4 1 1 1 1 1 Rating 4.00 (2 Votes)

ERSTE Bank reklám

*************************
Erste Személyi Kölcsön – 25s +++ Értékelés: 4,2/10
Szóval ez a koncepció. Nemrég még azt hittem, folyik az útkeresés a nagyszerű mesefigurás sorozat után, de most már látom, nem folyik, ez maga a koncepció. Nevezetesen az, hogy látunk egy szituációt, amelyben valakinek meglepően jól megy anyagilag, mert hogy épp ennél a banknál bankol. Bankozik. Bankolódik. Bankszik. Banksza meg.

***************


***************

Bocsánat, de úgy idegesít. Amikor a reklámok, kihasználva amúgy is agresszív attitűdjüket, beszállnak a nyelvújításba. Például régen a Chevrolet magyarul úgy hangzott, hogy sevrolet. Vagy sevi. Aztán egy szép napon egy reklámban bejelentették, hogy innentől kezdve ezt úgy kell ejteni magyarul, hogy sevrolé. És a nép engedelmesen meghajolt a felsőbbség akarata előtt. De a „váó” se létezett korábban, mint magyar indulatszó. Erre is jó szóval a reklámok oktattak minket. Ezek nyilván ilyen hatásmérés kalibrációk. Benyomok egy apró, eddig nálunk nem honos sajátosságot, és megnézem, milyen gyorsan terjed. De várjál, nehogy már átmenjünk itt tudományba, hanem inkább térjünk vissza a koncepcióhoz.

Tehát helyzetek, amelyekben valaki nagyon irigylésre méltó amiért pont ezen bank szolgáltatásaival él. Azt sugalljuk, hogy ő különleges helyzetben van ezáltal. Exkluzívitást élvez. Gyere te is, ha ugyanezt akarod élvezni. Gyertek minél többen, legyetek minél többen kivételesek. Legyen mindenki kivételes. Nem, nincs ebben semmi ellentmondás. Arra bazírozunk ugyanis, hogy hiába van tele mondjuk egy VIP váró, az ott ülők mind nagyon meg vannak elégedve különleges helyzetükkel. Azt gondolják ugyanis, hogy odakint még többen vannak. És ez igaz bármely bankra is, hiszen nem lehet az egész világ egyetlen bank ügyfele. Persze törekedni kell rá, mint minden férfinak a világ összes nőjével kapcsolatban.

Jelen példánkban az történik, hogy egy konyhában lázasan dolgoznak a szakácsok, már nem úgy értem, hogy betegen, hanem ég a kezük alatt a munka. Már nem úgy értem, hogy odaégetnek mindent, hanem nagyon serényen tevékenykednek. Aztán a nagy serénykedés közben azt kérdezi az egyik a másiktól, hogy nem fog hiányozni ez az őrültek háza?
Már a kérdésfelvetés is érdekes, hiszen kinek hiányzana egy őrültek háza? De értjük mi, ez amolyan szeretetből túlzó jelző, hiszen igazából jó kis csapat vagyunk, vagy valami ilyesmi feeling jön le. Aztán a válaszból kiderül, hogy miért nem fog hiányozni ez az őrültek háza. Azért nem fog hiányozni ez az őrültek háza, mert… viccelsz? Amikor hétfőtől a La Cuisine-ben (a konyhában – hol másutt?) Párizs legjobb séfjénél tanulhatok? Nekem ez minden pénzt megér.

Ekkor a szakácstársban, aki nyilvánvalóan hiába ábrándozik már mióta ugyanerről, értelemszerűen felmerül a kérdés, vajon hogyan lehetséges ez? Hogyan lehetséges, hogy ez a hozzám hasonló keresetű (nyilván) kollégám megengedhet magának ilyesmit? Lopja ez a pénzt? Vagy – te jó ég, nem is merem elképzelni – létezhet egy olyan bank, amely minden más bankhoz nem hasonlítható módon, önzetlenül, emberbaráti szeretetből siet az ilyen ambiciózus emberek segítségére? (A fenti belső monológ nincs benne a reklámban, én csak megpróbálom elképzelni, milyen asszociációs sorok következményeképpen születhetett meg a szakácskolléga agyában a következő kérdés.) A szakácskolléga ugyanis nagyon logikusan ezt kérdezi: Mondd csak, te kinél bankolsz? A válasz hallatán pedig hitetlenkedve rázza a fejét. Szerencsés ember, szerencsés ember – gondolhatja.

És ilyen szerencsés lehetsz Te is! – ezt meg te gondolod a klip nézése közben, hiszen a nagyszerűség ilyen csimborasszója láttán nyilván te is azonnal nagy összegű személyi kölcsönt fogsz felvenni nevezett banktól, hogy befizethess egy pilótatanfolyamra esetleg.
Jó, hát bugyuta persze a történet, de olyan aranyosan kedvesen hívja fel a figyelmet… de már ne haragudj, miért bugyuta, ha akár lehetne nem bugyuta is? Lehetne, ha volna szignifikáns különbség más bankok hasonló hitelkonstrukciójához viszonyítva. Akkor arról szólna az ének. Hogy legalább lenne igazán vicces? Hát nem elég vicces neked a vége, ahol az egész sztorira jellemző vaslogikához híven végül is a nagy pénzekért tanulni kiment főhősünk tanítja inkább a lecsó mibenlétére a messze földön híres mesterszakácst? Megpusztultam a röhögéstől.
*******************************************************************************

Értékelés: 4,2/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 2/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 6/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}