Coop reklám
*************************
Coop üzletlánc reklám – 15s +++ Értékelés: 5,0/10
A Ponyvaregény című örökbecsű filmalkotásból vált szállóigévé címünk (tudom, te tudtad), mert hogy itt nagyon örülnek valaminek. Hogy minek, az csak a végén derül ki. Hogy arányos-e a boldogság mértéke az örülni valóval, azt mondd meg te. Nyilván függ az illető örülő személy társadalmi helyzetétől. Egzisztenciájától. Ízlésétől. Mániájától. Hitétől. Anyjától…
***************
***************
Mert kérdezhetnéd te, ha a fazon ilyen boldog lesz egy gyümölcslé néhány forintos olcsóbbá válásától, vajon hogyan örülhetett a gyermeke születésekor? Persze lehet, az egész egy sivatagban játszódik, és épp a szomjhalál szélén volt az illető, amikor rábukkant az ellátmányra egy homokdűne árnyékában. Mi? Hogy ott nem érdekes az árengedmény? Most szőrözöl? Na jó, akkor mondjuk szegény hajléktalannak éppen már csak 229 forint volt a zsebében, és tudta, hogy a hőn áhított ital az sajnos 328 forintba kerül, és így esélye se lehet annak megízlelésére. És amikor meglátja, hogy most csak 229 forint, na akkor… hogy miért nem vett egy kisebb kiszerelésű ilyet? Te tényleg olyan fikázós kedvedben vagy ma.
Mert ez az örülés, amit itt látunk, nem akármilyen örülés. Ez olyan örülés, hogy először nem is hisz a szemének. Mintha elsőre nem is fogná fel, miről van szó. Vagyis valóban nem hiszi el, hogy ilyen szerencséje lehet. Az első fázis ez a gyanakvó öröm. Olyan szép, hogy nem is lehet igaz öröm. Biztos van itt valami csapda, vagy ha nincs, majd utána következik valami nagyon rossz. Mert így szokott ez lenni a való világban. És aztán fokozatosan eloszlik a gyanú, lassan-lassan hihetővé válik a hihetetlen, és akkor elementáris erővel tör fel a boldogság. És nem érdemes most azon filózni, hogy akkor hogyan örülhet a hegycsúcs sikeres ostromának, vagy a diploma megszerzésének, vagy a boldogító igennek, vagy a lottó ötösnek, vagy a halhatatlanság elnyerésének. Ugyanígy. Egyformán. Miért? Baj ez? Mert tessék mondani, hányszor történik az életünkben olyan, aminek ilyen nagyon lehet örülni? Hányszor? És mi történik gyakrabban? Mindenféle apró szarságok. Az történik. De ha megtanulunk például egy gyümölcslének is annyira örülni, mintha miénk lenne a világ legjobb nője, akkor az a kis szürke életünk mindjárt megtelik boldogsággal. Ilyen egyszerű. Tökre pozitívak leszünk, és jól túlélünk. Akár a híd alatt is. Na látod. Érted te ezt.
- Tibike kedves, kínlódok ezzel az akciós reklámmal, már tényleg nemtom, mit találjak ki, neked meg mindig szok lenni valami jó ötlet a tarsolyodban Tibikém kedves.
- Ne, Jolánka hagyjá most békémben, ne fárasszá má. Mittom én hogyan legyen.
- Na de Tibike, jön a vevő, és látja az árakat, és akkor micsinájjon? Hányjon cigánykereket?
- Jaj, Jolánka, mittom én mit hányjon. Látja az árakat, hát látja az árakat. Örüljön neki és kész.
- Tibike, te egy zseni vagy.
Gondolom így születhetett az ötlet. És akkor ebből máris lehet kampányt is csinálni, mert több arc is örülhet. És akárminek. És teljesen szabályos reklám végtére is. Hisz kellőképpen aránytalan az érzelem a tárgyhoz viszonyítva, és kellőképpen vicces annak, akinek ez vicces. Azt hiszem esztéta vagyok a javából. Így kell tudományosan elemezni egy műalkotást.
Na jó, igen, kétségtelen, hogy az arc azonnal kíváncsivá tesz, vajon minek örülhet ez a jóember? Minek örülhet ennyire? És igenis jobban megjegyzed, hogy most az olcsó gyümölcslé lett még olcsóbb. És ha célcsoport vagy (Nem baj, hogy gyakorlatilag minden mondatot és-sel kezdek? És?), igenis keresni fogod ezt a gyümölcslét. Akkor ez jó reklám? Most mondhatnám, egy reklám sohasem lehet jó, mert reklám. Ez olyan, mintha azt mondanám, ez de jó kis vakbélgyulladás volt. Igen, a maga nemében. Hisz figyelmet hív fel. Hát persze hogy senki nem örül ennyire egy gyümölcslé árleszállításának te kis buta.
Igen, tényleg fantasztikus árak!
Ó, a reklámok boldog világa! Ahol mindig minden mesének jó a vége, ahol mindig győz a jó, s veszít a gonosz! És ahol a jó mindig jobb, mint az előző volt. Mert például a János vitéz nem fejlődött azóta semmit…
*******************************************************************************
Értékelés: 5,0/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 5/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 5/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10