*************************
Škoda Fabia - 30s +++ Értékelés: 4,6/10
Bejön bombapipi, zenére, vonagolva, vetkőzve, bugyira, melltartóra, csábosan. Csávógyerek ül, díványon, olvasva, unottan, unalmasan. Bombapipi odavonaglik csávógyerekhez, és elkezd egy mondatot érzéki búgó hangon azzal a szóval, hogy drágám. Itt megszakítjuk adásunkat, megmutatjuk az alábbi képet, és megkérdezzük, ön szerint milyen termék áll reklámozás alatt éppen itt?
***************
Igen? Call Girl szolgálat? Nem. Ön egy szexista. Fehérnemű? Lehetne. Szárnyas betét? Szóval ön úgy szereti. Disznó! Nagymama eperlekvárja? Na ez már egész közel van. De ne kínlódjunk tovább, elárulom. Ha hiszi, ha nem, ez egy autóreklám. Nézze csak!
***************
***************
De ne ítéljünk túl korán. Most biztos azt hiszik, az a bajom, hogy itt megint egy nőalázó szexista reklámról volna szó. Dehogy! Ugyanis ez a nő egy műszaki tárgyat, egy autót akar. Vagyis itt éppen ellenkezőleg, egyfajta emancipációs kiáltványt láthatunk a szemünk előtt kibontakozni. A nőiesség itt mintegy szimbolikusan és metaforikusan egybeforr a férfiasság egyik tipikus attribútumával, a gépkocsival, úgyis mint fallikus szimbólummal, és ezzel minden a helyére kerül. Mert ez a fajta egyesülés, ez a különös egység, az egyenlőség immanenciáját hordozza mintegy magában, s mint ilyen, nem lehet belőle nőalázó konzekvenciákat leszűrni. Nem érted? Olvasd el még egyszer, és még egyszer...
Tehát a megfejtés, azaz a mondat folytatása: drágám, cseréljük ki a Škodánkat egy újra! De miért pont most, kicsim? - kérdezi csávógyerek, aki értelemszerűen most éppen egészen másra gondolt. Persze, mert ő aztán tényleg szexista. A disznó! De bombapipi azonnal megleckézteti: mert most még nálam is csábítóbbak az ajánlataik. Értsd: te disznó, te csak a nőt látod bennem, a szextárgyat, és ehhez már az az apróság is elég, hogy itt táncoljak az orrod előtt meztelenül, ahelyett, hogy képes lennél rányitni a szemed a világ olyan, nálam sokkal csábítóbb csodáira is, mint egy Škoda Fabia ajánlat. Te beszűkült tudatú, farokagyú, korlátolt állat! De a férfi nem tanul, képtelen a fejlődésre, mert azt mondja: te mindig ezt fogod csinálni, amikor új Škodát akarsz? A nő pedig ráhagyja, bár én, mint férfi, élek a gyanúperrel, hogy akkor is ezt fogja csinálni, amikor új gyereket akar.
Ezek után meghallgathatjuk azt a bizonyos, még az adott nőnél is csábítóbb autós ajánlatot. Hallgasd meg te is, és te is érezni fogod. Egyszerűen nagyszerű!
Záró kép: lehet vörösmetál? - kérdezi a szextárgy, és ezzel a bugyi is a földre hull. És nem marad más a hölgyön, csak az ő emberi méltósága. Vagy az sem?
Szóval én azt hittem, autót úgy kell reklámozni, hogy elmondod, ez az autó jó. Majd ezen jóság különböző aspektusait próbálod a különböző célcsoportoknak megfelelően megfogalmazni. Mint ahogy ez egy másik Škoda reklámban meg is történik. Bár lehet, azt egy másik kreatív csapat ötletelte. Sőt biztos. Azt egy külföldi, ezt egy magyar.
******************************
Értékelés: 4,6/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) - 5/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 3/10
A látvány (Scene) - 7/10
A technika (Technology) - 5/10
{mxc}