NISSAN reklám
*************************
NISSAN JUKE CrossOver ? 30s +++ Értékelés: 6,0/10
Már régen nem foglakoztunk autóreklámmal. Ebből persze még nem következik, hogy most már ideje, csak szoktak ilyet mondani, ha régen nem foglalkoztak valamivel, és most megint mégiscsak. Az első két mondatomban a semmit mondásra mutattam példát. Ezt nagyon fontos gyakorolnia a kreatív tanulónak, mert a hazugságok szövedékét lehet lazítani, hígítani vele. Ugyanis a semmit mondás mégsem egy direkt hazugság.
***************
***************
Noha bevezető okfejtésemnek jelen reklámunkhoz semmi köze, mégis szükségesnek láttam elmondani, mert értékes, megfontolandó gondolatnak látszott, de legfőképpen általános érvényűnek, már ami a reklámalkotás elsajátítandó folyamatait illeti.
A most vizsgált példánk egy autóreklám. Nagyon helyesen első megtekintésre a lakosság többsége számára legalább két értehetetlen komponenst tartalmaz. Az első, hogy autóban mi az a crossover, a második, hogy mi ez az egész? Aztán többszöri megtekintés után kiviláglik, hogy itt minden kiviláglik, amerre ez a szép új autó elhalad. Vagyis az autó fényt csinál, fényt hoz az éjszakába, fényt, azaz boldogságot.
Természetesen az autó paramétereiről egy hang sem esik, de ez itt nem is kell, mert ez egy hangulat reklám, csak szimpátiát ébreszt az új termék iránt, a többit pedig nézd meg a honlapon, vagy kérdezd meg az orvosodat, vagy a gyógyszerészedet.
Nézzük az első képet. Srác ül az éjszakában igen depisen valami metrómegálló féle műanyag székeinek egyikén, fölötte neonok, csak az egyik ég rendesen, és még egy villódzik. Aztán elhúz előtte az autónk. Metrómegálló kilőve, akkor valamilyen másmilyen megálló, vagy megülő hely lehet. Mindenesetre neonok mind egy szálig azonnal teljes fényerővel rákapcsolnak. Aztán jön egy irodaház az útvonalon, és minden ablakban rögvest fény gyúl. Tudják, ahogy az ufós filmekben. Jön az ufó, és minden fény kigyúl. Vagy kialszik? Mindegy, nem számít. Ezt követően elemes nyuszi, meg elemes autó kell életre a játékboltban az odakint elhaladó nagyszerű termék nyomában, majd egész háztömbök lakóit zavarják meg éjszakai nyugalmukban a hirtelen felgyúló fények. Ennek különösen egy ékszerrabló nem örül, mert a rablása alatt álló üzletben is hirtelen kigyúlnak a fények, ami nem előnyös ilyen helyzetben. (Zárójelben jegyzem meg – látod – hogy tudtommal ilyen ékszeres helyeken állandóan nagy fényességet tartanak rendszerint.) Aztán egy nagy épület tövében áll meg reklámfilmünk tárgya, aminek következtében tűzijátékszerűen robbannak fel a világítótestek a környező építményekben. Kisebb társaság egy magaslatról kedvtelve nézi ezt. És lám, egy szomorúan és munkában megfáradtan hazafelé tartó jóravaló derék transzvesztita is hirtelen felderül a szikrázó látvány láttán, és úgy dönt, mégis visszamegy dolgozni egy kicsit.
Akkor tehát megvan a koncepció, ugye? Eszerint az autót magát nem produkáltatjuk, nem kell, hogy felmenjen a függőleges falon, vagy más ilyesmi. Hangulatot teremtünk. Mindenekelőtt város, hiszen ez egy városálló kocsi, bármit is jelentsen ez. Persze energikus is, erre játszottunk rá ezekkel az energiaidéző szikrázásos izékkel. Aztán hogy első, kicsi és crossover. Hogy az utóbbi mit jelent egy autó esetében… akit érdekel, majd rákérdez, a hozzáértők meg tudják. Nyilván valami ebből is egy kicsi, abból is egy kicsi. Mindenesetre jól áll, mint típusnév kiegészítő a márkanév mellett.
A hangulat elemei tehát város, éjszaka, az éjszaka néhány tipikus figurája, úgymint egy darab depis, szerelmi bánatos csávó, egy darab betörő, egy darab éjszakai buli végén tartó vidám, fiatal társaság a szabadban, és zárásképpen egy darab transzvesztita, aki épp hazatér az éjszakai műszakból. És ezen elemekre derít fényt és boldogságot ez a jó kis szeretni való autógyöngyszem.
És hogy kinek szól elsősorban? Hangulat, érzelem, kis autó – talán nőknek. Crossover – talán mégse. Talán Önnek? De Ön csak harmadjára fogta fel a koncepciót, úgyhogy a hangulati elem már nem biztos, hogy hatott. Ezért kérem a tisztelt hallgatókat, jövő órára a megfejtést szíveskedjenek kidolgozni, úgyis mint házifeladat.
A kedves átlagcélcsoportnéző pedig nyugodtan hagyja figyelmen kívül a fenti megállapításokat, és ha tetszik az autó hangulata, hát vegye meg. Egyet nekem is.
*******************************************************************************
Értékelés: 6,0/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 5/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 4/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10
A látvány (Scene) – 7/10
A technika (Technology) – 8/10
{mxc}