Tantum Verde reklám
*************************
Tantum Verde gyulladáscsökkentő - 30 +++ Értékelés: 4,8/10
Azt jelezte nekem valaki, hogy az alant bemutatott reklám szinte az idegeire megy. Egészen szélsőséges indulatok gerjednek benne a spot láttán, beleértve az alkotó létparamétereinek élettel összeegyeztethetetlen értékekre való beállítását is. Vajon miért?
***************
***************
Persze erről elsősorban ő tudna nyilatkozni, amit megtehet hozzászólásában, de mindenképpen érdekes picit elgondolkodni a lehetséges okokon. Bevallom, én eddig úgymond átsiklottam e reklám fölött, mint a reklámok amolyan szürke eminenciásán, tehát kvázi semmilyen hatást sem váltott ki belőlem. Ez persze mindjárt azt is jelenti, hogy nem tartom jó reklámnak, hisz azóta is inkább a kalapkúra mellett voksolok, ha a bemutatott kúrálandó helyzet áll elő.
Az animációs filmecskén egy cirkusz látható, ahol a közönség soraiban mindenféle gyógyszerek foglalnak helyet, a porondon pedig a reklámozandó hatóanyag pasztilla formájában készül olyasféle mutatványok előadására, amelyeket szelídített macskaféle ragadozók szoktak végrehajtani. Át is ugorja a három nehezített karikát a zöld kocka, úgymint fájdalom (hegyes tőröcskék), fertőtlenítés (egy gonosz baktériumpaca), és gyulladás (tüzes karika). Mindhármat eliminálja. Közben vásári kikiáltó hangon elhangzik az értelmező kommentár. Bravó Tantum Verde! A közönség ujjong. Majd jön a szokásos tárgyilagos hangú termékbemutatás a kockázatokról szóló információszerzés módozatainak ismertetésével bezárólag.
Vannak persze apró logikátlanságok a filmben, például ha gyógyszerek nézik, akkor miért egy gyógyszer ugrik át a tüzes karikán - ugyebár ha emberek nézik, nem ember szokott átugrani ilyesmin - de ezektől talán eltekinthetünk a szélsőséges indulatok kiváltása okát keresvén. Én sokkal inkább a szenzáció, mint fogalom használata körül kutakodnék, ugyanis a fogyasztásra ösztökélés intenzív hadjáratai során e fogalom mintegy értékét vesztette, devalválódott. Ha el akarok adni akármilyen pöcsöm-tököm dolgot, az első marketing ötletem automatikusan a dolog használati értéke szenzációs voltának bemutatására való törekvés. Például szenzációs újítás, ha egy flakont a feje tetejére állítva tárolunk, akkor annak tartalma még akkor is azonnal nyomható, ha már kevés van benne. Kicsit szélesebb kupakot rá, a feliratokat megfordítjuk, és máris kész a szenzáció. Kétségtelen, ez egy bizonyos - nem túl magas - intelligencia szint fölött erősen irritáló lehet. Az új részecskegyorsító, ami miatt majd jól bele fogunk esni egy nagy fekete lyukba vagy valami ilyesmi, az nem szenzáció, mert azt nem lehet kapni a közértben.
Aztán ott van maga a képi megfogalmazás, hisz a cirkusz világa sokakból ambivalens érzéseket vált ki, általában megosztó világ, van aki szereti, van aki nem. Talmi csillogás, harsányság, műmosoly, a másikat megalázó bohóctréfák, állatkínzás, a háttérben szenvedés, rivalizálás, kenyérharc, kopott jelmezek, stb., megannyi remekmű alapanyaga. Persze biztos vannak "boldog cirkuszok" is. Nos egy ilyen, nem mindenki számára szimpatikus környezetben ugrál az idétlen zöld (verde) kockánk, és természetesen mindent elsöprő, kíméletlen erővel oldja meg vonatkozó bajainkat.
Igen, ezt el tudom képzelni egy lehetséges verziónak, mint háton szőrfelállító hatásmechanizmus, bár ezek szerint a fókuszcsoport vizsgálatokon - ha volt ilyen - ez nem ugrott ki. Mindamellett ez a gyógyhatású izé feltehetőleg tényleg hat valamennyire, nyilván annyira, amennyire az ilyenek általában. Ártani nem használ, szokták mondani. Ki lehet próbálni.
Kedves panaszkodó! Tessék megnyugodni, meg kell tanulni korán felismerni azokat az apró testi jeleket, amelyek egy ilyen reklámtermék megtekintésekor mutatkoznak, és megfelelő tréninggel meglátja, megelőzhetők a kellemetlen dühkitörések. Én például azt nem bírom, amikor az az idős hölgy leveszi a fürdőköpenyét a kádliftbe való beszállás előtt. Hamiskás, elégedett, öntelt mosolya mintha azt üzenné, most figyeljetek, ilyen testet még nem láttatok. Úgyhogy mindenkinek megvan a maga reklámmumusa. Hogy miért épp az, sokszor bizony irracionális.
******************************
Értékelés: 4,8/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) - 5/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 4/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10
A látvány (Scene) - 5/10
A technika (Technology) - 5/10
{mxc}