Auchan reklám
*************************
Készülj velünk az ünnepekre! – 30s +++ Értékelés: 3,8/10
Néha előfordul egy teljesen átlagos reklámot látva, már majdnem tovább lépek, ám egyetlen 3 másodperces jelentrész mégis megfogja valamiért a tekintetemet. Amúgy gondolom az átlagnéző, tehát nem az olyan alapból és rosszindulatúan cikiző mint én, simán elsiklik felette, és tovább kavargatja az ételt a konyhában, ahova a filmközi reklám ideje alatt kiszaladt. De nekem megakad rajta a szemem, és valamiért roppant különösnek találom. Vajon milyen rendezői elgondolás lehetett mögötte?
***************
***************
Itt van például ennek a nagy bevásárló áruházláncnak a karácsonyi készülődéshez támogatást adó reklámja, amelyben egy kedves család bevásárló kocsijába repülnek befelé különböző dolgok, amelyeket a vonatkozó arculatmadarak dobálnak oda. Aztán hazamennek, sütnek főznek, majd ajándékoznak. Mondjuk a szöveget már idáig sem értem, de ez a kisebbik problémám. Mindjárt mondom a nagyobbikat, csak megemlítem, a szövegben azt nem értem, mi az, hogy akár otthonról is kipipálhasd az összes karácsonyi teendőt? Nyilván a házhozszállításra gondol, ja, akkor mégis értem, csak így elsőre nem jött össze nekem a kép a szöveggel, ami addig ugyebár a narrációt illusztrálta, így a buta fejemmel megpróbáltam értelmezni, ez most hogy jön ide. De sebaj, a lényeg, rájöttem, előbb-utóbb akár kontroll csoporttag is lehetnék.
De amit végképp nem értek, miért térdepel a két gyerek az előre odakészített párnákon a szülői pár előtt? Mondjuk jobb, mintha kukoricán térdepelnének. Ez egy ilyen nagyon konzervatív, vallásos keresztény család? Én nem tudom, tényleg csak kérdezem, ezt így szokás nagyon vallásoséknál? Úgy térdepelnek ott a gyerekek, mintha valamiféle oltár előtt rónák le kegyeletüket, és adnák át áldozati ajándékaikat a rájuk felülről lenéző szent szülőknek. Ejnye, de kemény életük lehet a gyerekeknek ebben a szent családban! El sem tudom képzelni miféle penitenciákat kell esetleg teljesíteniük mondjuk egy matek hármasért, vagy valami más ilyesféle súlyos bűnökért. Nem tudom, te hogy vagy vele, de én elég bizarrnak, hátborzongatónak tartom ezt a képet, egészen kiakadtam rajta. Gondolom, te észre se vetted. Na ezért vagyok én neked, ugye most már látod.
Szerintem két eset lehetséges. Vagy teljesen béna a rendező, és nem tudja mit csinál, vagy tényleg komolyan gondolja. A jobbik eset, ha béna, és nem jutott eszébe mondjuk két oldalról a szülők mellé ültetni a gyerekeket, vagy álló pozícióban megoldani az ajándékozást. Hát istenem – hogy stílszerű legyek – talán ezért nincs ott a lábnyoma a Hollywood Walk of Fame-en, bár nem néztem utána, ki ő. A rosszabbik eset, ha komolyan gondolja. Komolyan gondolja például, az ily módon ünneplő családok száma olyan nagy, hogy érdemes külön megszólítania őket, hogy érdemes erre külön hangsúlyt fektetni. Én ezt nem hiszem, mármint hogy ez a szám nagy volna, de hinni a templomban kell, ismét stílszerűen fogalmazva. De az is lehet, és most egy politikai összeesküvés elméletet vázolnék, hogy szorul a hurok a külföldi áruházláncok körül, és ezt elodázandó, kénytelenek a mostani kurzusnak jobban tetsző dolgokat alkotni, például a vallásos vonalat erősíteni, ahol ez lehetséges. Na jó, ez talán hülyeség, de gondoltad volna például, miszerint már egy éve egy ilyen vírusos sci-fi-ben élünk? Na ugye.
Persze ebből a szempontból nézve a rendező mégiscsak érti a dolgát, figyeljük csak meg a kép gondosan megszerkesztett struktúráját. A főalak, az atya van a középpontban, a két térdeplő gyermek őt ajándékozza meg, arccal őfelé fordulnak, nem tekintenek a (szűz?)anyára, aki kissé oldalról, mintegy mellékszereplőként tekint le rájuk. Baloldalt kis cirkalmatos asztalkán (oltár?) négy gyertya fénye világít, meg is vannak számozva, nyilván az advent utolsó négy napján sorrendben gyújtották meg őket. Mi az egész képre a karácsonyfa csúcsdíszének magasságából tekinthetünk le rájuk, így gyönyörködhetünk a maga teljességében ebben a szakrális jelenetben. Zseniális. Az ideális (szent)család, ahol mindenki tudja, és elfogadja, hol a helye.
Tessék mondani, tényleg teljesen elmentek otthonról? Vagy rólam derül ki egyre inkább, mennyire nem értek ehhez a szakmához? De én legalább nem művelem…
*******************************************************************************
Értékelés: 3,8/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 1/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 4/10
A technika (Technology) – 5/10