1.8125 1 1 1 1 1 Rating 1.81 (16 Votes)

Gösser reklám

*************************

Gösser sör - 45s +++ Értékelés: 4,4/10

Kemény háromnegyed perc. Na ja, a magasabb röptű gondolatok megemésztéséhez idő kell. Továbbá itt mély emberi érzések húrjain pengetünk. Értelem és érzelem egyben. Ez nem holmi gagyi viccelődő, komolytalan, primitív reklám. Ez kérem mélyen szánt. Mert ez kérem egy sörreklám. Intelligens. Magas röptű. Elgondolkodtató, és nem könnyen emészthető. De miért, könyörgöm miért ti idióta állatok?!

***************


***************

Ezt figyeld. Tiszta újhullám. Fiatal pár ül egy padon valamiféle kihalt előtérben. Ha hivatal volna, nem különös, de ők esküvőhöz vannak öltözve. Ennek ellenére nincs senki körülöttük, nincs ünneplő tömeg, depisek, magányosak, mint a?

Várjál, várjál. Mert a népek már bent vannak, és éppen várják a bevonulásukat.

Miért azok ők? Elnézést nem tudtam követni, azt hittem ezek a nyitott ajtón át nézik, ahogy egy másik pár?

Ezért vagy hülye. Vélhetőleg nem érted már a filmművészet nyelvezetét. Talán tanulnod kéne?

Nézd már! Te vagy hülye! Mégiscsak kívülről nézi a magányos depis pár a mások boldogságát! Mert hogy az ő esküvőjükre nem jött el senki. És azt mondja a mesélő, hogy "te már megtaláltad az igazit". Kicsoda? A depisék, vagy akik bent vannak? Vagy én? Én már régen. Nem értem. Nem egy sörreklám ez?

Aztán valami népünnepély van, mindenféle mutatványossal meg ünneplő tömeggel, ahogy kell. És mit mond a narrátor kolléga? "De fontos, hogy játszhass." Nem tudom, tudsz-e követni. Segítek. Mondom egybe, amit eddig megtanultunk. "Te már megtaláltad az igazit, de fontos, hogy játszhass." Homo ludens. Szóval ha jól értem, az igazi megtalálása csak szükséges feltétel, mit sem ér, ha ez mondjuk megakadályozna abban, hogy játszhass. Mert ha megakadályoz, akkor mégsem ő az igazi. Például ha azt szeretné, hogy főleg vele játsszál. Itt ugyanis kibontásra kerül az emberi személyiség mindazon aspektusa, amelyek e sajátos entitás boldogságba való konvertálásának eliminálhatatlan attribútumait képezik. Nem egy sörreklám ez véletlenül?

Aztán megy egy fiatalember panyókára vetett zakóval egy poros úton napszítta nyári mezők közepette. A saját utadat járod ? világosít fel a képi szimbólum helyes értelmezésére vonatkozólag a hangalámondó bácsi.

Faházikó fatornácán ül apa és fia (gondolom) és közösen, férfiasan hallgatnak. Összemosolyognak, megértik egymást, a szél borzolja pajzán tincseiket. Kutya alszik kissé távolabb, kerékpár pihen amott a falnak támasztva. Érzések ömlenek le neked a képről. Meleg érzések. Már nem úgy. Emígy. Szívmelengetők. Olyan "milyen szép is ez" érzések. Hát igen, igaz barátság is csak férfiak közt lehet. Meg is mondja az ember, hogy de a barátokra mindig van időd. Közben a szép himnikus, emelkedett zene aláfest. Könnyek homályosítják el szememet. Te, nem egy sörreklám ez?

Megküzdöttél a sikerért. És látunk egy embert, már nem fiatal, aki szemmel láthatóan megküzdött a sikerért. Valami szép híd makettjét bámulják ott sokan, tán ő tervezte. Visszafogott, önuralom alá vont boldogság vonaglik át az arcán. Istenem, de irigylem őt ezért.

Összefoglalom az eddigieket. "Te már megtaláltad az igazit, de fontos, hogy játszhass. A saját utadat járod, de a barátokra mindig van időd. Megküzdöttél a sikerért." Ez tehát a boldog ember képlete. Vagy talán magának a boldogságnak a képlete? Te, azt hiszem ez egy sörreklám.

Na várjál, még nem teljes, kell a lezáró mondat, a zárókő, amiben az összefutó erővonalak kiegyenlítik egymást, ahol a lényeg mint nehéz hulló mézcsepp, úgy olvad szét a szádban. (Jó, bemásolhatod az emlékkönyvedbe.) Így hangzik:

"És megvan a saját választásod." És söröket emelnek a levegőbe a férfi szereplők (mert most már komoly, lényegi részhez értünk), és jön a zárómondat zárómondata miszerint neked is ugyanaz fontos, ami nekünk is számít. Érted ugye? Tehát örömmel hozzuk tudomásodra, hogy a te önálló, egyéni, senkitől sem befolyásolt szabad választásod véletlenül pont ugyanaz, ami nekünk is fontos. Naná, különben tönkre mennénk. Pedig ez egy 150 éves érték.

Gondolom lejött már a koncepció, ugye? Sörünket egy lapon emlegetjük mindenféle szép emberi értékekkel, érzelmekkel, miegyébbel. Mintegy belenyomjuk, beleégetjük sörünket a bemutatott mélyemberségek által felpuhított lágy fogyasztói lelkekbe. Hogy amikor majd bőgnek egy szappanopera közben, ne tudjanak más sörhöz nyúlni. Mert ezek mind hülye szenilis infantilis érzelgős állatok, így kell velük beszélni, és mint az ökrök, úgy fogják vedelni a lét.

Én mondjuk védve vagyok. Hiába nézem meg újból és újból a filmet, hiába olvasom össze a szöveget, egy árva rohadt kukkot sem értek belőle. Egyszerűen számomra nem értelmes. Persze lehet, én nem vagyok értelmes. Egyébként nem rossz a sör. Szóval ne csak erre a reklámra hagyatkozz.

*******************************************************************************

Értékelés: 4,4/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 2/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 6/10

A látvány (Scene) - 5/10

A technika (Technology) - 5/10

{mxc}