Ford reklám
*************************
Ford Fiesta - 35s +++ Értékelés: 5,0/10
Én ugyan nem fogom találgatni az elején, mit fognak itt reklámozni. Hagyom inkább hatni. Csak bámulom, és hagyom, jöjjenek az asszociációk. Illetve még azt sem. Csak úgy hagyom magam, hagyom a tudatalattimat dolgozni. Illetve még azt sem. Csak olyan üveges tekintettel fogok bámulni, és minden ajtót, ablakot nyitva hagyok. Jöjjön, aminek jönnie kell. Nem okoskodok.
***************
***************
Bácsi söpröget kora hajnalban a garázsuk előtt, kispolgári külvárosi villanegyedben. Söpröget. Mit érdekel, hát söprögessen. Esetleg tisztítószer? Nem találgatni! Nézni!
Nyílik a garázsajtó, kijön egy lapostévé. Kijött, hát kijött. Leszarom. Talán plazma. Tévéreklám. Már megint találgatsz. Ütemes zene indul (tuc-tuc?), képernyőn ritmusra villódzó formáció vibrálódik. Tévé elmegy játszótérre, ott már többen gyülekeznek, jönnek le a domboldalról például. Főtévén a körhintához érve egy kéz látható. Nyilván tüntetés lesz. Tévék a torzítás ellen. Ez lehet egy jelszó. Ne nézd a 16:9-en széthúzva a 4:3-at. Mert torzak lesznek az emberek, és így torz lesz a lelkük is. A tied is. Na jó, de akkor beég nekem a képernyő nem használt része! Így beszél a politikai ellentábor. Főleg a hagyományos, 4:3-as katódsugárcsöves tévék pártjai. Lesz majd ellentüntetés is. A rendőrség nem engedi őket egy helyen ugyanakkor tüntetni. Vízágyúk jönnek. Na álljál már meg. Azt mondtad, nem asszociálgatsz itt nekem nyakra-főre. Hát akkor tartsd a pofád és nézd tovább.
Aztán valahogy összeragadnak a különböző tévék, tán még hagyományos, képcsöves is van köztük, és így, egy tömbben, szerkezetüket állandóan átrendezve haladnak tovább az úton a zenére. Jönnek fel egy aluljáróból, mennek magas házak között, aluljáró alatt, mindenfelé, néha kisebb tévék leszakadnak a tömbről és szétszélednek. Szimbolikus dolog ez, mintegy metaforikusan. Igen, az információ túláradása van itten kifejezve. Hogy rajzik ki a gonosz információ akár egyetlen forrásból is, és hogyan vonzza magához a többi infóforrást, mint méhkirálynő a dolgozókat, és terjednek emígyen tovább még egy tömbben, új kaptárt keresve, új szaporodási pontot, ahonnan kirajzva aztán halálos áradattal fojthassák meg az emberiséget. Lám máris mennyi potenciális kis méhkirálynő szakad le a rajból, hogy szétszéledve terjeszthesse az információszennyezést emberiség szerte. Ugye érted? Ugye te is látod mit akar a művész kifejezni, mire akarja a figyelmedet felhívni, hogyan fúj riadót, emberiség, ébredj, a végórád közelg!
Nem akarsz most te elmenni inkább jóanyádba? Arról volt szó, csak figyelsz, tátod a szádat, meghallgatod az üzenetet, és teszel belátásod szerint. Szabad ember vagy. Akár ki is mehetsz a konyhába ehelyett. Sör van ott, meg az asszony. Még választhatsz is.
A végét azért megnézem. Jaj! Ez egy autóreklám! A tévék képernyőin lassan egy autó képe rajzolódik ki mozaikszerűen, majd a tévék szétválnak, lemaradnak, és egy valódi autó gördül ki belőlük elénk. Szép piros, csillogó. Villogó. Vészvillogó. Az agyamban. De miért? Ez miért egy autóreklám? Miért ez egy autóreklám? Autóreklám miért ez egy? Miért vagyok én ilyen csökött agyú, hogy ellentétben az emberek többségével én nem tudok mindjárt ez elején ráérezni valami autósra? Hát nem láttad, hogy a garázsból jött ki az a tévé? Hát tévé szokott neked kijönni a te garázsodból? Vagy a háromfejű sárkány? Nem, igazad van, a cica szokott nálunk kijönni a garázsunkból. Az autó előtte áll, mert nem fér be. Na ezért vagy hülye. Mert még az sem jutott eszedbe, hogy esetleg macskaeledel reklámról volna itt szó.
Akkor legalább olvasd el az üzenetet. Már ha tudsz olvasni egyáltalán. Új Ford Fiesta. Stílus. Most. Mi az hogy stílus most? Hát hogy ez a most stílusa. Trendy. Divatos. Kívánatos. Nem vagy ember, ha nem ilyened van. Mert így lehetsz egyéniség. Egyedi. Ha követed ugyanazt a stílust, amit sok millióan követnek.
Tököm tele van. Megyek a konyhába. Először sör, aztán az asszony. Aztán elmegyek kreatívnak.
*******************************************************************************
Értékelés: 5,0/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) - 3/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10
A látvány (Scene) - 7/10
A technika (Technology) - 7/10
{mxc}