1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Yettel reklám

*************************

Yettel – Prime tarifa 30s +++ Értékelés: 4,4/10

Rendben, elismerem, a reklámok azoknak készülnek, akik nézik. Úgy értem rendszeresen. Én nem ilyen vagyok, ezért nem is érthetem, mit értenek azok, akik rendszeresen nézik. Nem vagyok reklámra edukálva, hogy így mondjam. Nem értek a reklámfélszavakból. Az pedig fontos volna, hogy egyáltalán felfogjam, egyes reklámok miről szólnak. Ha egy sorozatnak mondjuk csak a tizenharmadik epizódját nézem meg, mit fogok érteni belőle? Ki kicsoda? Hol vagyunk? Mettől meddig ki hova? Akkor milyen jogon szólok hozzá pl. az itt tárgyalt darabhoz?

 

***************

***************

Ugyanis ez egy kampány valamelyik epizódja, amely nyilván épít az összes előzőre, és feltételezi, hogy te, mint reklám-edukált személy (most már ragaszkodom ehhez a terminológiához) abszolút érted az egyes filmkockák jelentését, tudod hova tenni őket. Hiszen nyilván láttad a kampány többi darabját is, ahol bizonyára hosszabban tárgyalták az egyes elemeit ennek a konkrét, kvázi összefoglaló darabnak. Azt is feltételezhetik joggal az alkotók, azokat te mind láttad, hisz fél életed a tévé előtt töltöd, ezért elég csak felvillantani emlékeztetőül egy-egy jellemző elemet, és így tebenned azonnal életre kell a komplett üzenet a maga teljes pompájában.

De én nem ilyen vagyok. Tudom, ezért nem vagyok normális ember. Még mindig abban az avitt tudatállapotban leledzem, amely azt hiszi, ha megnézek egy reklámspotot, akkor érteni fogom, tudom, miért pont azok a képi elemek szolgálnak az adott termék iránti bizalmam felkeltésére. Tévedtem. Régen még tudtam miért kell megnéznem a Tenkes kapitányának minden epizódját, mert különben másnap ebédnél a munkahelyen nem leszek képes hozzászólni a beszélgetéshez.

Most például ebből egy árva büdös kukkot sem értek. Karácsonyi reklámja egy mobil szolgáltatónak.
„Azoknak, akik igazán fontosak számodra, a lehető legtöbbet szeretnéd adni.” Ezt mondja. Aztán jön a termékismertető, miszerint ezekhez a tarifákhoz ők is többet adnak magukból neked. Mi az, hogy magukból? A húsukból? És látok egy sárga dzsekis fiatalembert boldogan táncolni a havas utcán kezében mobillal. Többet adtak neki, attól boldog nyilván. Szakinak a műhelyben egy fiatalember a mobiljáról mutatva magyaráz valamit, de a szakinak nem tetszik. A szakinak úgy tűnik nem adtak többet. Valaki, egy nő, egy szép madárrajzot fényképez egy füzetből, egy szép történet lehet mögötte. Vagy kettő. Megteheti, mert ez a szolgáltató többet adott neki. Ezért tud fényképezni a mobillal. Nem tudom, nem láttam a kifejtését a történetnek, de ki tudnék találni egy-két verziót. Valaki egy mobilon nézi, ahogy egy pár táncol talán egy táncteremben. Úgy nézem, a hölgy mintha idősebb lenne. Mi van emögött? Mobilon nézi. Magyarázat, mint az előbb. Csíkos zokniban táncoló lábfejek. Nem tudom. Nincs mobil. Valahogy nyilván a táncos történethez kapcsolódhat. Egy nő nézi a tabletjét, egy másik izgatottan telefonál. Kinek? Miért? Mit mond? Minek? Hegesztenek a munkások. Talán egy mobilt készítenek éppen. Papagáj nézi, ahogy egy nő, talán valamelyik előző, a mobilján pötyög. Itt van mobil, magyarázat, mint fentebb. A kutyával sétáló mobilozó férfit már eltakarják a kinyíló mobilszerű táblácskák a feliratokkal, hogy több ezt, több azt, több törődést adnak magukból a prime tarifásoknak. De csak nekik. Persze ők nyilván többet is fizetnek. Elvégre a törődést sem adják ingyen, amiképp Mohamed koporsóját sem. Őrizték. Ingyen.

Egy pillanatra felébredt bennem a késztetés, hogy levadászom a kampány többi elemét, mert szeretném megérteni, de hamar elmúlt. Vagy épp ez a cél? Tulajdonképpen ez egy zseniális ötlet? Nem érted? Műveletlen vagy! Szépen menj be a könyvtárba, illetve a youtube-ba, vagy ahova akarsz, és kezdj el kutatni. De nem garantálom, ha megtalálod az összes darabkát, akkor boldogabb leszel. Vélhetően a történetekben emberek erőfeszítéseket tesznek, hogy boldoggá tegyenek másokat, méghozzá ingyen. Gondolom. De ettől, hogy én ezt itt most megmondtam, korántsem biztos, hogy érteni fogod pontosan mi miért történik ott. De ha jó a fantáziád, összerakhatod. Helyettük. Úgy értem az alkotók helyett. Sok szerencsét!

*******************************************************************************

Értékelés: 4,4/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10

A látvány (Scene) – 6/10

A technika (Technology) – 5/10