5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

Peugeot reklám

*************************
Peugeot 308 ? 30s +++ Értékelés: 4,4/10
Klip. Rövid vágások. Fekete éjszakai, felhőkkel borított ég, benne villámok cikáznak. Kicsit sejtelmes, ritmusos zene, elegáns nő kilép egy elegáns ház elegáns kovácsoltvas kapuján, utcai kandeláber alulról, reklámozott gépkocsi jellemző darabkái bevillannak. A nő jellemző darabkái is bevillannak. Feeling van itt kérem?

***************


***************
Mert hogy ez a reklám nőknek készült? Minden bizonnyal, és ezért nem operál műszaki jellegű, vagy azok nagyszerűségére utaló mozzanatokkal. Ezért operál a feeling eszközével. Érzéssel. Emócióval. Ugyanis a nők köztudottan emócióval élnek, érzelmileg viszonyulnak a világhoz. Ne már hogy száraz műszaki adatok villogjanak itt nekik a képernyőn, vagy esetleg a kicsiny női autó nekiálljon olyan macsós dolgokat tenni, mint például felmászni egy meredek sziklafalon, vagy mindenféle szuper márkákkal versenyezni az autósztrádán. Nem, az ilyesmi nem hat a nőkre. Azokra pedig, akikre hat, nem nők, csak annak látszó tárgyak. Ki velük a célcsoportból. A nőkre az érzelmek hatnak. Amiképp a szeretkezés vonatkozásában is. Nem a puszta, nyers nemi vágy dolgozik bennük, mint nálunk, férfiaknál, hanem az érzelmek. Attól indulnak be. Beindulnak, akárcsak egy jó autó. Ugye érzed már a mesteri átvezetést? Tehát ha azt akarod, hogy egy nőnek vágya, mintegy nemi vágya támadjon egy autótípus iránt, akkor reklámoddal kvázi úgy kell szeretkezned vele, hogy betartod a nő, azaz az autó beindításának szabályit. Vagyis érzelem, érzelem, érzelem.

Figyeld csak meg, mi történik esetünkben is. Ahogy lassú, elegáns, hosszú léptekkel vonul a fenséges fehérruhás nő az esőáztatta utcán, egyszerre sugárzik róla a főúri elegancia, az egzisztenciális biztonság, a laza könnyedség, látszik, hogy ez a nő nem akármilyen körökben mozog, és bizony elég sok mindent megengedhet magának. Magabiztos. Én is ilyen szeretnék lenni. Esetemben pontosabban fogalmazva én is ilyen nőt szeretnék birtokolni. De mit is szeretne birtokolni egy ilyen nő, aki mindent megengedhet magának? Még azt is megengedheti magának például, hogy a drága ruháját direkt eláztassa egy arra haladó autó által felcsapott pocsolyavízzel. Mit néki Hekuba! (Ezt most nem értetted, mi? Gugli.) Szóval mit is szeretne birtokolni?

Nyilván olyan dolgot, dolgokat, ami egy egyszerű földi halandó számára elérhetetlen. Ugye te is így gondolod? És most jön a nagy meglepi. Persze talán nem is annyira meglepi, hiszen már egy ideje be-bevillan a reklámozott termék egy-egy darabkája, de azért mégis. És igen, igen az elázott jól szituált nő már oda is ér a termékhez, lágyan megsimogatja, megérinti imitt-amott, átöleli, picit szeretkezik vele, majd belészáll. Vörös ajkak, csábító zöld szemvillantás, cipőjéből a víz kiönt, elhajtás. Felirat: márkanév, és hogy a stílus kötelez. A jelent közben a zene szövege a következő: ok, ok, in the rain. Vagyis ok, ok, az esőben. Ez kicsit utalás a klasszikus filmre, ahol szintén az esőben tapicskol az egyik jelenetben a táncos kedvű főhős, mert szinte elvette az eszét a szerelem. Nos, ugyebár itt is teljesen hasonló a helyzet, a főhősnő, noha nem táncol, de szintén eszét vesztett állapotban áztatja el magát az esőben, mert legyőzte értelmét a termék iránti szerelme. Voltaképp már a kapun való kilépése pillanatától kezdve nem is tudott másra gondolni, mint szerelemmel szeretett autójára, vagyis az ő gondolatait láttuk a bevillanó autóalkatrészek formájában megjelenni. Nem tudom, tetszenek-e már érteni az egész szimbolikát, vagy hiába gyűröm itt magam?

Na de térjünk vissza a meglepi mibenlétéhez, hiszen mindezidáig abban a hitben ringattuk magunkat mi földi halandók, hogy a tárgy, amelybe főhősnőnk szerelmes, minden bizonnyal elérhetetlen számunkra. Most már a tárgyat is ismerjük, de vajon mennyi lehet az ára egy ilyen ékszernek? És ekkor… és ekkor kedves földi halandóim… ekkor kiderül, no nem az ég, az továbbra is vészjóslóan baljós (na ez jó), hanem hogy mennyibe kerül ez a csak a felső tízezernek való csoda. Kérem szépen már 3.599.000 forinttól kapható. És ez tényleg olcsónak számít az autók világában. Tehát kedves asszonyom, vegye, vigye. Vigye, és ugyanezt a feelinget fogja érezni, mint főhősnőnk, és tán még másban is hasonlítani fog erre a nagyszerű nőre, nem csak abban, hogy ugyanolyan kocsijuk van.

Nem anyukám, én nem veszek neked ilyen autót. Rettenetesen megfáznál ott az esőben, és akkor szedned kéne azt a másik izét abból a másik reklámból…
*******************************************************************************

Értékelés: 4,4/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10
A látvány (Scene) – 6/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}