RENAULT reklám
*************************
RENAULT CAPTUR – 25s +++ Értékelés: 4,6/10
És vannak a nehezen megfejthető reklámok. Legalábbis számomra. Lehet, neked minden reklám megfejtése könnyen megy, mert nem is nézed őket, vagy ha igen, gyors a felfogó és asszociatív képességed. Nekem nem. Nekem elmélkedni kell rajtuk, hogy a megfejtéshez jussak. Hogy beteg vagyok? Elmélkednék inkább a húrelméleten? Ja…
***************
***************
Azt már megbeszéltük valahol, ha ambiciózus filmrendező kap jobb híján ilyesféle munkát, nyilván ebbe a 25-30 másodpercbe óhajtja belesűríteni alkotói képességének minden attribútumát. Elvégre sose lehet tudni, mikor kerül valamelyik Hollywoodi producer szeme elé az alkotás.
Először próbáljuk megérteni a történetet, utána találjuk ki, mi lehetett a koncepció. Ezek a gyakorlatok nagyon fontosak, ha az ember kreatív munkatárs akar lenni egy nagy és jól fizető marketing cégnél. Szóval az rögtön feltűnik, hogy valami hal van benne. És hogy ugrál mindenféle vizekből vizekbe, és követi a reklámozott autót, végül beleugrik a tengerbe, ahová a rokonszenves fiatal utasok szörfözni mentek. A szlogen pedig az, tedd teljessé az életed.
Érzékelem, a kedves kollégákban most felmerül a kérdés, hogy mi van? Tehát hogyan is fogja bevonzani a potenciálisokat eme látvány és szlogen? Miért kerekedik kedvük hirtelen pont ezt a modellt megvásárolni? Nekem mondjuk nem kerekedett, legalábbis hirtelen nem. De mi is történik itt valójában?
Bevallom, találtam egy valamivel hosszabb, idegen nyelvű verziót, és azt is segítségül hívtam a sztori felfejtéséhez. (Te tényleg ennyit vesződsz reklámokkal? Tényleg hülye vagy.) Nos, ha jól értem, a hal, aki talán az utcán tanyázik egy gömbakváriumban egy asztalon, meglátja, a kérdéses gépjármű minden bizonnyal a tenger felé veszi majd az irányt. Ezt onnan látja meg, hogy az egyik idióta, amelyik olyan hülyén vigyorog az anyósülésen, már most a fején viseli a búvárszemüveget a pipával. Ezt mind meglátja a hal. Erre se lát se hal (ez jó, mi?), elkezdi követni a kocsit. Biztos önállóan nem tudja, merre kéne mennie. Szerencsére nagyon jól tud ugrálni, és szerencsére mindig van legalább egy pocsolya, amibe ismét beleugorhat. És szerencsére képes mindezt az autó sebességéhez igazítani. De, mint tudjuk, nem szabad kvázi megvalósíthatósági tanulmányt írni ilyenkor, mert nem ez a lényeg. A hal követi az autót, mert… és itt nyerhet értelmet a szlogen, és itt érhetjük tetten a koncepciót, szóval mert úgy akarja teljessé tenni az életét, hogy a gömbakváriumot felcseréli a tenger végtelenségével. Megy ez.
Na most, ha már idáig eljutottunk, megérthetjük a többi félmásodpercig látható mozzanatot is. Például a hölgy valamiféle hivatalból, multicégtől, ilyesmiből jön ki nyilvánvalóan üzleti öltözékben, és ül be a hátsó ülésre. Ekkor vigyorog rá olyan ijesztően a búvárszemüveges agyament. Vagyis a nő komoly állásban van, de nem teljes neki az élete, és ahhoz, hogy így legyen, el kell mennie szigorúan ezzel az autómárkával a tengerhez szörfözni. A tengernél kiderül, ami engem már kezdettől fogva nyugtalanított (most ne hidd el!), hogy vajon ki vezeti a kocsit? Egy másik srác. Ezek itt hárman haverok. Tudod, aztán jön a konfliktus, mindkét srác szerelmes a lányba, a lánynak nyilván választania kell majd, a barátság válságba, a szerelem válságba és a végén valami keserédes megoldás. Na itt pedig az elején említett filmrendezői ambíciót értük tetten.
Persze, a tengerhez akár egy Trabanttal is el lehet menni szörfözni, de mivel te pont ezt a márkát látod, és mivel lenyűgöz, ahogy még a hal is teljessé akarja tenni az életét, és mivel ez téged meghat, kellemes érzéseket kelt, mi több hasonló vágyat ébreszt, a márka, és a vágy szépen összekapcsolódik benned. Szinte önkéntelenül. Nem tetten érhetően. Csak valahogy most kíváncsi lettél te pont erre az autómárkára, természetesen anélkül, hogy explicite manifesztálódjon benned egy afféle megfogalmazás, miszerint, ha teljessé akarom tenni az életem, ehhez pont ilyen autót kell vásárolnom.
Nos, azt hiszem sikerül lerántani a leplet az összes ravasz szakmai fogásról, legfőképpen arról, hogy te átlagos reklámnézőként (jó, most egy pillanatra tegyük fel) talán nem is tudatosítasz minden félmásodpercnyi mozzanatot, csak magad sem tudod miért, valahányszor ezt a márkát látod a valóságban, vagy képen, úgy érzed, azonnal teljessé akarod tenni az életedet, mégpedig nem mással, hanem ezzel az autóval együtt.
Most már csak a feleségeddel kell ezt valahogy lekártyáznod…
*******************************************************************************
Értékelés: 4,6/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10
A látvány (Scene) – 7/10
A technika (Technology) – 6/10