5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

ŠKODA reklám

*************************

ŠKODA Rapid – 30s +++ Értékelés: 4,8/10

Sokszor érzem úgy, komoly műelemzést kívánna egy-egy reklám etűd, mert nem értem. Úgy értem nem értem miért pont ezekből a képekből van összerakva, vajon hogyan működhetett a kreatív fantázia, vajon mit gondolt közben a költő… izé, a kreatív, miközben ezeket a képsorokat megalkotta? Aztán rájöttem, rossz oldalról közelítem meg a problémát. Inkább azt kellene vizsgálnom, rám hogyan hat, akkor talán rájönnék a titokra. Nehéz lesz, mert egyelőre nem hat sehogy sem…

***************

***************

Jó, odáig értem, autóreklámot ma már nem arra hegyezünk ki, mennyivel jobb ez, mennyivel többet tud a mi autónk a konkurencia hasonló autójánál, mert alapvetően ugyanazt tudja. Azt is értem, hogy ezért inkább a hangulatra, az érzésre megyünk rá, kellemességet szeretnénk sugározni, hogy azt a kedves rétegnéző összekapcsolhassa a márkával. Persze nem árt, ha maga az autó jól néz ki, mi több, talán ez a legfontosabb, bár ki tudja, nőben is elsősorban az emberbe, mint teljességbe szeretünk bele, nem csupán a szépségébe. A csak szépséget szinte meg sem kívánjuk. Miért, te nem így vagy vele? Mondjuk én sem, de azért igaz. Másokra. Na de akkor mi tévő legyen az alkotó az autóreklám megalkotásakor? Hogyan sugározza a kellemességet?

És itt jön a művészet, mint olyan. Szép képeket kell alkotni a szép autó köré. Na de miért pont ezeket? Oké, mégis megpróbálom megvizsgálni, hogyan hatott rám ez az egész reklám, mi jutott eszembe róla, vajon meg szeretnék-e vásárolni valamit a megtekintése után?

Azt hiszem, egyelőre semmit sem szeretnék megvásárolni a megtekintése után. Autóm van, na jó, el tudnék képzelni helyette egy olyan autót, amilyen még neked sincs, de nem éppen ezt. De ha most belehelyezkedünk egy olyan befogadó insight-jába, szóval egy olyan néző helyébe képzeljük magunkat, aki pont egy ilyen kategóriájú autó megvásárlására készül, akkor vajon mit, milyen késztetést érzünk, miután megtekintettük ezen ajánlót? Vajon a furcsa kutya a furcsa hölggyel a levegőben közelebb, vagy távolabb vitt e típus melletti döntéshez?

Jaj te! Ebben a pillanatban jöttem rá! Most hogy negyedszerre néztem meg, és gondosan elolvastam és meghallgattam amit közben írtak és mondtak, megvilágosodtam a szlogen hallatán. „A térbe most még több fér!” Szóval Józsikám, ez a szlogenünk, légyszi olyan térbe most még több fér képeket próbálj összehozni ha kérhetem. Térélményt szeretnék sugározni érted? Az a marketing kívánsága, ezt hangsúlyozzuk az új kisautónál, már hogy olyan nagyautós tere van belül neki. Érted? Tért akarok látni, lebegést, háromdimenziós mozgásokat. Érted? Érted? Értem már Klárika, ne üvöltözz itten a fülembe bele! Értem, miénk itt a tér…

Ha tér kell neki, hát tessék. És így emelkedik lassan bele a térbe a furcsa kutya a furcsa csajjal, a tűzzsonglőr, az akrobata nő, a fiatal pár az esőben, és ettől te olyan teresen kezded érezni magad. Gondolom az elképzelés a következő lehetett, anélkül is megéreztetni a kedves befogadóval, milyen lehet e nagyszerű járműben a térérzés, hogy konkrétan bele kelljen ülni. Olyan lebegős, repülős, álomszerű, szerelmes, mintha esne benne az eső, mintha… ja, az esős érzés talán nem volt cél. Mennyire büszke lehetett a művész arra a képi ötletére, hogy egy pillanatra az ugró csaj szemszögéből lássuk a gyönyörű autót, úgy fejjel lefelé, mert tér, tér, tér. Remélem közben te is jól megjegyezted a feliratot, miszerint swing rádió.

Ez egyébként egy teszt. Mit tudsz visszaadni a látottakból elsőre, másodikra, sokadikra? Ja, hogy ezt nem is kell? Mert a swing rádiót tulajdonképpen a tudatalattid olvasta el? Miközben bámultad a fantasztikus képet, amint a fantasztikus autó hasítja a fantasztikus pocsolyát? Annyira sokat tetszenek kívánni tőlem egyszeri befogadótól kedves alkotók. Én ennek nem tudok megfelelni. Menjek orvoshoz?

Az a baj veled, hogy nem tudsz lazítani. Csak hátra kéne dőlnöd, és élvezned a látványt. Hangulatba jönni, átadni magad a térélménynek, és elhinni, ez az autó nem kívül, hanem belül tágasabb. Ez az autó is.

Jól van, hátradőlök, de hasmenésre nem volna most inkább valamilyen ötletük per pillanat momentán?

*******************************************************************************

Értékelés: 4,8/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10

A látvány (Scene) – 6/10

A technika (Technology) – 5/10