szallas.hu reklám
*************************
- hű akció 30s +++ Értékelés: 4,6/10
Agyament. Azt hiszem ez egy jó szakkifejezés bizonyos reklámok minősítését illetően. Agyament reklámoknak nevezzük azon reklámipari termékeket, amelyeknél az ötlethez vezető asszociációs út nem felderíthető, ezért az kreatívnak nem nevezhető. Ez a definíció belépő kérdés lesz a vizsgán. És most nézzünk erre egy példát.
***************
***************
A szallas.hu, ahol ugye szálláshelyeket lehet foglalni szerte mindenhol, kitalált egy akciót, miszerint10% kedvezmént, meg valami ajándékkupont kapnak a tagok. És tag lehetsz, ha regisztrálsz. Gondolom ekkor kiáltott fel elragadtatásában Géza a szallas.hu munkatársa, amikor a főnök előadta ezt az ötletét. És amikor felkiáltott, akkor azt mondta, hű főnök, ez kurva jó! Én így gondolom, ez látszik nagyon valószínűnek.
Aztán a marketing cég, akitől a reklám spotot megrendelték, meghallván hogyan lelkesedett Géza, rögtön lecsaptak a ku… ja nem arra, hanem a hű! indulatszócskára. És így lett a kampány neve hű kampány. Egyszerűen nem történhetett másképp. Ugye az a nagyszerűség, hogy a kedvezmény azoknak szól, akik tagok, vagyis hűek ehhez a szállásokat áruló céghez. Érted, hű-ek.
Na most a feladat nyilvánvalóan adódik, a hű szócska köré kell valahogy felépíteni a promotáló filmecskét is. Te azt gondolnád, mivel szállások foglalásáról van szó, hát valószínűleg gyönyörű szálláshelyek játékos és/vagy nagyon ötletes és/vagy nagyon mulatságos megmutatásáról lehetne szó, amelyeket látva a kedves potenciális maga is a hű indulatszó kiejtésére kényszerülne önkéntelenül. És tessék nézni, majdnem sikerült is a természetesen adódó ötlet nyomán kivirágzó kreativitás szárbaszökkenését kibontakozni hagyni. De közbeszólt az agyament hatás.
Egy – hogy is mondjam – már nem egészen mai fiatal hölgy szobabiciklizik a szobában. Értem én, hogyne érteném, előkészül a kontraszt, biciklizés a gyönyörű valódi tájban, ami akkor már nem csak egy kép lesz a falon. Na de ha most a hölgy egy szálláshelyen van, hisz ugyebár a cég szálláshelyekkel foglalkozik, akkor csak annyi a baja, hogy nem akar kimenni a szabadba biciklizni, szóval így ez inkább egy egészséges életmódot proponáló reklám, hisz a szép táj ott van a falon túl. Értem én, hogyne érteném, a fal egy metafora, a cég a gyönyörű szálláshelyek kínálatával mintegy ledönti a szobád falait, így téve megvalósíthatóvá például a gyönyörű tájban biciklizés élményének átélhetőségét. És a néni… a hölgy most már tényleg odakint biciklizik. Hm, nem is olyan rossz ötlet és ha nem volna az agyament hatás, tán nem is tűzöm ezen munkát a tollhegyemre.
De jaj, ki az a fehérköpenyes nő ott a szobában? Személyi edző? Vagy ez is metafora, és fogd fel úgy, most a szállásadó cég maga a te személyi edződ. Eltaláltam? Nos a hölgy szobakerékpározik, és kimerülten olyanokat sóhajt, hogy hú. A személyiedző néni pedig nyaggatja, hogy ne azt mondja hú, hanem hogy hű. De miért? Nem is mondja egészen addig, amíg a köpenyes nő ki nem dönti a ház falát. Akkor tényleg hűt mond a nő. Ja, értem én, hogyne érteném, ez az értetlenkedés is egy metafora, a fantasztikus lehetőség nem ismerésének metaforája, és mi is idegesek leszünk a nyaggatástól, nem értjük mi van, várjuk már nagyon a megoldást, és akkor jön a faldöntés. És kiszakad belőlünk az örömteli meglepetés hű-je. Nem vagyok hülye, értem én, hogyne érteném.
Hogy akkor mi a bajom ezzel a reklámmal? Figyelj már, van 30 másodperced. Egy éltesebb nő teker a szobabiciklin, egy fehérruhás szintén nő meg nyaggatja, hogy mondja már azt a hű-t a hú helyett. De miért? Mindegy, a biciklis nő tök hülye, nem képes egy ilyen egyszerű feladatot végrehajtani többszöri nekifutásra sem. Aztán a fehérköpenyes, nyilván elvesztve a türelmét dühében egyszerűen kidönti a ház falát. Na erre én is azt mondanám, hogy hű. Az erősen pirosrúzsos ajkú fehérköpenyes nő erre baromi boldog lesz, ő pattan fel a szobakerékpárra, amiről az imént beszélte le a másikat, és heves termékismertetésbe kezd, hogy ez a cég egy új hűségprogramja, így hívják és még egyéb tudnivalók, hogyan legyél boldog te is. De mi volt az az agyament jelent előtte, és mi köze ehhez a szállást közvetítő céghez?
De én megfejtettem neked, ugye? Szívesen…
*******************************************************************************
Értékelés: 4,2/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10