3.6666666666667 1 1 1 1 1 Rating 3.67 (3 Votes)

Borsodi sörreklám

*************************
Borsodi Sör - 0,55-ös kiszerelésű dobozos - 30s +++ Értékelés: 4,0/10
Hentesnő. Női hentes. Ugye különös? Mert hogy ez olyan tipikus férfi foglalkozás. Vagy mondjuk női kukás. Azt se láttunk még. Meg hogy mindenféle famegmunkáló gépeken extra csinos nők asztaloskodjanak, hát ez is szokatlan látvány. Vagy közüzemi karbantartókként emelődarun állva világítótestet cseréljenek köztéri lámpákban. Szokatlan, de nem baj, ha egy reklámban történik mindez.

***************


***************
Azért nem baj ugyebár, mert egy reklámnak figyelmet kell felkeltenie. Persze nem teljesen mindegy milyen figyelmet, és hogy az mennyire kapcsolható akárhogyan is a reklámozandó tárgyhoz. Figyelmet sokféleképpen fel lehet kelteni, de éppen ez működhet csapdaként is, hiszen könnyen csak a figyelmet felkeltő dolog maradhat meg az emlékezetünkben, és aztán fogalmunk sincs, hogy voltaképp mit is reklámoztunk, mint ahogy ezt már jól megtanultuk számos korábbi értekezésünk során. Tehát ha például a legújabb öblítőszer véres hullák sorfala közt jelenik meg, ide a rozsdás bökőt, hogy nem mondod meg, mi volt a szer pontos neve, illetve hogy mi volt egyáltalán, amit reklámoztunk. Nézzük, itt ebből a szempontból rendben vagyunk-e?

Természetesen sztereotípiákra építünk, hisz egy sztereotípia azért sztereotípia, mert nagyon sok embernél váltja ki a ráismerés élményét. Aha, tényleg így van, így van ez rendjén, de azért vicces, hogy ezt így láttatják is itten. Akik szerint pedig ez nincs így rendjén, azok elvileg szintén legalább viccesnek kéne hogy találják a dolgot. A sztereotípia pedig itt arról szól, hogy van ez a foci nevű őrület, ráadásul EB, ami csak a férfiakat érdekli. A nőket egyáltalán nem. Ilyenkor a férfiakat – akik egész évben keményen dolgoznak – hagyni kell, mert nekik ez a dolog szent, és piszkosul megérdemlik, hogy ilyenkor zavartalanul átadhassák magukat e szenvedélyüknek. Mi több, nekünk, nőknek, akik ugyebár nem dolgozunk egész évben keményen, ilyenkor maximálisan ki kell szolgálnunk őket, még azon az áron is – és itt jön a viccesség – hogy ideiglenesen átvesszük tőlük a kemény férfimelót. Lásd példák a reklámban, amelyek még csak véletlenül sem értelmiségi melók, hiszen az már nagyon durva célzás lenne. Igaz, így meg célzás lehet arra, hogy a foci nézés nem igazán az értelmiségiek szenvedélye. Egyik célzás jobb, mint a másik. Közben persze továbbra is baromi fiatalok, csinosak, dögösek maradunk mi nők, mert ezt is megérdemlik ilyenkor a férfiak. Pontosabban ezt egész évben szolgáltatnunk kell, és még ilyenkor sem adhatjuk alább. Mi több – szól közbe a férfiak nevében a férfihang – megérdemeljük a hosszabbítást is. Vagyis hogy nagyon viccesen játszva ezen fociszakkifejezés kettős értelmezhetőségével, amiképp a fociban is van hosszabbítás, úgy ebben a nők által való kiszolgálás kellemes állapotában is lehetne. Mert megérdemeljük. Azért, mert ugyebár egész évben keményen dolgozunk a csak cicomázkodó nők helyett.

Tehát a jó kreatívok abból indultak ki, hogy miképpen a focit, akképpen a sört is csak a férfiak szeretik. Csak azt felejtik el a kedves hímsoviniszta kreatívok, hogy egyáltalán nem jelentéktelen ma már a sörkedvelő nők tábora, no meg azt is, hogy az igényt teremteni is kell, vagyis a sörkedvelő nőket teremteni is kell, ha nem is a sörkedvelő férfiak oldalbordájából. Ehelyett itt inkább egy pici ellenérzést keltenek az e reklámot figyelő nőtársakban a jópofa sztereotípiásos ötlet kedvéért.

És ha már aktualitásra épülő reklámot kellett eszkábálni – mert egy sörnél egy EB esetében ez természetesen adódhat – akkor miért a fészkes fenéért nem lehetett volna épp ellenkezőleg, a nőkkel kapcsolatos szokatlanságokra úgy építeni, hogy az pozitív kicsengésű legyen a női néző számára is. Szokatlan, hogy a nők sört isznak? Akkor igyanak ők is ebben a reklámban! Szokatlan, hogy a nők szeretik a focit? Akkor szeressék ők is ebben a reklámban! Konkrét ötletekkel most nem fogok szolgálni, mert sosem küldtök nekem érte pénzt. Hát most lássátok, mire mentek nélkülem. Fogtok ti még térden állva könyörögni nekem, hogy fogadjak el egy igen jelentős összeget, csak mondjam már meg nektek a tutit. De én akkor is büszkén azt fogom mondani, hogy… mégis mennyiről volna szó?
*******************************************************************************

Értékelés: 4,0/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 310
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 2/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}