Calgon reklám
*************************
Calgon - 30s +++ Értékelés: 4,6/10
Szeretem a Calgon reklámokat. Szeretem, mert biztonságot adnak. Na nem úgy, nem a mosógépnek, mert persze eszem ágában sincs használni, hanem a lelkemnek. Mai rohanó, állandóan változó bizonytalan világunkban az ember (bocsánat agyturkász úr, tudom ez nem volt egy én állítás), azaz én mindenbe belekapaszkodik, kapaszkodom, ami stabilnak, stabil lelki támasznak látszik. Mert kell a biztos háttér. Hinterland. Background.
***************
***************
Nos ilyenek például a Calgon reklámok is. Amiképp gyermekkorunk meséit sem unjuk soha a századik meghallgatás után, akképpen éljük át újból és újból szegény mosógép tragédiáját, akinek, igen akinek már későn jött a Calgon megváltása. Mert a tanulságot bizony nem mindig adják könnyen. Amiképp a katarzist sem. Gondoljunk csak a szegény kis gyufaárus lány meséjére, akinek megfagyása árán jutunk hozzá az emberiességről és az emberiségről mélyen elgondolkoztató katartikus élményhez. Ezért nem unjuk hát sosem a mosógépről, a gonosz mosógéprabszolgatartó nőről és a Calgonról szóló történetet sem, bárhányszor látjuk is. Igaz, a Calgonos történetek nem mindig pontról pontra egyeznek egymással, de hát így van ez, ha a nép szájára vesz egy epikus balladai költeményes lírai opuszos hőskölteményt. De a lényeg, a mondanivaló, az üzenet mindig azonos, bármelyik variáció is jut el hozzánk. Egyfajta típusteremtés zajlik itt, ahogy az egy igazi műalkotáshoz illik. A szenvedő mosógép figurája, a gondatlan háziasszony ellenszenves alakja, az időnként felbukkanó okos, józan, hős szerelő világot javító személyisége, és persze a Calgon, mint életesszencia, mint égből hulló manna, mind, mind életed felismerhető típusai, és azt segítenek megérteni, szegény kis mosógép áldozata nem volt hiábavaló. És amikor te hazaérsz, én hazaérek zaklatott lelkülettel a zaklatott külvilágból, ahol alig egy órája még mint ember egy másik embernek voltam farkasa, akkor leülvén a fotelbe azonnal lelki nyugalmat lelek a vonatkozó mese újbóli meghallgatása által az ismerős biztonság ölében elmerülve.
Mellékelt konkrét mesénk is nagyon szép példája a Calgon mondakörnek. Azt hiszem talán Kodály Zoltán gyűjtéséből való valahonnan Bukovina környékéről, de ez most nem is fontos. A szép bevezetőmondat azonnal megfogja az olvasót, miszerint Magyarországon minden negyedórában tönkre mehet egy mosógép a vízkőképződés miatt. És látjuk is fenyegetően izzani az ország térképén mindazon pontokat, ahol éppen kiszenved egy ártatlan mosógép. Látjuk továbbá leperegni azt a bizonyos negyedórát a mosógép kijelzőjén, és lelki szemeink előtt ott van már a vízszintes vonal és a lélektelen sípoló hang. Figyelem! Ez a reklám nem egy ócska hazudós hirdetés. De nem ám! Nem állítja, hogy minden negyedórában tönkre megy, hanem tönkre mehet. Aminthogy minden negyedórában meghalhat egy ember is szívinfarktusban. Hacsak nem szed Calgont. Vagyis azt a mosógép. Nem szed. Hacsak.
Figyeljük meg továbbá az elvetemült háziasszony kifejező figuráját, ahogy ott áll az egész család szennyesével a kezében, mert robotol a munkája mellet még otthon is, mint állat, és még ő van meglepődve, hogy a szerencsétlen mosógép kiszenvedett. Még ő kéri ki magának mintegy. Vérlázító! Pedig mindennap százszor is hallhatta a figyelmeztetést: Calgonnal a mosógép tovább él! Úgy gondolta, ez a korai halál természetes, mert a mosógépek korán halnak. Olyan természetesnek tartotta ezt, mint annak idején tartották természetesnek a rabszolgatartást az amerikai délen. Beleborzongunk szinte annak láttán, mire volt képes az emberi butasággal párosuló emberi gonoszság.
Még egy motívumra hívnám fel a figyelmet, ami szinte észrevétlenül emeli a mű értékét, még az olyan hatásvadász jelenetek ellenére is, mint az asszony lábaihoz bőségesen kiömlő mosógépvér, vagy a mosógép ereinek drámai elmeszesedése. Ez pedig a mosógép tetején megnyilvánuló sárga kiskacsa szimbolikája. Tessék megfigyelni, hogyan lesz a rút kiskacsából gyönyörű, fenséges élénksárga kiskacsa. Azaz hogyan lesz a beteg mosógépből egészséges, életerős mosógép. Azaz hogyan lesz beteg világunkból igazi, emberért való világ. Azaz hogyan leszünk mi mindannyian, úgyis mint emberiség sokkal boldogabbak.
A vezető mosógépgyártók ajánlásával.
*******************************************************************************
Értékelés: 4,6/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) - 7/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 2/10
A látvány (Scene) - 6/10
A technika (Technology) - 5/10
Hozzászólások
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.