0.0 of 5 (0 Votes)

Vodafone reklám

*************************

rtlklub logo – 15s +++ Értékelés: 6,0/10

Mert ilyen is van. Politikai reklámot is láttunk már néhányat ezen a platformon, de ez nem az. Vagy mégis. Az biztos, hogy nem terméket reklámoz. Vagy mégis? A brand ott van, na meg aztán manapság a hír is áru, vagyis termék, lehet reklámozni. És bár mondjuk az újságírói etikum nem egy pénzen megvásárolható termék, azért reklámozni azt is lehet, amint ezt a mellékelt ábra mutatja…

 

***************

***************

Nem könnyű ilyen tartalommal üzenetet megfogalmazni, ugyanis manapság az átlagember szövegértése csapnivaló. A humorérzéke is. Általában elmondhatjuk, a „népnek” nincs humorérzéke, és jó szövegértelmezési képessége sem. Nem lehet például – egy régi klasszikus példával élve – lecserélhető öregecskedő feleségekről beszélni az istenadta népnek, mert a nőszervezetek, és mindenféle más szervezetek azonnal tiltakozni kezdenek, nem, vagy nagyon félreértve a vicces hasonlatot. Mert hogy ezzel nem lehet viccelődni. És valóban vannak dolgok, amelyekkel nem lehet viccelődni, például a szélsőségesen embertelen, emberiesség ellenes eszmékkel, történésekkel kapcsolatos dolgokkal, de azt is mérlegelni kell, mekkora szövegértetlenségi rátával számolhatunk, és ha az túl magas, akkor inkább ne tegyük, akármilyen ártalmatlannak látszó dologról is van szó. Reklámok esetében (is) ez különösen fontos, nehogy az ellenkező hatást érjük el.

Jelen példánkban egy videós híroldal tesz hitet amellett, hogy a tájékoztatásnak objektívnek, pártsemlegesnek kell lennie, és a befogadó dolga legyen az állásfoglalás. Mondhatni, ez a híroldal ezen újságírói elv mellet foglal állást. Mondjuk elvileg nem is képzelhető el más újságírói állásfoglalás, csak ez. Tudjuk, a gyakorlatban ez messze nem így van, de ez a híroldal látványosan hirdeti, náluk igen.

Szellemes módját választották az üzenet átadásának, bemutatnak egy tárgyat, vagy valami mindenki által ismert dolgot, és tesznek hozzá kétféle értelmezési lehetőséget, de a lényeg, ők nem tesznek mást, minthogy úgy mutatják be a dolgot, hogy abszolút objektíven annak is látszon, ami, se többnek, se kevesebbnek. A ráépülő szimbolikus jelentéstartalommal majd te ruházod fel.

De van egy kis probléma. A helyes értelmezéshez egyrészt valamelyest jártasnak kell lenni a hazai közélet történéseiben, illetve megkíván bizonyos mértékű helyes szövegértelmezési képességet is. És itt belép a „nép” effektus, miszerint „reklámmértékegységekben” mérve itt a célcsoport számottevő mértékben szűkül, ami mondjuk egy átlagtermék esetében már nem volna megengedhető. Jó, de ez nem is egy átlagtermék. Mondhatnánk, a célcsoport, amelyet elérni terveztek… na most itt vagyok bajban… okosabb? Műveltebb? Intelligensebb? Maradjunk annyiban, minden embernek nagyon gazdag személyisége van, de senkisem képes a világ teljességét egyforma intenzitással magáért valóvá tenni… izé… szóval azt akarom mondani, ki ebben, ki abban okosabb, na. Úgyse jövök már jól ki ebből.

És hogy lássuk, mennyire van baj a szövegértéssel, ahhoz elegendő néhány kommentet elolvasni az internetről. Például:

„Ez komoly? A lényeg pont az, hogy véletlenül se ugyanazt nézze mindenki! (…) Ilyet még az M1-en sem mondanak, hogy az a lényeg, hogy mindenki ugyanazt nézze! Ha rajtatok múlna tényleg nagy baj lenne a sajtószabadsággal!”

Tetszik látni, a kedves hozzászóló pont az ellenkezőjét értette a szándékolt mondandónak, és attól tartok, nincsenek ők nagyon kevesen. Talán abban lehet bízni, akik úgymond ebben, azaz a szövegértésben okosabbak, azok talán abban is, hogy segítsenek átadni a valós üzenetet.

Tudom, minden reklámalkotó vágya, hogy szlogenjük a nép ajkán szállóigévé válva hirdesse a vonatkozó termék nagyszerűségét, de ez csak nagyon ritkán valósul meg, amiképp nyilvánvalóan itt sem, de mégis, ez az újságírói etikumról szóló spot üdítően hat a valószerűségtől és a hitelességtől jellemzően igen elrugaszkodott reklámvilágban.

Íme még néhány példa ebből a kampányból:

rtl szivárvány 1rtl szivárvány 2rtl szivárvány 3

*******************************************************************************

Értékelés: 6,0/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 7/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 9/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 5/10