Olvasóink értékelése: 2 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Telekom reklám

*************************

telekom logo Magenta 1 – 45s +++ Értékelés: 4,0/10

Hazudnak-e a reklámok? Hülye kérdés, miután ezen a platformon számos írásban mondtam erre igent. Lehet, mégsem hülye kérdés, mert mi van, ha ezek voltaképp nem hazugságok? A termék persze létezik, és minden bizonnyal működik, vagyis a megtervezésekor elképzelt célnak megfelel. A kérdés az, vajon az ezen túlmutató állítólagos megfeleléseket, amelyek nyilvánvalóan nem igazak, hazugságnak tekintsük-e egy reklám esetében?

***************

***************

Vegyünk például egy átlagos reklámot, csak úgy találomra, mondjuk egy kampány egy elemét, mert – ha tetszik – ilyenkor egyfajta tömeggyártás folyik, vagyis még tipikusabb lesz a példánk. Ilyen a fentebb bemutatott példány is.

Telekommunikáció, egy új termék, egy úgynevezett csomag, mert ha csomagban veszed, akkor mindenféle kedvezményeket kapsz. Gondolnád ugye, ez önmagában elég is volna a dolog reklámozásához, csak valahogy kicsit ötletesebben ismertetni kéne magát a csomagot, mi van benne, és a kedvezményeket, amit nyersz vele. De valamiért nem ez történik. Vajon miért nem? És mi történik helyette? És ami történik, az hazugság-e?

Helyette furcsa mód az történik, hogy bemutatjuk, mire használható a net és a különféle mobil eszközök. Bemutatjuk, amivel vélhetőleg minden mai és főleg fiatal ember tisztában van. Ez persze nem hazugság, tényleg ilyesmikre is lehet használni a netet és ezeket az eszközöket, mint ahogy végtelen más dologra is. Az már talán lehet egy picit hazugság, hogy ezt az adott szolgáltatói brand vizuális elemeinek keretében mutatjuk be, ami sugallhatná, ezek a lehetőségek csak nálunk elérhetőek, de ez nyilván senkinek sem így jön le, hanem csak úgy, már ha egyáltalán ébred a kedves potenciálisban bárminemű gondolat egy reklám megtekintése során, hogy halló, itt vagyunk, ugyan vess már egy pillantást a csomagunkra, hátha jobban jársz.

Na de egy mai modern reklámnak ez természetesen nem elég, ezt a halló itt vagyunk-ot egy érdekes sztoriba kell beágyazniuk, hogy még hallóbbittvagyunkabb legyen. És itt kezd el úgymond markánsabban hazudozni a filmecske, ahol a legnagyobb hazugságot dramaturgiailag nagyon helyesen a végére tartogatja.

Van egy papa, azaz egy nagypapa és egy tini testvérpár, nyilvánvalóan bloggerek, akik találnak egy régi VHS kazettát, amelyen a papa még beatnik korában fellép valahol az együttesével, énekel és gitározik. Itt már érezzük, valami lelki izéje lehet a papának, ha olyan mélyre eltemette magában ezt a korszakot, hogy még a kazettát is elhagyta valahol, és nem maga mutogatja az unokáknak. Van ilyen, szó se róla, de amilyen boldog meglepődés látszik az arcán amikor meglátja, az inkább demenciára utal. És itt kezd a történet hiteltelenné, ha tetszik hazuggá válni. És akkor a fiatalok átmennek hozzá, mert elhatározták, hogy híressé teszik. Mert a papa korában net nélkül nehezebb volt befutni. Nem igaz. Ugyanolyan nehéz volt, mint ma is, nettel együtt.

Aztán a papa ismét előveszi a gitárt, a fiatalok magától értetődő természetességgel feljátszák az anyagot a digitális platformra, klipet vágnak, feltöltik és úgy érzik, ja, megcsináltuk haver. Mert pl. a kiscsajnak van egy olyan tök kúl keverőasztala is. És itt már érezzük, egy kicsit már túl van tolva a bicikli, és nem azért, mert a kúl keverőasztal biztosan nincs benne a csomagban, hanem mert egyszerűen jön a jól ismert reklámérzés, miszerint minden mesterkélt és hamis. Ja, megcsináltuk haver. Tudod, így beszélnek a tinik.

„Végre megtehetitek, hogy együtt bármilyen családi álmot sikerre visztek. Vonjátok be a nagyszülőket is a Magenta 1-be...” Anyádat vond be. És elértünk a csúcshazugsághoz, amelyben nemes egyszerűséggel azt állítja a szolgáltató, mostantól az ő segítségével egy család végre összefoghat, és bármilyen, értsd bármilyen családi álmot sikerre vihet. Történelmi pillanat, egyfajta megváltás.

Egyre inkább úgy érzem, ez már egy ilyen önmagába fordult világ, nyilvánvalóan nem egy ilyesféle reklám belső tartalma fog több felhasználót generálni, sokkal inkább a jelenlét a fontos, a megmutatkozás, a brand felmutatása, a zászló, a címer szimbolikája. Ezért tök mindegy, mi van belül, ezért hazudhatsz hamis világot, olyat amilyet akarsz, ahogy a kedved tartja. Mint a mesében, ahol van hétfejű sárkány. És a mese nem hazudik, mesél. Amiképp ezek a reklámok is. Nem hazudnak, mesélnek. Csak többnyire ahhoz sincs tehetségük. És hogy a termék használható-e a valóságban? Arról nem igazán mondanak semmit, majd meglátod…

*******************************************************************************

Értékelés: 4,0/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 5/10