1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Burger King reklám

*************************

burger king logo – Whooper 30s és 110s +++ Értékelés: 4,8/10

Mint azt már megtanultuk, a nagyon bevezetett márkáknak is kell a reklám, egyrészt a fogyasztói elmében való állandó jelenlét  biztosítása érdekében, másrészt, hogy az esetleges újdonságokról tudósítsunk, vagy egyszerűen az étvágy gerjesztés kedvéért, mind átvitt- mind pedig direkt értelemben. Itt a direkt értelmű étvágygerjesztés érhető tetten, de nyilván túl kellett lépni pusztán a termék gusztusos bemutatásán, elvégre kreatívok vagyunk, vagy mi…

***************

***************

Ez volt az első, a méregdrága sugárzási idő által 30 másodpercbe kényszerített változat, azaz egy szokásos reklámspot hossz. A lentebb látható változat a hosszabb, mintegy 110 másodperces verzió, az úgynevezett director’s cut, ahol a művészi alkotószabadság nem volt korlátok közé szorítva. De ne kapkodjunk, haladjunk sorjában.

Egy közismert gyorsétteremlánc közismert termékéhez étvágyat gerjesztő reklámot látunk, ahol eleinte nem is tudjuk, hogy ezt látjuk. Csak három ember, egy idősebb hölgy, egy fiatal lány és egy fiatal férfi ül és hallgatózik gondolom egy stúdióban fejhallgatóval a fejükön, vagy fülhallgatóval a fülükön, mindegy. Meg kell tippelniük, mit hallanak. Valami hús lehetett, mondja a hölgy, a férfi viccesebb, ő tudni véli milyen húsról van szó, esetleg szarvas, vagy fóka, az sistereg, mondja a lány, mintha a szarvas, vagy fóka tippre akarna ráerősíteni, pedig vélhetőleg nem is hallják egymást, de hát telepátia van ilyenkor, de ebbe se akadjunk bele. A lényeg, fogalmuk sincs mi ez. Mindezek egyenes folyományaként a fickó kijelenti, hogy ő már tényleg éhes, és ezzel leveszi a fej-fül hallgatót. Tehát valami serceg, nem tudják mi az, de ettől éhes lesz a fiatalember. Utána gyönyörű közeli képek következnek a termékről, illetve annak készítés közbeni hangjairól, úgymint a hagymavágás, salátavágás, paradicsom vágás, hús sercegés, szendvics összenyomás. Felirat: már a hangjától is éhes leszel. Ez ugye marhaság, mert minden sülő hús hangjától éhes leszel, ha húsevő vagy, ha nem voltál már eleve éhes, és nem vagy jólakott, vagyis ha már majdnem éhes vagy, akkor ez lehet az utolsó csepp a pohárban, csak épp tök mindegy, milyen hús. Na jó, de mint mondtuk, ez egy ilyen emlékeztető reklám, a lényeg, hogy viccesen összekapcsolja a sülő hús hangját, no meg a látványát is, az adott termékkel. Hát persze hogy nem lehet egy hússercegésből megállapítani, hogy pont ezen márka ezen termékéhez sül a hús, de a képeket nézve ugye hogy neked is összefut a nyál a szájadban? Na ugye hogy ugye? Ugye milyen jó ötlet? Az elején feltesszük a kérdést: mit sütsz kis szűcs? És miután nagyon izgulunk, elárulják nekünk, és mi nagyon megkívánjuk ezt.

A hosszabb verzióban van idő. Van idő a több vicces találgatásra, és a versenyzők végül egész jól megközelítik a megoldást, miszerint vélhetőleg valamiféle grillezésről van szó. És aztán mindenki kap egy megoldást, amit meg is ehet, és nagyon, de nagyon ízlik nekik. Csak épp a grillezés lényege marad el, a szabadlevegő, a társaság, a sajátkezű készítés, ehelyett mások, idegenek készítik a tömegkaját (kesztyű nélkül), és egy ablaktalan stúdióban fogyasztják el a kedves tesztalanyok.

***************

***************

Persze lehet, ez a lehangoló érzés csak engem lep meg, különösen a hosszabb verzió megtekintése után, ahol olyan, mintha be lennének zárva egy-egy magánzárkába ezek az emberek, és most jó magaviseletükért megengedték nekik, hogy meghallhassák egy szabadtéri grillezés hangjait, és utána kapjanak egy-egy terméket, még ha azok nem is szabadtéren készültek. Jutalom a börtönben. Tudom, csak én vagyok ennyire elcseszett, de az is világos, miért nem előnyös – ritka kivételtől eltekintve – ha a szegény direktorok cut-jait csak úgy ukmukfukk beengednék a közforgalmazásba a producerek. A sokszor kétszer, háromszor, négyszer hosszabb verzió a nagyfilmek esetében áttolhatja azt a nagyközönség számára már nem annyira fogyasztható „művészfilm”, vagyis az unalmas, vagyis a nem megtérülő kategóriába, a reklámfilmek esetében pedig akár az ellenkező hatást is kiválthatja, nem beszélve a méregdrága sugárzási időről. Tehát fogadd meg ezt a mindennapra szóló jótanácsom, amikor a napi betevő reklámfilmedet készíted, vágd meg jól a tévébe szánt verziót. Köszönöm, hogy segíthettem…

*******************************************************************************

Értékelés: 4,8/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10

A látvány (Scene) – 6/10

A technika (Technology) – 5/10