2.3333333333333 1 1 1 1 1 Rating 2.33 (3 Votes)

Sensodyne reklám

*************************

Sensodyne - 30s +++ Értékelés: 4,2/10

Ez a példány is azon iskola, azon szellemi műhely elveit követve született, amely szakít az üzenet különféle művi környezetbe való beágyazásával, ehelyett inkább a hétköznapi, mindennapi élet egy valós pillanatát tárja, mintegy kandi-kameraszerűen a befogadó elé, megőrizve így az üzenet természetességét, életszerűségét, és ennélfogva hihető, könnyen befogadható mivoltát. És ez így is volna, ha nem volna az egész piszkosul természetellenes.

***************


***************

Ül a celeb... ha vársz egy kicsit azt is megmondom honnan olyan ismerős... igen, meteorológus valamelyik tévécsatornán... szóval ül a celebnő a fogorvosnál, és mintegy spontán beszélgetnek. Ha színészek lennének, azt mondanám, zseniálisak. Ugyanis nem könnyű egy profi színésznek amatőrt játszani, aminthogy nem könnyű egy kitűnő énekesnek szándékosan hamisan énekelni. Sietve megnyugtatok mindenkit, jelen esetben a szereplők valóban amatőrök, akik megpróbálják önmagukat, önmaguk hétköznapiságában eljátszani (as himself, as herself). Szerintem nem sikerül nekik.

Na most csak az a gond, hogy én ezt a koromnál fogva feltehetőleg nem tudom helyesen megítélni. Ugyanis én mindenféle Gábor Miklósos, Törőcsik Maris, Básti Lajosos, stb. tévéjátékokon nőttem fel, és nem mai magyar szappanoperákon, amelyek igenis rendkívül alkalmas célcsoportokká nevelték a fiatalabb korosztályokat az olyan reklámüzenetek befogadására, mint ami éppen vizsgálatunk tárgyát képezi. Az idétlen történet, és a bődületesen alacsony színészi teljesítmény szépen megágyaz tehát a vonatkozó, és az ehhez hasonló szerkezetű fogyasztási felhívásoknak.

"Pataki Zita a fogfehérítésről beszélget fogorvosával." Ezzel a felirattal indítunk, hogy azonnal képbe helyezzük így a szemlélődőt, levéve válláról a szövegből való megértés embert próbáló terhét. Hiszen ugye a természetes beszéd nem mindig ilyen letisztult, célratörő, mint amilyen a megfogalmazott, leírt szöveg. Mert mit is mond a főhősnő? "Az én munkám során nagyon fontos, hogy... hogy szépek legyenek a fogaim és fehérek..." És közben mutatja is a kezével, hol vannak a fogai. Szóval a fenti igen összetett, zavaros, összefüggéstelen mondatból valóban nehéz hallás után kihámozni, hogy miről beszélget itt Pataki Zita a fogorvosával.

A felirat elmúltával aztán elénk tárul a fogorvosi rendelő enteriőrje, benne a szereplőkkel, és ismét egy felirat segít minket az abban való eligazodásban, vajon melyik kettőjük közül Pataki Zita. De legyünk igazságosak, azt valóban nem tudtuk, hogy a jóképű fogorvost Dr. Tar Balázsnak hívják. A jó fogorvos elmondja, hogy a fehérítő eljárás érzékenyebbé teheti a fogakat, de szerencsére a Sensodyne nevű fogkrém az eljárás előtt és után is használható. (Azért én laikusként megkérdezném, ha egy eljárás érzékenyebbé teszi a fogakat, az árt, vagy használ a fogaknak?)

Tehát semmi baj, kicsit ugyan rongáltunk azokon a fogakon, de ezzel a fogkrémmel bekenve aztán, mintha mi sem történt volna. Ráadásul mostantól szép fehérek is. Azt hiszem ez zseniális. Ragyogó példa az igény felkeltésére. Ajánljunk mondjuk hajfestéket, igaz ugyan, hogy kihullik tőle a hajad, de itt van utána ez a kitűnő hajnövesztő szer. Így eladjuk a festő- és növesztőszert egyben. Fogfehérítés (érzékenyítés) szolgáltatás és érzékenység csökkentő egyben.

Nincs igazad, mert itt valóban fehér fogakhoz jutunk, míg igazi hajnövesztőről még nem hallottunk.

De igazam van, mert ha tovább nézed, kiderül, igazi fehérítő eljárás sincs, hiszen ha volna, a következő kérdésnek nem volna létjogosultsága: "Ha én fenn akarom tartani a fogaim fehérségét, akkor őő, mit javasol? Mit használjak?" Tessék megfigyelni, hogy a beszúrt "ő" hangocska milyen természetessé, mesterkéletlenné teszi a beszédet. Tényleg, mintha spontán jönne, semmi betanulás. Na jó, a hanghordozáson esetleg lehetne valamit finomítani, tényleg csak egy csöppet, hogy ne azonnal álljon fel hátunkon a szőr, de ez igazán elhanyagolható mellékkörülmény.

És itt érhető tetten a zsenialitás. A harmadik terméket is eladjuk. Az úgymond hajnövesztőt. "A Sensodyne Whitening fogkrém nyugodtan használható minden nap." Ezt mondja az orvos, s mi meghajlunk a lenyűgöző színészi alakítás előtt. Tehát az értéklánc a következő: érzékenyít - fogkrém egy, fehérítés - szolgáltatás, kifakulás - fogkrém kettő.

És a történet vége, a happy end. A főhősnő az átélt megrendítő élmények hatására meghasonul, magába néz, és fogadalmat tesz. "Mától mindennap a Sensodyne Whiteninget használom, hooogy szép fehérek maradjanak a fogaim." Vége, függöny.

Én például elsírtam magam. Ilyen hatással volt rám. Hiába, a műalkotás, az műalkotás. És az a kedves hazug felirat a végén miszerint a fogorvosok a  Sensodyne-t ajánlják, vagyis az összes ezt ajánlja, ez oly módon tette fel az í-re a pontot, hogy egyenesen a színészbejáróhoz rohantam, hadd ihassak pezsgőt abból a lábbeliből amit ő visel, és hadd foghassam ki a lovakat a hintó elől ami őt szállítja. Őt a kreatívot.

*******************************************************************************

Értékelés: 4,2/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 5/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10

A látvány (Scene) - 4/10

A technika (Technology) - 4/10

{mxc}