Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Chio Chips reklám

*************************

Chio Logo – 30s +++ Értékelés: 3,8/10

Vajon kell-e, hogy értelmes legyen a reklámszöveg? Baj-e, ha elsőre nem igazán felfogható, mert szokatlan szókombinációk, furcsa, soha nem hallott kifejezések fordulnak elő benne? Gond-e, ha az egész valamiféle zagyva, magyartalan szóhalmaz? Szerintem nem. Hisz a jó reklám lehet nyelvformáló is, hozzá is adhat az amúgy is állandóan változó, élő nyelvhez. Ha a reklám átütő erejű, a termék kiváló, akkor lehet, új nyelvi elemekkel sikerült gazdagítanod a magyar nyelvet. Ha. Hahaha. Na persze. Bár igaz, rossz reklám is szült már maradandót e téren, ha a termékre nem is emlékszünk már…

***************

***************

Mai szövegpéldánk így szól: A mi piknik helyünk? Az ízre bízzuk. Selfie time? Csíííz! Lazulás. Ízlések és haverok. Élj, ahogy ízlik.

Egy ilyen chipsről van szó, a körül forog most éppen az ábrázolt fiatalok élete, akik szokás szerint örökké vigyorogva rohangálna ide-oda, dobálóznak, hülyéskednek, élnek, mint Marci hevesen, boldogok, egészségesek, gond egy szál se, de hát végül is nem egy filmnoir-t nézünk, ejnye. És persze állandóan a terméket zabálják.

A piknik helyüket például az ízre bízzák. Hogy ez hogy, azt nem fejtik ki bővebben, csak azt látjuk, hogy az oldtimer VW mikróbuszból egy kis gyepszőnyeget tekernek az aszfaltra, és akkor ottan ők vidáman terméket esznek. Mert most ez a piknik helyük, és azért ez, mert az íz ezt intézte nekik. Főnök, ennek azért van értelme, átvitt is tulképpen, mert ugye úgy is érthető, hogy ízlés szerinti, azaz ahogy tetszik nekik éppen, ugye érti főnök, íz, ízlés, ízlelés, vagyis ezek etimológiailag közös tőről fakadnak, tök mindegy, hogy így soha nem használjuk, és tök hülyeségnek tűnik, mert hogyan lehet valamit az ízre bízni, de így áthallva mindenki érteni fogja, meg inkább érezni, hogy a chipszünk ízvilága most éppen leginkább ezt az aszfalton leterített gyepszőnyeget hívta elő ezekben a fiatalokban és kész. Lehet, legközelebb amikor megint megkóstolják a terméket, más piknik helyet fog javasolni nekik az íz. Egy légópincét például, vagy nem tudom.

Aztán amikor elérkezik a selfie ideje, akkor a vigyorgó fiatalok megállnak egy pillanatra az utcán, és szelfiznek egyet, feltartva egy-egy chips karikát vigyorogva, ahogy szoktuk mi fiatalok, illetve ahogy szoktátok ti fiatalok, mert ez olyan jópofa és eredeti. És egyáltalán, mi az hogy selfie time? Az olyan, mint az ebédidő? Időnként kell szelfizni egyet? Amikor itt az ideje? Az íz diktálja ezt is? Dehogy. Akkor van selfie time, amikor éppen szelfizni van kedvünk. Mit kell ebbe úgy beleakadni? Csak tartsd fel azt a nyomorult chips karikát ahogy szoktuk.

Aztán tudod, mi fiatalok lazulni szoktunk. Ezt így mondják a fiatalok nyelvén, és akkor ilyen bolondos dolgokat kell csinálni, mint például a plafonra irányítani a projektort, és akkor hanyatt lehet dőlni a díványon. Ja, és a terméket persze kézben tartva, azt folyamatosan zabálva, mert így szoktuk mi ezt fiatalok. És akkor van az a mondás, hogy ízlések és pofonok. Pontosabban, ízlések és pofonok különböznek, vagyis nem vagyunk egyformák, mi emberek. Szellemesen ez itt ízlések és haverok formát öltött, mert valahogy fel kellett használni a mondást, az ízlés szó miatt adta magát, de ne kérdezd, mi a fenét jelentene. Mondjuk ízlések és haverok különböznek, bár itt most éppen mindenki szereti a terméket, nem különböznek, de ugye érted, nem kell ezt érteni, van egy ilyen közismert szókapcsolat, és akkor teneked ezen nem kell tipródni, hisz ez egy ilyen formai szellemesség csak. Különben is élj, ahogy ízlik. WTF? Mi ahogy ízlik? Anyád? És ha nem ízlik? Akkor szarul éljek? Vagy a termékedre gondolsz? Ha nem ízlik, akkor büntiből szar lesz az életem? Vagy itt most az ízlik ige a tetszik, ahogy szeretnél szinonimájaként értendő? Tessék ezt nekem így érteni és hülye vagyok, ha nem így? Mert nem voltál képes szövegíróként – ha már az volt a feladat, hogy az íz szóra épüljön a szöveg – értelmes mondatokat alkotni a kulcsszóval?

Most már csak azt magyarázd el, miből gondoljátok, hogy ez a hülyén fiataloskodó szöveg miért ébresztene nagyobb vágyat a célcsoportban a termék fogyasztása iránt, mintha inkább valami tényleg szellemes, idétlenségektől mentes, eredeti koncepcióval állnátok elő? Mellesleg azt hiszem pont ez a réteg egy másodpercét sem látja ennek a reklámnak, mert nem néz ilyesmit, ettől függetlenül veszi, vagy nem veszi a terméket. Tudom, nem is nekik csináltátok, hanem a fizető megrendelőnek. Igazatok van. Illetve talán próbáljatok inkább engem megcélozni, a nagypapit, én egésznap a reklámjaitokon csüngök, nyilván…

*******************************************************************************

Értékelés: 3,8/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 2/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 5/10