1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Airwaves reklám

*************************

Airwaves logo - 15s +++ Értékelés: 4,0/10

Szerintem egy reklámalkotónak, azaz egy kreatívnak abszolút tisztában kellene lennie, hogyan megy át a kedves potenciális vásárlóba az üzenet, amely nyilván a termék megvételére kell hogy sarkaljon. Sokat beszéltünk már erről, úgyis mint a vásárlói insight ismerete (ld. ott, keresd meg), de lényeg, ami lényeg, ha azt mondom fekete, ne úgy értsd, hogy fehér. Tudom, ez nem könnyű feladat sokszor, de legalább törekedni kéne rá, mert tömegesen tapasztalható, mennyire félreérthető a mondandó. Nyilván te is tömegesen nézel reklámokat, és te is tömegesen tapasztalod…

 

***************

***************

Itt például van ez a mentolos cukorka, amit ha elszopogatunk, akkor érezzük, ez egy mentolos cukorka. Mint ilyen, teljesen olyan, mintha egy mentolos cukorkát szopogatnánk, azaz tökre azt érezzük, mint amikor valami mentolosat veszünk a szánkba. Tehát ha azt mondom neked, ennek mentolos íze van, akkor te pontosan tudod, miről beszélek. Szinte az orrodban érzed, ahogy a mentol megfacsarja egy kicsit.

Amint viszont eddig nem tudtál, a mentol voltaképp tudatmódosító szer, méghozzá ezek szerint szabadon forgalmazható. Eddig te is szabadon forgalmaztad magadnak, attól függő mennyiségben, mennyire szereted ezt az ízt. Amit viszont eddig szintén nem tudtál, te függő vagy. Nem lehetsz más, hiszen a tudatmódosító szerek rendszeres magadon való alkalmazása függőséghez vezet, ezt mindenki tudja. Persze az is lehet, te nem nagyon szereted ezt az ízt, nem túl gyakran éltél vele, legfeljebb csak azon alkalmakkor, amikor csókolózni indultál a városba. A faluba. Valahová. Mindegy, valahová, ahol az előnytelen szájszag nem előnyös.

De most, hogy tudod, ez a termék – és most nevezzük nevén – voltaképp egy drog, mindjárt másképp fogsz hozzá viszonyulni. Ha szeretted eddig is, azonnal meg tudod most már magyarázni eleddig érthetetlen motivációid jórészét. Magyarul, azért voltál furcsa itt és ott, azért csináltál magadból hülyét, vagy tetted magad nevetséges, esetleg azért voltál agresszív, azért verted a családod, mert tudatmódosító szer hatása alatt álltál. Te egy beteg ember vagy, a társadalom megértését, és segítségét kéred. És most, hogy a társadalmat is felvilágosította ez a reklám, vélhetően könyörgő szavaid meghallgatásra találnak. Arra bíztatlak, tedd meg.

Ha viszont eddig sem szeretted túlságosan ezt az ízt, vagyis csak ritkán nyúltál a szerhez, akkor szerencséd van, megúsztad. Egyelőre. Egy baj viszont van, E termékismertető hatására felébred benned a gyötrő kíváncsiság. Azta! – mondod majd magadban. Egy drog, amit szabadon vásárolhatok! Á, én biztos nem válnék függővé – jelented majd ki magabiztosan. Nem hiszem? – kérdezed majd magadtól. Na fogadjunk – ajánlod majd fel magadnak. És fogadtok, és te elkezded rendszeresen fogyasztani az anyagot, és veszteni fogsz. Ki kell majd fizetned magadnak, amiben fogadtatok. A termék gyártója persze nem fog veszíteni, hisz ezért készíttette ezt a reklámot. Minden reklám ezért készül, hogy növelje a vásárlói bizalmat a termék iránt, kívánatossá tegye azt, és nőjenek az értékesítési mutatók.

De ez az ötlet szinte verhetetlen. Nyíltan bevallani, nyíltan bevállalni, hogy termékünk voltaképp addikciót okozó drog, le a kalappal. Mert hogy tényleg, a fiziológiai hatásmechanizmus jól követhetően teszi a dolgát. Ez mondjuk egy babkonzerv esetében jóval áttételesebb, sokkal nehezebben győzhető meg a kedves potenciális egy babkonzerv tudatmódosító hatásáról.

De miért is mondom, itt voltaképp egy coming out történt, itt lerántották a leplet e termék drog mivoltáról? Mert azt mondja hogy:

„Ha ilyenek lennének a gyerekeid tehetségkutatói, nem kellene az Airwaves. De nem ilyenek. Ezért kell egy adag mentol, ami rögtön a fejedbe száll. Airwaves. A fejed is frissítsd, ne csak a szád.”

Teljesen egyértelmű az üzenet, kétség nem fér hozzá. A képi illusztráció is alátámasztja a mondandót, A tehetségtelen gyerekek valami szar bűvészmutatvánnyal szerencsétlenkednek a színpadon, mindenki majd elalszik, az anyuka kétségbe van esve. Aztán beveszi a szert, és azonnal mindent rózsaszínben lát. Tipikus tünetegyüttes, elveszti a valóságérzékét, szinte nem is tudja hol van, egy arcközeliben nyilván láthatnánk a kitágult pupilláit. Lelkesen megtapsolja az értékelhetetlen produkciót, egyes nézők értetlenül nézik. De neki biztos nagyon jó. Próbáld ki, neked is nagyon jó lesz. Mert ugye a fejed is „frissíti”. Szerintem, aki ezt a storyboard-ot írta, még nem próbálta. Tegye meg kérem…

*******************************************************************************

Értékelés: 4,0/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10

A látvány (Scene) – 4/10

A technika (Technology) – 5/10