Chio reklám
*************************
Chio Natura sült krumplik és krékerek ? 30s +++ Értékelés: 3,8/10
Magyarországon úgynevezett népegészségügyi termékadó kerül bevezetésre, az egészségre különösen ártalmas élelmi anyagok megfékezését elősegítendő. Ilyen anyag például a chips. Kérdés, vajon ezek után ugyanúgy tiltva lesz-e az ilyen jellegű termékek reklámozása, mint a dohányipari készítményeké? Vagy esetleg étvágygerjesztőnek a chipsek csomagolásán is elmeszesedett aortákat fogunk majd látni?
***************
***************
Mindenesetre, ami az egészségre való ártalmasságot illeti, e reklám, és a kormány véleménye homlokegyenest ellenkezőnek mondható. A reklám szerint az ő chipsük természetes, és ami természetes, az ugyebár nem lehet egészségtelen. A kormány viszont azt állítja, minden chips egészségtelen, vagyis nem természetes. Az kétségtelen, hogy a természetben ritkán található burgonya a chipses zacsiban látható formában, legalábbis én még nem hallottam róla. Bár lehet, manapság ebben a génmanipulált világban, talán így szüretelik a chipsbokorról. De akkor meg azért nem természetes, mert génmanipulált. Persze lehet gént manipulálni keresztezéssel, nemesítéssel is, de azt nem nevezzük valamiért génmanipulációnak. Ha esetleg tehát így születik ez a chips, akkor jogtalan az adó kivetése. Majd megkérdezem.
Mindenesetre a reklám amellett érvel, hogy akárhogy is, de ez a termék természetes. A képen egy nő behúz a térbe, (zöld mező – természetes) egy rózsaszínű chips makett bemutató kiskocsit. Nyilván neked is van ilyened otthon a háztartásodban. Erre pörögve, forogva, mondjuk chips tündérek elhelyeznek gusztusos chipskarikákat. Fiú- és lánytündérek is vannak. Aztán valaki elé tol egy olyan tévéképernyőre hajazó, gyermekrajz szerű keretet, és fölülről, nagy zacsinak látszó tárgyból fűszer hull a krumplira. Gondolom, az fűszer ottan. Aztán valami forgó izé, egy Chio logó, meg egy natura felirat egészíti még ki a képet, majd pici ugráló fehér nyuszika teszi teljessé a természetességet. Ja és egy nagy zacsi kréker (mi az?) (egy olyan keksz féle, te bunkó) esik le az előtérbe.
De halljuk, mit is közöl velünk a női hangú mesélő. „Szeretem a természetet, a valódi dolgokat.” Ez dicséretes. És tényleg, a természet például olyan valódi. Értsd, nem mű. Nem az ember csinálta, hanem magától van. Nem? „A ropogtatni valókat is ilyennek szeretem. Ha csupa természetes dolog van benne.” Na most persze kicsit zavarban vagyok, mert hiszen a terméket is ember készítette – hacsak nem szüretelte, mint azt fentebb kifejtettem – de ha csupa természetes dolog van benne akkor talán ennek ellenére maradhat természetes. Nézzük tehát, mitől marad mégis természetes e kiváló termék? „A burgonyán a héja, fűszernek egy kis rozmaring. Így az igazi. Természetesnek lenni ilyen egyszerű.” Szóval egyrészt a burgonya nincs meghámozva, vagyis úgy áll előttünk, ahogy az anyja megszülte, és meg van szórva a természetben szintén megtalálható rozmaringgal. Ilyen egyszerű természetesnek lenni. Szerintem igen nagymérvű kukacoskodás, mi több, kákán csomókeresés azt állítani, hogy a krumpli papírvékony szeletekre való felvágása, merev szárazra való kisütése olajban, sóval és őrölt rozmaringgal való megszórása bármit is változtatna a természetességen. Ráadásul az olaj is mindenféle természetes magvakból jő, és ha elfárad, ipari olaj, festékalapanyag vagy aszfaltadalék készülhet belőle. Ettől azok is nagyon természetesek lesznek. Ja és a chips, ha lejár a szavatossága, a cég által visszagyűjtetik, és állati takarmánnyá feldolgoztatik. Vagyis vissza a természetbe.
És most tessék mondani, hát nem felháborító egy ilyen természetes terméket megadóztatni? Mert hogy ebben a reklámban is itt áll feketén fehéren a természetesség minden bizonyítéka. Legfőképp annak a bizonyítéka, hogy hogyan kell ráhazudni az éppen divatos popularitást bármire, amit promt reklámozni kell. Például a cigi azért természetes, mert minden porcikája olyan alkotóelemekből van összerakva, amelyeket egykoron a jóságos napsugár, az éltető eső, a simogató szelek nevelgettek és a jó anyaföld táplált. Vagyis mindenféle növényekből. A marihuána is ilyen. Nagyon természetes.
A kormány figyelmébe pedig ajánlom magát a sót, meg a cukrot, hiszen sokkal kevesebbet kell megenni belőlük ahhoz, hogy ártsanak, mint azokból a termékekből, amelyekbe belealkalmazzuk őket.
*******************************************************************************
Értékelés: 3,8/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 3/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}