világmegváltó megoldás egy szép, fiatal hölgy szájából hangzik el, mintegy fricskaként is hímsoviniszta társadalmunk orrára koppintva. A megoldás… (itt 10 másodperc szünetet tessék tartani az olvasásban) a megoldás tehát nem más, mint hogy egyszerűen elengedem őket! (Én itt kimentem a gangra, hogy egyáltalán magamhoz tudjak térni a katartikus hatás által letaglózott állapotomból, és ismét tisztán tudjak gondolkodni.)

Na jó, de elnézést kérek, csak úgy, valamiféle termék segítsége nélkül?

És első pillantásra valóban úgy tűnik, a következőkben megemlített terméknek valóban nincs köze a zseniális megváltó megoldáshoz, hisz azt mondja a nő, az alváshoz pedig ezt a terméket használom. Pedig. Független események. Nem azt mondja, az elengedés eszköze pedig a nyugodt alvás lesz.

Megint rosszindulatúan álltam hozzá, nem? Hát de, mi másra gondolhatott, ha ezekután a terméket bevéve lefekszik nyugodtan aludni? Szövegértés gondjaid vannak? Jó, jó, de ismerd el, azért úgy is lehetne érteni.

Tehát összefoglalva, ha mindenféle nyugtalanító, zaklató gondolatok miatt nem tudsz aludni, akkor szedd be ezt, voltaképp egy altatót, és legalább alvás közben nem gondolsz majd rá. Mi történhet? Legfeljebb rászoksz, egyre több kell majd, de nem baj, reklámunknak pont ez a célja, hogy vásárold a terméket.

Bocsánat, ez itt reklámkritika és nem társadalomkritika. Bár szerintem a kettő ugyanaz, de erről most ne nyissunk vitát. Inkább vessünk egy pillantást a szép hölgy kedves párjára, aki jóízűen húzza a lóbőrt az ágy másik felén. A nőnek kavargó gondolatai, nyugtalanító kérdései vannak, de tudja – gondolom, nekem ez jön le – a párjával ilyesmiről nem lehet beszélni. Inkább bevesz egy jó adagot a termékből, és álomba sírja magát. Jó, talán nem sírja, de mégis, milyen ember az ilyen? Mégis milyen reklám az ilyen? Semmi különös, csak szabályos. Sztereotip. Női sors. Tűrd békében jobbágy sorsodat – mondja egy főúr egy helyütt egy magyar drámában egy jobbágynak. Így van ez jól.

És természetesen ez a termék természetes összetevőkből áll, amelyek sorban be is mutatkoznak. Jön a komló, utána a golgotavirág és végül, de nem utolsósorban a macskagyökér. Tán otthon is megfőzhetném. Gondolom. Ezen nem akadok fenn, ha ezekből van, hát ezekből van ez a bájital. Étel. De vigyázz – szól az apróbetűs felirat ott alul – ez egy étrendkiegészítő, ettől még normálisan kell zabálj, ha töltöttkáposztát vacsoráltál, nem tudunk segíteni a zaklató gondolataidon! Jogszerű a figyelmeztetés, magadra vess, ha nem vetted észre, vagy észrevetted, de a rendelkezésre álló másfél másodpercben nem tudtad magadévá tenni. Akkor diszlexiás vagy, tudd meg. De mi az, hogy az anyaglezárás dátuma: 2022.04.05? Annyira nyugtalanít ez a kérdés, hogy nem fogok tudni tőle aludni, hacsak…

*******************************************************************************

Értékelés: 4,2/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 5/10