1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

ALDI reklám

*************************
ALDI üzletlánc ? 30s +++ Értékelés: 4,4/10
Egy kreatív vonatkozó asszociációs képességei mindig meghaladják a befogadó rétegnéző hasonló képességeit, hiszen éppen ezért ő a kreatív és nem a rétegnéző. Baj csak akkor van, ha maga a kreatív feledkezik meg erről, és hasonló feladat elé állítja a kedves befogadót, mint amilyennel ő is megküzdött. Vagyis jól megszalad az asszociációval, és azt hiszi, mindenki követni tudja. Én például az alábbit nem tudtam követni.

***************


***************
Hé, főnök! Ezt kapja ki! Ilyen ötletem van! És mi volna az Tibikém? Frigók! Hogy hogy frigók? Hát hogy minden családtagnak van egy frigója, és ott állnak sorban a konyhában, vagy az étkezőben egymás mellett a frigók, a legnagyobb az apáé, utána az anyáé… De Tibikém, ez diszkrimináció! Na jó, apáé, és anyáé egyformák, aztán a nagyobb gyereké, de az már kisebb, és aztán a kisebb gyereké, az még kisebb, és… és most fog röhögni egy nagyot főnök úr, a legkisebb meg a kutyáé! És rá is van írva a nevük! De Tibikém, voltaképp mit is reklámozunk itt? Nem mindegy az főnök! Azt hiszem valami közértet, vagy ahhoz hasonlót. Azért frigók, mert kaját lehet venni ott. Nem bánom Tibikém, csináld meg.

És Tibike megcsinálta. Jó, megengedem, nem biztos, hogy így hívták a kreatívot, de megcsinálta. Ez egy adott üzletlánc, élelmiszer, háztartási cuccok, tudod, ami szokott. És persze mindig van akció. Kedvet kell csinálni hozzá. Nos, ez itt úgy néz ki, hogy jön anyuka, kinyitja a frigó, és valamit kivesz. A frigóban jól megjegyezhetően látszanak a cuccok, vagyis a kinyíló ajtóban három egyforma nagyobb doboz látható, felette is két egyforma kisebb doboz egymás mellett, hogy úgy tömegével feltűnő legyen, mert ennek később jelentősége lesz. Te meg is jegyzed ezt mindjárt, hiszen két hosszú másodperc állt a rendelkezésedre. Eközben anyuka máris leült a konyhaasztalhoz, egyedül van természetesen, hiszen ki más kelne fel leghamarabb. Aztán jön apuka, szeretetteljesen puszit ad anyukának, a frigóhoz siet, és ekkor ér téged egy nagy meglepetés. Azonnal feltűnik neked, hogy a frigó árukészletét mintha kicserélték volna! Hogy lehet ez? – teszed fel magadnak azonnal a kérdést, és kíváncsian várod a folytatást. Jön is már a kamaszlány (vagy bakfisfiú?)… szóval jön is már a bakfislány, nyitja a frigót, és a csoda megismétlődik. Egészen más tartalmat látunk! Mi a fene történik itt? És rágod a körmödet kínodban a feszítő kérdések súlya alatt. De ez még mind semmi! A kisöcsi is nyitja a frigóajtót, és láss csodát! Már megint teljesen más a kajakészlet. Most olyan kisöcsis cuccok vannak benne. Nem érted te ezt, és mit nem adnál a rejtély megfejtéséért. Ugye tudod, hogy ez direkt van így, hiszen ebben a felfokozott idegállapotodban, ebben az úgynevezett előfeszített állapotodban úgy be fogod inni az információt, mint szikes talaj az esővizet.

És lám, ahogy a kissrác becsukja a frigóajtót, hirtelen kinyílik a kép, és mi meglátjuk, hogy itt bizony nem egy frigóról van szó. Hanem mindenkinek van egy. Bizony. És poénként még a kutyának is. Aki szegény hiába ül az ő legkisebb frigója előtt, még rá is szólnak. Hogy miért? Hogy miért szólnak rá, ahelyett, hogy kinyitnák neki, hogy ő is kaphasson valamit? Fingom sincs. Ahogy az egész koncepció értelméről sem.

Ugyebár először is te észre sem fogod venni az előjáték során, hogy mindig más cucc van a hűtőben attól függően, hogy ki nyitja ki. Aztán sejtelmed sincs, vajon mi lesz a vége a történetnek, mert nem jut eszedbe semmi, ami valamiféle termék irányába terelné a gondolataidat. Ehelyett, amikor meglátod a sok frigót, azon kezdesz elmélkedni, hogy de nagyon gazdagok itt valakiék, hogy ennyi hűtőjük van, meg helyük is hozzá.

Aztán hirtelen megtudod, hogy az ALDI-ban többet ér a pénzed, mert ott minden olcsóbb, különösen azok a termékek, amelyek éppen akciósak. De ezzel még nem oldottuk meg a sokfrizsideres rejtélyt. Mi járhatott a kreatív agyában? Próbáljunk a nyomába érni az asszociációs rohamának. Ha itt vásárolsz olyan, mintha mindenkinek külön frigója lenne?

Jaj te, rájöttem! Itt minden olyan olcsó, hogy akár minden családtag egy egész frigót megtömhet kajával külön-külön! Na tehát a módszer a következő: ha rá akarsz jönni, mi volt a koncepciója valamely érthetetlen reklámnak, akkor írj róla egy reklámkritikát. Mire a végére érsz, mint derült égből a villámcsapás!

Persze lehet, az eredeti, vágatlan verzióban volt egy szlogen, miszerint itt minden olyan olcsó, hogy akár minden családtag jól teletömhetne egy saját frigót annyiféle kajával, ahányfélét ő szeret, és még mindig csak annyit költene a család összesen, mintha… de öreg, ez nem egy rövid, tömör, csattanós szlogen!

Miért? Mi vagyok én? Kreatív?
*******************************************************************************

Értékelés: 4,4/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}