Media Markt reklám
*************************
– 25s +++ Értékelés: 4,0/10
Már úgy értem, vannak reklámok, amelyek kifejezetten egyetlen csattanóra építenek, és ennélfogva nem is hosszúak. Relatíve. Tehát mondjuk 30 mp helyett csak 25, vagy 20 mp. A másik pólust az úgynevezett poénhalmozó reklámok képviselik, ahol szinte másodpercről másodpercre kapsz valami kacagni valót, úgy kell kivonszolnod közben magad a szobából, nehogy belehalj a röhögésbe. Az egypoénos reklám tehát sokkal kíméletesebb, csak a végén kell egyet röhögni. És hogy melyik a hatásosabb? Nos, ezen lehetne hosszasan vitatkozni, én szívesen mediálok, mint semleges, mondhatnám abszolút immunis fél, mint aki kvázi még életében nem röhögött reklámon.
***************
***************
Jelen esetben egy iparcikk kereskedelmi áruházlánc reklámkampányáról van szó, méghozzá az úgymond nem direkte a terméket ajnározó fajtából. Ugye emlékszünk a tanultakra, miszerint ez a reklámtípus nem közvetlenül a termék, a szolgáltatás előnyeit mutatja be, hanem azt mintegy használat közben, érzékeltetve, mennyire magától értetődő az adott problémával kapcsolatban pont ezen termék és/vagy szolgáltatás használata. Az adott problémát pedig kellően viccesen kell tálalni azon célból, hogy a kedves potenciálisba minél inkább bevésődjön az adott márka.
Itt például az látszott jó ötletnek, hogy az áruházba, és pont ebbe az áruházba betévedő vevő, valamiért úgy érezze, meg kell indokolnia, miért kell hajszárítót, vagy mobil telefont, illetve egyéb miegyébet vásárolnia. Én még soha nem éreztem ilyen kényszert az eladóval szemben, soha nem éreztem kínosnak, hogy éppen mondjuk egy csavarhúzót, vagy mosógépet szeretnék vásárolni, ezért mindig csak annyit mondtam nagy visszafogottan a segítségemre siető alkalmazottnak, egy csavarhúzót, vagy egy mosógépet szeretnék vásárolni, és hogy milyet. Még soha nem figyeltem meg ilyenkor, hogy mondjuk a kérdezett összenézett volna jelentőségteljesen a kollégájával, vagy mondjuk elfojtott volna egy mosolyt, esetleg rövid ideig csak értetlenül bámult volna rám szótlanul. Itt pedig épp ellenkezőleg, a kedves eladók annyira empatitívek, hogy értetlenkedés helyett abszolút lejön nekik, mit szégyell bevallani a kedves vevő, és jelentőségteljesen utalnak is rá a vonatkozó termék ajánlásánál. A kutyás úrnál például a hajszárító kutyaszőr állóképességére is tesznek utalást. Oké, nem mindig, a telefonos srácnál nem tudjuk mi lenne az eladó válasza, ott kiürült az ötletzsák, hisz az ábrázolt kényes helyzetre utalni a vevő megsértése nélkül, bizony nem lenne könnyű. Esetleg saját történetként utalhatna rá az eladó, miszerint bizonyos körülmények között leejtette a kőre a sajátját, és ezért ő is éppen most vesz újat, és ezt ajánlja. De hát ez nekem jutott eszembe, nem nektek kedves jól fizetett kreatívok, úgyhogy küldjetek pénzt.
De ne akadjunk fel ezen, mert mint tudjuk a reklámok műfajuknál fogva kissé természetellenes, abszurd képet tárnak elénk a bevésődés mélyebbé tételének érdekében. Jó, tudom, a téma az utcán hever, illetve a sztori az utcán hever, és ha szlogen úgy szól, minden sztorihoz van egy jó ajánlatunk, akkor tessék ide sztorival érkezni, hisz valószínűleg a többség nem azért vesz valamit, mert a régi egyszerűen javíthatatlanul elromlott, vagy ne adj isten, nem is volt olyan neki. Oké, oké, poén és bevésés, értem én, csak annyira nehezen tudom elképzelni, valaki csak azért megy be egy ilyen nagy műszaki áruházba, mert jót röhögött egy reklámjukon. Azért megy be, mert ott van, és tényleg akció van éppen, ahogy ez egyes reklámjaik végén látszik is. Na ugye, te kis kötözködő, akkor mégis van értelme ezen figyelemfelhívóknak, akkor miért ne fakadjon mosolyra még ráadásul a kedves vásárló? Mit fáj az neked?
Nem is tudom. Mert hogy nem az fáj. Talán az idétlenség az fáj. A szellemtelen, humortalan, színvonaltalan megoldások. Az fáj. Mert ha már ez a pálya, akkor lehetne szellemes, humoros, színvonalas. Ja, hogy ízlések és humorok? Meg a Mari néninek vidéken? Na meg a fókusz csoport is odavolt érte? Mondjak akkor példát? „Rádiója rossz vagy serceg, megjavítja gyorsan Herczegh!” Szerintem annak idején még ez is jobb volt, mint a kutyás bácsi hazugsága, aki valamiért nem meri bevallani, a hosszúszőrű kutyája miatt volna szüksége egy jó hajszárítóra. Hazudik inkább, mert ettől lesz ez egy jó kis vicces sztori…
*******************************************************************************
Értékelés: 4,0/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10