1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

METROPOL reklám

*************************

METROPOL újság - 20s +++ Értékelés: 3,8/10

Nagy filmrendezőnek készülök. Hollywoodot szeretném majd a lábaim előtt hevertetni. Filmjeim bevétele meghaladja majd minden eddigi film bevételét. A nagy sztárok majd mind az én kezemből fognak enni. Majd. Most ezt a reklámfilmet kell megcsinálnom, nem baj, tudom én, hogy végig kell járni, amit végig kell járni. De az oroszlánkörmeimet azért beleteszem mutatóba.

***************


***************

Csak annyit mondott valami leendő alkalmazottam, hogy figyelj, egyszerű dologról van szó, nincs is forgatókönyv, csak valaki csináljon valami értelmetlenséget, és akkor az lesz a szlogen, hogy ha van egy kis időd, töltsd értelmesen. Megújult a Metropol. Ennyi. Érted? De mi az a Metropol? Városi rendőrség? Erre azt mondta, hogy hülye vagyok, az egy újság, mindenki tudja. Azt hiszem ki fogom rúgni ezt az embert, ha majd az alkalmazottam lesz.

Na mindegy, ezek még nem tudják ki vagyok, leszek, de már ebben az etűdben is meg fogom mutatni nekik. Szóval valami értelmetlent, valami deviánsat csináljon valaki. Na lássuk csak. Helyezzük bele a főhőst egy átlagos, sztereotip környezetbe, és onnan ríjon ki, úgyis mint agyament. Látszódjék, hogy megzakkant, mert pszichéje már nem tudott többet megfelelni annak az elvárásnak, amelyet a tömegtermelő tőkés társadalmi viszonyrendszer állít az értéktöbblet jelentős részének eltulajdonítása általi szükségképpen elidegenítő, puszta fogyasztóvá degradálóan manipulatív alannyá váló személyiség deformáló szerepe révén az egymás farkasává váló szubjektum elé. Ettől a személyiség kiüresedik, mondhatni szétcsúszik. Ezt fogom ábrázolni tehát a filmművészet sajátos képi nyelvezetén azon cél okán, hogy a befogadó hic at nunc ráismerjen önön valódi nembeli lényegének megnyomorítására, különös tekintettel a szabad akarat, mint a teremtő megismerés szerepének izolatív depresszivitására.

Na, ennek jegyében láttam hozzá az alkotó munkához, és a reprezentáció teréül egy jellegzetes vállalati menza puritán belső terét választottam. Csupa ételébe belehajló magányos elidegenedett figura jelent meg előttem, amint a tőke által kiüresített fejükbe lapátolják valamilyen közhely étel falatkáit. És akkor itt jöhet az ehhez képest különös, szokatlan, és épp ezért, mintegy ennélfogva sajátosan értelmetlen viselkedés. Ugye értjük? A viselkedés itt nem mintegy önmagában, immanensen értelmetlen, hanem csak e sajátos társadalmi szituációban, egy épp ilyen konstellációban. Először igen markánsra gondoltam venni a figurát, mondjuk a főhős egyszerűen odaszarna az étterem közepére, de erről a főnököm, a leendő alkalmazottam, akit majd ki fogok rúgni, valahogy lebeszélt. És ekkor fogalmazódott meg bennem a sült krumplival való játék ötlete. A sült krumpli, mint a kommersz tömegfogyasztás, és mint ilyen a kapitalizmus szimbóluma lesz az, amit majd ez az ember hajigálni fog, mintegy eltávolítva, ellökve magától, vagyis tagadva azt, de ami után mégis kapkod a szájával, mint fuldokló a levegő után, mert az embertelenségből kivezető valódi utat még nem tudja megfogalmazni. Tehát mivel megszüntetve megőrizni nem tudja a régi életteret, hát megszüntetés nélkül őrzi azt meg. Mert valamilyen élettér mégiscsak kell az embernek amíg nem tud jobbat.

Mondhatnád pesszimista végkicsengés, de nem mondhatod, mert ott van egyrészt a széthajigálás mozzanata, másrészt a másik főalak, aki valami újságot lapozgatva fölényes magabiztossággal trónol ezen infernó felett, egyszersmind szimbolizálva a remény, a lehetséges kiút, az alagút végi fény, az értelmes, szabad emberi megismerő, teremtően alkotó tevékenység lehetséges alternatíváját. Mert ez az én alkotói hitvallásom, ez az én krédóm.

Egyébként főnök, mondaná meg még egyszer, milyen újságról is volna itt szó?

*******************************************************************************

Értékelés: 3,8/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10

A látvány (Scene) - 4/10

A technika (Technology) - 4/10

{mxc}