1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Bors reklám

*************************

BORS szórakoztató napilap – 20s +++ Értékelés: 3,8/10

Van itt például ez a bulvárlap. Tudod, bulvárlap. Az egy olyan újság, amely mindenféle bulvárhíreket tartalmaz. Tudod, a bulvárhírek olyan hírek, amelyek nagyon könnyen emészthetők, nagyon könnyen olvashatók, és látszólag nagyon érdekel téged. De főleg hogy semmi közöd hozzájuk. Mert nem te vagy a híres celeb, és mert nem nálad született a háromfejű csirke. És nem is leszel, és nem is fog. Szóval mindenféle értéktelenségekkel van tele. Ezért könnyű reklámozni.

***************

***************

Könnyű reklámozni, mert a reklámok is mindenféle értéktelenségekkel vannak tele. Vagy tévedek? Az értéktelenséget nem is könnyű reklámozni? Egyáltalán semmit sem könnyű reklámozni? Mert ez egy szakma? Tanítani való? Bár ezen kritériumok még egyáltalán nem az értékesség kritériumai, kétségtelen tény, hogy sok munkát, és – nem bánom – szakértelmet igényel a reklámkészítés. Csak szerintem értelmetlenség – nem bánom – szakértelmetlenség a reklámok döntő többsége, úgy ahogy vannak. De belátom nem könnyű nagyon értelmetlen reklámot készíteni.

Ez például közepesen értelmetlen, de nagymértékben idétlen. Egy kampányról van szó, vagyis a művész úr ezen reklámokban versekbe, dalokba öntve magasztalja a reklámozandó újságot. Mivel bulvárlapról van szó ugyebár, a rigmusoknak is egyszerűeknek, könnyen emészthetőknek kell lenniük, de mégis rigmus formájúaknak, amolyan népi mondókaszerűeknek. Elvégre újság és reklámja a népnek szól.

Kedves közönségünk, most hallgassuk meg az ismeretlen költő Város, falu, erdő című versét Kövesdi László előadásában:

Város, falu, erdő/A Bors mindenhova eljő/Mellékletek, csupa csoda hírek/Ezt olvassák mindenhol a népek/Szia Sanyi bá!

Nem esküszöm meg rá, hogy az utolsó sor a vershez tartozik, talán nem, mert azt kikiabálja a teraszajtón az éppen teregető művész. Gondolom, ott megy az utcán a Sanyi bá. Életszag. Életszerűség. Hogy közel érezd magadhoz a helyzetet. Te is így szoktál teregetni, fürdőköpenyben, zsebedben az újsággal. Fütyörészve. Ami pedig a verset illeti, nyilván át kellett írni az eredeti népdalszöveget, hisz csak erdő, erdő, erdőben, ráadásul marosszéki kerek erdőben nem sok újságot lehetne eladni. Ezt gondolták végig az okos kreatívok, és máris belekerült a város, és a falu is, kiegészítve így a célcsoportok lehetséges fellelhetőségi területeit. Most viszont az esztéták örülhetnek, mert íme, ebben az esetben feltártuk a mindenkori gyötrő kérdésre a választ, vajon mire gondolhatott a költő, amikor ezt, vagy azt a sort írta? Itt a célcsoportra. Annyira jó ezt így tudni. Szóval így belelátni nagy költők motivációs bázisába, mintegy látni, átérezni, hogyan születnek azok a gyönyörű sorok. És tudod miért? Mert így úgy érezheted, te is képes lehetsz rá! Képes lehetsz gyönyörű sorokat papírra vetni, tán igazi költővé válni! Ó istenem! Csupa, csoda hírek! És hogy mindenhova eljő! Végre! Látok! Látok! Szinte a hátam is borzong belé.

Gúnyolódni tetszik itten kérem szépen? Dehogy. Halál komoly vagyok. Hisz lehet nyerni 1 millió forintot is akár, ha játszom, meg valami hülye nevű utalványt, ezek pedig komoly dolgok, hisz pénzről van szó. És ugyebár mi más lehetne az életben komolyabb dolog a pénznél.

Volt versíró verseny is. Egy bácsi nyerte. Nyugdíjas. Picit idézek: Az, kit naponta érdekel a Bors/Csöppet se korcs, mozgása gyors/És megláthatja, hogy mit hoz a sors/Egy szép Mitsubishit/De mégsem irigylem ezért Misit/Csak egy nagyon kicsit! (A Torreádor-dal dallamára) Ugye mondtam. Népköltészet. És ezt tudja ihletni ez a reklám is.

Azt hiszem megint elfelejtetted, hogy itt úgynevezett kapitalizmus van. A társadalom ezért fogyasztani kíván. Azt ki kell szolgálni, újsággal, reklámmal, különben a nép dühös lesz, fölkel és nem kér, de vesz, ragad. Írja ezt a költő egy helyütt. Különösen ez a nyugdíjas bácsi lesz, lenne dühös. De most mosolyog, verset ír, okosan, szépen, ahogy a kreatív megy az égen, hol másutt, és látod, most is jó szóval oktatta, játszani is engedte szép, komoly fiát!

Azt hiszem, egy ideig tartózkodni fogok az ilyen verses reklámok megtekintésétől…

*******************************************************************************

Értékelés: 3,8/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10

A látvány (Scene) – 4/10

A technika (Technology) – 4/10

{mxc}