PENNY Market reklám
*************************
PENNY Market ? 30s +++ Értékelés: 4,0/10
Lehet, azért kapom fel a vizet újból és újból az ilyen reklámok láttán, mert sértve érzem férfiúi méltóságomat? Mert hogy a sztereotip szerepet, amit itt értelemszerűen egy nő játszik, oly gyakran játszottam el én is? Gyerekek elhozatala valamely gyermekeket egzecíroztató műintézetből, majd irány a bevásárlóközpont. Valamelyik. Bármelyik. És akkor jönnek ezek a reklámok. És akkor én a macsó (?) férfi ebben a szerepben. Mintha női ruhában lennék. Gáz?
***************
***************
Pedig, mint azt már jó párszor megállapítottuk, a reklámnak ez a dolga. A reklám nem valami egyenjogúságért, emancipációért, a kisebbségi jogokért küzdő röpirat, vagy az ilyesféle harcokra ösztönző kiáltvány, hanem promóció, termékmegjelenítés, adott áru, szolgáltatás vásárlására ösztönző, manipuláló médiaeszköz. Tehát követő, és nem formáló. Illetve dehogy nem, csak az agyadat formálja vásárlásra és nem a társadalmat változásra.
Ennek következtében igazán nincs mit felháborodnunk azon, hogy itt is típusokat látunk, hisz a típusok vannak többen, ők fogják úgy érezni, hogy lám, pont nekik szól ez a reklám, hisz ők vannak pont ilyen helyzetben, pont magukra ismernek, pont katarzisuk van ettől a reklámtól, mint egy jó műalkotástól. Nem igaz?
Kedves fiatal anyuka, anyukák jönnek ki a Napocska Ovi-ból (jaj de kedves, jaj de bájos), gyerekek szaladnak ki és kapják fel a bicajukat (amelyek különösebb lakatolás és ennek ellenére ellopás nélkül ott parkolnak a járdán a biciklitárolóban), és az egyik kedves anyukát épp felhívja a férje. Nem felhívja, azt hiszem sms-t kap tőle. Ó a férjem! – mondja az a kedves anyuka, aki az üzenetet kapja. Mondja a barátnőjének, a másik kedves anyukának. „A vacsorával kapcsolatban tele van ötletekkel. Bezzeg, ha azt kérdezem tőle, hogy hozzam ki mindezt a konyhapénzből?”
Na kérem. Oly sok minden van ebben a párbeszédben. Meg a hozzá látható testbeszédben. Én a következőket bírom kiolvasni: Itt vannak ezek a mi férjeink, férfiaink, ezek a kedves, de a földtől kicsit elrugaszkodott, tulajdonképpen gyámoltalan szőrös lények, akik ki tudja hol lennének nélkülünk. Vagyis mi fontosak vagyunk, nem tudnak nélkülünk élni, jól van ez így. Persze, csinálják csak ezeket a bonyolult, magas szintű dolgokat, amihez mi nem értünk, meg tán nem is fogjuk fel ésszel, de hát mindenkinek meg van a maga helye, szerepe a világban, a lényeg, hogy kiegészítjük egymást. Női szerep, férfi szerep. Ő keres, tán nem is tudom mennyit, és ad nekem konyhapénzt. De a butácska nem a földön jár, nem tudja szegény mi mennyibe kerül. Nem baj, ha ilyesmiket akar enni, majd ügyesen kialkudok egy kicsivel több konyhapénzt. Aztán mehet vissza világot megváltani, nagy dolgokat csinálni, meg ilyesmi. Olyan nagy férfias dolgokat tenni. Azok persze mind butaságok, azok a hatalmas gépek, meg politika, meg háborúsdi, meg más ehhez hasonlók. A férfiak mind gyerekek.
Vagy ez mind nincs benne? Már megint túlzok?
De esetünkben nem is kell magasabb konyhapénzt kialkudni. Mert a kedves barátnő anyuka ekkor megnyom egy hirtelen a járdán termett nagy gombot, és felkiált: Én tudom! Penny! És a nagy piros gomb alatt máris megjelenik a dicsérő felirat: Okos megoldás! És jő az aktuális akció ismertetése, és hogy itt persze többet ér a pénze, mert minőségit kap alacsony áron, amely ötlet nyilván egyik más üzletközpontnak sem jutott még eszébe. És láthatjuk is, amint hőseink idvezülve, boldog révületben kapkodják le a polcokról a hihetetlenül alacsony árú termékeket.
Nálunk például soha nem volt konyhapénz címen nevesített pénzösszeg. Nálatok? Hogy most akkor én előrébbvalónak érzem-e magam? És attól még, hogy van konyhapénz, az lehet közös döntés eredménye is? Tökre egyenrangú háztartásokban is? Meg hogy az a nő akár atomtudós is lehet? Mert másnap tán a férje megy a gyerekekért? Jól van, akkor felejtsd el az egészet! Neked van igazad! Ez a reklám mégiscsak egy példamutató, mi több, előremutató alkotás, amely miközben szelíden bíztat az épp itt történő vásárlásra, egyúttal példamutatásával küzd a nők férfiakkal azonos mértékű társadalmi megbecsüléséért is.
Szóval most dicsértem a reklámotokat, ugye? Akkor bevesztek a buliba?
*******************************************************************************
Értékelés: 4,0/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10
A látvány (Scene) – 4/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}