IKEA reklám
*************************
IKEA áruházak – 30s +++ Értékelés: 5,0/10
Amikor minden az enyém. Amikor minden tőlemtől fogva van. Isteni érzés a szó legszorosabb értelmében. Minden brand álma. Képzeljék csak el, valami olyasmit, olyasmiket gyártok, ami úgy kvázi lefedi a te kis nyomorúságos életed minden aspektusát. Ahova csak nyúlsz, hozzám nyúlsz. Tudod mi ez? Hatalom. Az abszolút hatalom. És ha igazán nyerő akarsz lenni a piacon, igenis ezt a szerény célt kell kitűznöd magad elé. Persze ezt még így egyetlen brand sem valósította meg, de törekedni kell rá.
***************
***************
Vannak brand-ek, amelyek azért egész szépen megközelítik a fentebb vázolt nemes célt. Mint például ez. Ha megnézzük az itt bemutatott lakókörnyezetet, igen nehezen találunk olyan dolgot, ami ne ettől a cégtől lenne eredeztethető. Talán az emberi tényező, meg egy állati tényező, maga az épület, az ajtófélfa, bár az ajtófélfában azért nem vagyok egészen biztos.
Ez is egy amolyan késleltetett reklám. Nézed, és fogalmad sincs, hova akar ez kilyukadni. Mit reklámoz ez? Egyáltalán, mi a fene történik itt? Nem baj, nem baj. Nem baj, hogy nem érted, nem baj, hogy hülye vagy. Izgatott leszel. Kíváncsi leszel.Ideges leszel. Elő leszel feszítve. Tűzoltóleszel s katona! Vadakat terelő juhász!(Ez egy idézet egy magyar költőtől. Már meghalt.) Tehát várod, hogy kiderüljön az igazság. És amikor kiderül, akarva, akaratlan, jól meg fogod jegyezni a megoldást.
Egyébként tényleg. Mi a fene történik itt? Várjál, megnézem lassan. Kisgyerek belopakodik a szülői hálóba. Igen. Szoktak ilyet a kisebb gyerekek. Fogja az ébresztőórát, visszatekeri. Sikerült elkapnom, tényleg már majdnem ébresztő idő volt. Na de miért tesz ilyet a gyermek? Sámlin állva kinyitja a ruhásszekrényt, felvesz egy nyakkendőt. Nyilván leszállt a sámliról, kiment, odament valami tükörhöz, de lehet, a szekrényajtóban volt a tükör, de nem lehet, mert az olyan elhúzhatós volt, nem tudom. Egész ügyesen megköti. A nyakkendőt. Aztán kihúzza az akasztós nadrágos részt, amitől bele tud nyúlni egy fiókba, ahol vannak mindenféle bizsuk, meg ékszerek. Visszatolja a fiókot. Vág egy kis grimaszt, majd egy olyan szekrény előtt áll, amelyben vállfán lógnak cuccok. Megigazít egy öltönyt, elégedetten bólint. Összehajtogatott ágyneműféléket tart a kezében egyszer csak a mosókonyhában. Aztán hirtelen fogat mos. Fiókból elvesz valamit, betolja. A fiókot. Ja, tudom, villanyborotvát vett elő valószínűleg, amit odakészít a tükör polcára. Csapot elzár, vigyázzállásban bólint egyet, sarkon fordul, távozik a fürdőszobából. Vissza a szülői hálóba, vigyázzállásban megáll az ágy előtt. Igen komoly, fegyelmezett arcot vág. És akkor kedves nézőink, hirtelen igazi kisfiúvá változik, felugrik az ágyra, és ugrálva ébreszti a drága szülőket.
Nem érted mi? Pedig egyszerű. Először is figyeld meg, milyen könnyedén kezeli a kisgyerek a vonatkozó bútorokat. Látod? Gyerekjáték. Te is szeretnél ilyen szinte maguktól, szinte gondolati parancsra működő bútorokat. Jó, van egy kis zavar ezzel az itt a fiók, hol a fiók játékkal, de hát ez nem egy kétórás film, nem lehet mindent a te buta szádba rágni. Aztán ez a gyermek itt voltaképp a szülők gondtalan reggeli készülődését készíti elő, és nem ágyneműt szedett össze, hanem nyilván tiszta törülközőket. Mondd, hol jár a te eszed, amikor reklámot nézel? Elment? Elment. És hogy miért tudja mindezeket ilyen játszi könnyedséggel megtenni? Mert a kedves márka lehetővé teszi neki. Egy szabály van, az utolsó szögig mindent innen kell beszerezni. Minden szép, minden pontos, mindennek megvan a maga helye ergonómiailag optimalizálva. Precizitás, németes (skandináv?) alaposság, pontosság. Jawohl! Nézd csak meg azt a kisfiút. Látod, hogyan nevel az ilyen környezet? Katonás fegyelem, ki a mell, be a has, nem vigyorgunk, rend, fegyelem, minden elvágólag. Ilyen fiatalon már. Parancs az parancs, még ha a saját lelkünkből jön is. Jó ember lesz belőled kisfiam.
Na de kolléga, hülye maga? Jó hogy nem egy laktanya belsőt mutogat itt a mi bútorainkkal berendezve! Bocs főnök, akkor teszek ide a végére egy kis feloldást. Hogy persze hogy, persze hogy tréfa ez az egész. Jó humora van a kissrácnak, ennyi. De azért igazi gyerek ő. Ugrál. Látja főnök? Ugrál az ágyon kacagva. És a végén úgyis mindenki megtudja, nem komoly ez, csak IKEA…
*******************************************************************************
Értékelés: 5,0/10 pont (ISTST szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) – 5/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 4/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}