5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (2 Votes)

Sió reklám 

*************************

Sió Prémium gyümölcslé - 20s +++ Értékelés: 4,6/10

Mostanra már talán elég reklámot dolgoztunk fel ahhoz, hogy megkezdődhessék a tudományos rendszerezés, az analízis, a szintézis, a modellalkotás, az absztrakció. Nem hagytam ki semmit? Na azért csak óvatosan, nem kell ezt elkapkodni. Jelen példánkról például már érezzük, hogy az úgynevezett filozofikusan kognifikáló reklámok csoportját fogja gyarapítani.

***************


***************

Persze a csoportelnevezés még nem végleges, magunkhoz engedünk még néhány száz reklámot az absztrakció pontosabb perceptuálása véget. Elnézést, de ha tudományról van szó, kénytelen vagyok szakzsargont használni. Az vesse magára az első követ, aki nem érti. (Nagyon fontos például, hogy mindig pontosan idézzük forrásainkat.)

Nos, például a fentebb beidézett filmetűd is fontos filozófiai megállapításokat tesz mintegy húsz másodpercben. Vizsgáljuk meg, hogyan képes ezen viszonylag rövid idő alatt, viszonylag bonyolult filozofikus üzeneteket, viszonylag hatásosan elmélyíteni viszonylag műveletlen tudatunkban?

Kibomló virágot látunk, ahol a szirmok aztán barackgerezdekké, köztük eperszemekké változnak, végül egy felülnézetből kitárt karokkal pörgő kislánnyá lényegülnek át. Eközben kellemes női hang mondja, hogy szeretem a megújuló természet erejét. Mindez az első három másodpercben történik. Hm, mondod magadban erre te, valóban, milyen lenyűgöző, ahogy a természet ajakán minden évben kiserked a tavasz, ahogy a télen erőtlenül heverő, alvó természet, újból és újból erőre kap, hiszen télen csak arra van ereje, hogy szétfagyassza a seggedet, jeges hóviharokkal rombolja szét az életteredet, meg más efféle harmatos dolgok. Jó, igaz, tavasszal sokkal látványosabb, színesebb az ereje, nem beszélve az őszről, lásd őszibarack, ami később még fontos lesz ezen reklám szempontjából. Bár akkor már tulajdonképpen haldoklik megint szegény természet.

A következő nagy erejű filozófiai megállapítás, hogy az élet újdonsággá formálja az ismerős dolgokat. Ugye érted? Minden változik, kétszer nem léphetsz ugyanabba a folyóba, kétszer nem nézhetsz ugyanabba a szempárba (jaj de szép!), az idő vasfoga mindenen átrágja magát. Még rajtad is. És látjuk, ahogy a pörgő kislányból pörgő nagylány lesz, majd pörgő menyasszony, majd pörgő asszony, majd pörgő anyuka, majd pörgő nagyobb család.

De jó, hogy mindez a miénk. Az együtt töltött pillanatok. Imigyen lelkendezik a narrátornő és milyen igaza van. Hiszen nincs két egyforma pillanat, ezért minden pillanatát az életünknek meg kell őrizni a szívünkben, hisz mindegyik egyszeri és megismételhetetlen. Ráadásul mindegyik kicsit ismerős, de mégse, mert az élet már újdonsággá formálta őket. Ezért akinek szeme van a jóra, a mindig megújulóra, az sohase unatkozik, hanem mindig csak gyönyörködik ebben a mi világunkban. Igen, még akkor is, meg akkor, meg akkor is. Fejezd be a destruálást.

És amikor megérted végre ezen filozófiai üzenetek lényegét, amikor innentől kezdve végre más szemmel nézel erre a mindig megújuló világra, akkor az együtt töltött pillanatokra emlékeztető mondat után az következik, hogy a gyümölcsök zamata, amit úgy szeretünk. Most miért? A milliárdnyi, mit milliárdnyi, a végtelen sok megújuló pillanat közül miért ne épp a gyümölcsök zamatát emelné ki a reklámozó? Hisz annak van köze a termékhez, nem? Igen, az élet újdonsággá formálja az ismerős dolgokat, többek közt ezt az italt is ujjá formálta. Úgyhogy ne szarakodjál, hanem nyűgöződjél le a termék azon rendkívüli, minden más létezőtől megkülönböztető tulajdonságától, hogy újjá formálta az élet, mint minden más létezőt a világon. Most mit nem értesz? Hát hány olyan létező van a világon, amit mostantól új, egyliteres palackban lehet kapni? Na ugye! Végül csak rájöttél kis segítséggel, mi itt a specifikum a világ összes többi létezőjéhez képest. Szóval szedd össze magad, és tanulj tovább keményen, ha egyszer jó kreatív akarsz lenni. Figyelj! Bevallom neked, én sem rögtön a reklámokból kezdtem filozófiát tanulni. Először beiratkoztam az egyetemre. (Jól van na, a műszakin is volt egy kis filozófia!)

*******************************************************************************

Értékelés: 4,6/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 4/10

A látvány (Scene) - 7/10

A technika (Technology) - 6/10

{mxc}