Flector reklám
*************************
– Dolo Rapid 20s +++ Értékelés: 4,4/10
Ha a reklám tisztán animáció, vagyis nincsenek benne igazi élő szereplők, akkor egy rakás gond lekerül a reklámalkotók válláról, és minden bizonnyal olcsóbb is. Nem kell például Palma de Mallorca-n forgatni. Vagy mondjuk lehet gusztustalan dolgokra való cuccot reklámozni anélkül, hogy óhatalanul elképzeljük a filmben szereplő valódi személyt a gusztustalanság hordozójaként. Összegezve, plusz költség nélkül szárnyalhat szabadon a kreatív fantáziája. Hát kell ennél több?
***************
***************
Bizony kell. Például fantázia. Az itt reklámozandó szer, egy fejfájás csillapító készítmény, erre kellett kitalálni valami előtte, utána helyzetet. Tulajdonképpen az ötlet nem rossz, miszerint a Feri voltaképp fakírkodik, vagyis önként viseli a kínt, mintsem hogy bevegye a megoldást. Nekem viszont mindig az a bajom, hogy az ötlethez tartozó megvalósítás nem konzisztens, azaz nem belső ellentmondásmentes. Nagyon sok filmmel, sorozattal is így vagyok, és szoktam dühöngeni emiatt. Például egy jövőbeli szuper űrhajóban miért az a konfliktus, hogy ki menjen be a hajtómű veszélyes közelségébe megjavítani azt, amikor tökre elvárná az ember, hogy egy ilyen jövőbeli csodatechnika esetében azért már tartozik egy-két robot is a hajó szerszámkészletéhez. Na ilyesmik. Akkor minek nézem? Nem tudom. Ráadásul a szóban forgó reklám egy kis könnyed, vicces rajzfilmecske, ahol maga a történet 10 másodperc, a többi a termékismertetés.
Egy kedves házaspár fekszik este az ágyukban, ahol a nagybajuszú, nagyszakállú Feri úgy érzi, mintha satuba volna szorítva feje, és egy szögeságyon ülne, mint egy fakír, úgy fáj neki. Rá is kérdez a felesége, hogy mi fáj Feri? Feri bevallja, a feje fáj. A felesége megfeddi, ne légy fakír Feri, vedd be a terméket. Feri beveszi, és békésen mindketten álomba szenderülnek. Termékismertetés.
De már bocsáss meg, de mi a baj ezzel?
Semmi. Mindössze 10 másodpercről van szó. Az átlagnéző számára nyilván a fakír látványa érzékletesen felvillantja a fájdalom fogalmát, ami most elmúlik, ha beveszi a beveendőt. Ennyi. Nem fog azon elgondolkodni, aki fakírkodik, az éppen hogy nem kínzó fájdalmat érez, hanem különböző technikákkal a trükktől az önhipnózisig kivédi azt. Tehát nem mazochista. Feri akkor fakírkodna, ha mosolyogna a kínzó fejfájás alatt, és így persze nem is jönne le, éppen ez van neki.
Na jó, de úgy is lehetne érteni, nem vagy te fakír Feri, hogy elviseld ezt a fájdalmat, hát ne fakírkodj, nem fog ez neked menni, ugyan vedd már be inkább ezt a szert, ne próbálkozz tovább! Na ugye, tudsz te jóindulatúan is hozzáállni egy reklámhoz, mit kekeckedsz folyton? Na jó, de miért mondja azt az asszony, ne légy mindig fakír, mondtam már. Ergo a Feri folyton ezt csinálja, folyton fáj a feje, és folyton nem veszi be a terméket, vagyis tényleg olyan, mintha fakírnak készülne, és most gyakorol. Ez a mutatványa. Nem annyira látványos, mint a szögeságy, karriert valószínűleg nem futna be ezzel a számmal, de hát vélhetőleg nem is ez a célja, inkább önmaga előtt akar valami komolyat felmutatni, hogy igenis el tud érni egy nehezen megvalósítható álmot. Például képes zokszó nélkül tűrni egy nagyon komoly fájdalmat, mint egy fakír. De akkor miért nem beszéli ezt meg az asszonnyal? És miért adja fel mindig, és veszi be a terméket? Nyilván gyenge akaratú még Feri, de szerintem előbb-utóbb sikerülni fog, te is drukkolj Ferinek. Hej, de messze jutottam egy egyszerű, mindenki által amúgy nem zavaró, és pusztán a fájdalom fogalmát felidézni hivatott szimbolikától. Hát hülye vagyok na. Ez az egész, immáron csaknem ezer írást tartalmazó blog ettől a hülyeségtől indíttatva íródott. Ha mégis olvasod, a te bajod.
De ha már szimbolika. Ha már, és de ha már bevette azt a nyomorult terméket, akkor miért nem múlt el a szögeságy is azzal a két lángoló kandeláberrel, vagy mivel együtt? Miért, miért? Megint nem érted? Most lett igazán fakír Feriből, a szer hatására nyugodtan aludhat a szögeságyon, értsd a fejfájáson, nem fog fájni neki. Na de akkor valójában nem is múlt el a fejfájása csak el lett nyomva? Tüneti kezelés? Bizony, bizony. Lám ez a jó reklám még a gyógyszer hatásmechanizmusába is belátást enged. Ezek szerint például az asszony, aki szintén ott fekszik Feri mellett a szögeságyon, már gyakorlott fakír, neki is nagyon fájhat valamilye, de neki már nem szükséges semmit bevennie ahhoz, hogy ne érezzen semmiféle fájdalmat, ugye? De akkor miért nem engedi szegény Ferit gyakorolni, könyörgöm?!
*******************************************************************************
Értékelés: 4,4/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10
A látvány (Scene) – 4/10
A technika (Technology) – 5/10