5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

Raiffeisen reklám

*************************

Raiffeisen 7,2% Lekötött Betét - 35s +++ Értékelés: 3,6/10

Most arra bíztatjuk Önöket, hogy az eddig tanultak alapján próbálják meg visszafejteni, milyen asszociációs mechanizmusok, milyen lényegi megfontolások, logikai összefüggések vezérelhették a kreatív csapatot abban, hogy pont az itt mellékelt megoldást találták a leghatékonyabbnak, a legátütőbbnek, a legfrappánsabbnak, a legjópofábbnak az adott banki termék eladási statisztikáit támogatandó. Kicsit fogunk segíteni, de tessék önállóan gondolkozni, csak bátran, ez most nem lesz osztályozva.

***************

***************

Igen, jól látják, tehát úgynevezett szabad asszociációs reklámról van szó. Mit jelent ez? Nem, nem azt, hogy szabad asszociálni, azt eddig is szabad volt, illetve eddig is kellett volna, hanem mit is? Igen, nagyszerű, hogy magának a sztorinak durván semmi köze sem kell legyen az adott termékhez. Miért jó ez? Én tudom, hogy Önök között jó néhány olyan akad, akinek kifejezetten nehéz elvonatkoztatni a terméktől, de higgyék el, egy igazi kreatívnál ez pont fordítva van. Neki az a könnyebbség, ha nem kell azon gyűrnie az agyát, hogy a termékről mondjon valamit, hogy a sztorival is megpróbálja magát a terméket közelebb hozni a potenciális vásárlóhoz. Á dehogy.

Na és hogyan lehet ezt a szabadságot, mondhatni a lusták, avagy a fantáziátlanok szabadságát megadni a fenti tulajdonságok nélkül kreatívnak alkalmatlan kreatívoknak? Ugye értetted az előző mondatot? Tehát a lustaság, és a fantáziátlanság a kreatív két jó barátja. Minden kreatív tanulónak ki kell építenie magában, különben nem lesz költséghatékony. Nem ám hogy belefeketedjünk a munkába, azt nem fizeti meg senki.

Akkor még egyszer, hogyan lehet ezt a szabadságot, a tök mindegy, mit reklámozunk, akkor is ez lesz a sztori szabadságát megteremteni? Igen, úgy van, a laza kapcsolás technikájával.

Nézzük konkrétan. Bank. Akkor tényleg csak egy picit, csak egy leheletnyit gondoljunk bele, mit csinál a bank? Azonnal vessük el azokat a válaszokat, amelyek egy óvodás szellemi befogadóképességét meghaladják. Tehát? Egy bank pénzt ad. Nagyon jó. Hát még? Egy bank mindig jó ajánlatokat tesz a kedves és szeretett ügyfelének. Hopp, ez az! Itt álljunk is meg gyorsan, a bankból ennyi elég. A többi már túl bonyolult volna, és nem tenné lehetővé a szabad asszociációt. Mi tehát a feladat? Hogyan lesz a legszabadabb az asszociáció? Hogyan lehet a jóságot leginkább kiemelni, mivel lehet leginkább hangsúlyozni?

Igen, igen, a rosszasággal! Ragyogó! Jaj dehogy a (persze nem konkrét) konkurencia ehhez képest rosszabb ajánlatával! Csak semmi bank. Semmi kötöttség. Bármilyen rossz ajánlat megteszi, és éppen ebben rejlik a szabadság!

Na, értik már? Aztán innentől kezdve sétagalopp. A jó kreatív csapat, ha megkapja ezt a szabadságot, bőséggel kezdi termelni az oltáribbnál oltáribb marhaságokat. És milyen jól szórakoznak közben. Jelen példánkban például egy nő rossz házassági ajánlatánál lesz jobb a banki ajánlat. Nem, nem semmi alma-körte összeférhetetlenség. Ugyanis ez épp ettől lesz vicces. Hogy olyan röhejesen semmi közük egymáshoz. Szabadság és humor egy csapásra. És az sem semmi, milyen vicces feltételekkel hajlandó csak a leendő férj leendő férj lenni. Szóval a nőnek van egy jó híre és öt rossz híre. Ezeket meséli el a kocsmában a barátnőinek. A jó, hogy eljegyezték. A rossz, hogy egy elmebeteg jegyezte el. Illetve mit is beszélek, nagyon fontos, a leendő férj voltaképp egy sztereotip férfi. Azt nagyon kell tudni egy kreatívnak, milyen a sztereotip férfi. Sörcsap a konyhába, póker, anyósutálat, feleség barátnőinek utálata, és despotikus hatalom, miszerint minden este aztán meleg vacsora legyen. Ebből is látszik egyébként, hogy ha jól megfigyeljük, ez egy nőknek szóló reklám. Ugyanis a férfinézők ezt egészen jól összemérhető ajánlatnak tarthatják a banki ajánlattal. Igen, szerintem is ez egy sokkal jobb ajánlat, mint egy hat hónapra szóló 7,2%-os lekötött betét. Mivelhogy az előbbi hosszú évekre szól. Nem?

Igen, nagyon helyes az észrevétel, hogy a női reklámra tett megjegyzésem megint egy olyan új szempontot hozott volna be az asszociációs folyamatba, ami azt korlátozta volna. Direkt tettem így, kíváncsi voltam, észreveszik-e. De észrevették, nagyon dicséretes, a szabad asszociációs típusú reklámokban semmiféle úgymond "józan" megfontolást sem szabad megengednünk, kivéve a laza kapcsolót, ami ugye a mi esetünkben a jó ajánlat.

És most tessék megfigyelni a slusszpoént, ami a happy end is egyben. A nő választott. Elissza azt az átkozott gyűrűt. Inkább a bankhoz megy feleségül.

*******************************************************************************

Értékelés: 3,6/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 2/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10

A látvány (Scene) - 4/10

A technika (Technology) - 4/10

{mxc}