1 1 1 1 1 1 Rating 1.00 (1 Vote)

FHB reklám

*************************

FHB Életjáradék Időskori Program - 35s +++ Értékelés: 4,2/10

Na ja, a pénz, a közös érdek, az bizony még az olyan embereket is - ideig-óráig - együtt tarthatja, akik máskülönben már rég egymás torkának estek volna. Sok gengszterfilmből megtanulhattuk, a csapatmunka legnehezebb része nem maga a zsákmány megszerzése, hanem utána az osztozkodás. Számtalan derék, jóravaló bűnöző halt már meg ennél a pontnál.

***************


***************

Nos, éppen ezt kiküszöbölendő hozták létre az FHB Életjáradék programot. Egyik legnagyszerűbb előnye, hogy nem csak bűnözők vehetik igénybe, hanem más, egymással utálkozó viszonyban lévő emberek, embercsoportok is. A lényeg abban rejlik, hogy a juttatás járadék formájában kerül kifizetésre, így a másik csoporttag elpusztítása semmiféle anyagi előnnyel nem kecsegteti egyik résztvevőt sem. Igaz, feltehetőleg anyagi hátránnyal sem, amit ilyenformán akár a konstrukció hibájaként is felfoghatunk. Viszont ami fő, hogy az összeg a megölni érdemes határon nagy valószínűséggel még innen van, elválás esetén pedig - lévén közös szerzemény - valószínűleg még azt is ketté kéne osztani. Marad tehát a csendesen utálkozó együttlét.

A fenti helyzetet illusztrálja kitűnően és kedvcsinálóan a mellékelt munka is. Végy egy undorító sztereotípiát, miszerint sokéves házasság után a feleségre mint buta, kellemetlen, elviselhetetlen, szeszélyes zsarnokra gondolunk, akinek hajdanán, ki tudja mi okból, szerelemmel csordultig telt szívvel örök hűséget esküdtünk. Ez a feleség aztán egy férfi számára nem kevésbé undorító módon vásárolgatásra, fodrászra és más ehhez hasonló undorító női dolgokra költi közös életjáradékunkat, miközben az ideje fennmaradó részét a barátnőivel való undorító pletykálkodással tölti. Ráadásul undorító módon mucikámnak szólítja a barátnőjét a telefonban. És ami az egész dologban a legundorítóbb, hogy mindezt a férjnek, mint egy rabszolgának undorító módon végig kell asszisztálnia. Mindennek tetejében az undorító nőszemély semmit sem vesz észre undorunkból, pedig azt lépten-nyomon alig-metakommunikatíve kifejezésre juttatjuk. Itt például akkor, amikor a boldogtalan férj egy kérdésre válaszolva explicite közli, ha utaznának, ő menne északra, a felesége pedig menne délre. Álmodik a nyomor.

Jaj, jaj, de hát ez csak egy jó poén! Én például könnyesre kacagtam magam rajta. A lényeg, hogy felkeltődjék az érdeklődésem az adott termék iránt, és erről egy cseppet sem tereli el a figyelmemet ez a szakállas, idétlen sztereotípia. Egy cseppet sem azon kezdek el elmélkedni az ajánlat paramétereinek latolgatása helyett, hogy mi a fenének él együtt, és tervez közös jövőt ez az ember ezzel az asszonnyal, ha ennyire utálja? Bár amióta egy agyonreklámozott potencianövelő szer is erre a "poénra" épít, kissé elbizonytalanodtam a tekintetben, hogy tényleg célszerűtlen-e kellemetlenségeket kapcsolni egy termék reklámüzenetéhez. Úgy tűnik, fókusz csoportos vizsgálatok igazolhatják, talán épp hogy a kellemetlenségek legyőzésének, elviselésének eszközeként találhatják célszerűnek a potenciális vásárlók az adott termék birtokba vételét. Annyira jó ez az életjáradék konstrukció, hogy még az undorító asszonnyal is érdemes vállalni a további együttélést miatta, illetve annyira jó ez a potencianövelő, hogy még az undorító asszonyt is meg tudom kettyinteni vele, és akkor nem lesz balhé. Végül is mindkét hatásmechanizmusnak lehet létjogosultsága a reklámvilágban, úgymint a "jó megszerzése", vagy a "rossz elkerülése" típusúaknak. Gondolj csak a különféle gyógyhatású izék, vagy a gyógyszerek reklámjaira.

Én csak azt nem értem, ha egyszer mód volna a "jó megszerzése" típusú megközelítési módra is, milyen ördögi megfontolásból kerülhet sor mégis a "rossz elkerülése" megoldás kiválasztására?

Tudod te jól miért. Hiszen ördögi világban élünk, nem lehet tehát elégszer felhívni a figyelmet, ember ne csüggedj, az ördögi dolgok igenis leküzdhetők! Még akkor is, ha asszony a neve!

(Technikai megjegyzés zárójelben: vagy a megvilágításon lehetett volna módosítani, vagy szorosabb alsót kellett volna adni a művész úrra, hogy férfiassága ne a balettművészetben megszokott módon jelenjen meg a képeken.)

*******************************************************************************

Értékelés: 4,2/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 5/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10

A látvány (Scene) - 4/10

A technika (Technology) - 4/10

{mxc}