MasterCard reklám
*************************
MasterCard - 30s +++ Értékelés: 4,6/10
Itt ez a bankkártya, amihez a hirdetések világában tartozik egy többé-kevésbé közismert szlogen, miszerint van amit nem lehet pénzért megvenni, minden másra ott a MasterCard. Az erre épülő reklámfilmek ezek után rendre felsorolnak dolgokat, amit pénzért lehet megvenni, majd poénként hozzátesznek egyvalamit, amit nem. És itt következik a szlogen. Gondolnánk, na erre könnyű lesz akárhány sztorit kitalálni.
***************
***************
Például: cipő húszezer forint, gőzmozdony 983 millió forint, zsemle 4 forint, űrturizmus 35 millió dollár, és itt következne valami megfizethetetlen. Elgondolkoztam, vajon van-e egyáltalán valami a mai világban, ami felbecsülhetetlen, vagyis amit nem lehet pénzért megvenni? Mondjuk a még egy óra pihenést simán meg lehet venni. Jön egy bébiszitter hajnalban, és hatástalanítja a gyerekeket. Na jó, de a plusz óra pihenés értéke, az a felbecsülhetetlen. Mégis meg lehet venni. Látod. Akkor itt van az őszinte, hangsúlyozom az őszinte és feltétlen szeretet. Igen, de ha mondjuk van énnekem egy dollármilliárdos öreg, haldokló nagybácsim, akinek én vagyok az egyetlen örököse, akkor én olyan őszintén fogom szeretni, hogy magam is elhiszem. De viszont?
Na itt álljunk le. Ez itt egy már közismert szlogen, amelyre nagyon laza, könnyed poénokat építünk fel, és nem egy filozófiai szakdolgozat a rothadó kapitalizmus morális szubjektivizmusának objektív percepcionális projekciójáról. Nem tudom elég világosan fejeztem-e ki magam?
Itt például egy fiatal házaspár mindennapjainak egy jellegzetes szakaszába nyerhetünk bepillantást, ahol is a vasárnapi továbbalvási lehetőséget zavarják meg a még apróságszámba menő gyermekek. Ezen gyermekek pedig vadul dúlnak éppen a lakásban, kiveszik, majd kiöntik a tejet, szétszórják a gabonapelyhet, és közben látjuk, hogy mindezek pénzbe kerülnek. Persze nem minden látható tárgy van beárazva, csak mintegy önkényesen kiragadva a tej, és a padló majdani tisztításához szükséges, és a képen még csak nem is látható padlótisztító szer. Látható viszont még a dúlás közben is békésen szundikáló szülői pár. Aztán jön egy nekem nagyon ellenszenves rész, amikor is bizonyos mese DVD lemezek beárazása következik, amely árért úgy tűnik megvásárolható még egy óra pihenés. Amelynek értéke, mint megtudjuk, felbecsülhetetlen. Régen a pálinkás kenyér, manapság a leghosszabb rajzfilmválogatás. Megvallom, mivel nekem nem ugrott be, hogy ez a struktúra állítólag közismerten a MasterCard valamely promóciós koncepciójának egyik darabja, ennél a résznél nagyon felháborodtam, hogy meselemezeket azzal hirdetnek, hogy addig se kell a gyerekkel foglakozni, lehet nyugodtan pihizni. (Ez milyen egy undorító szó!) Hiszen az egész történet eddig erről szólt. Gyerekek reggel arénáznak, meselemez be, gyerek kikapcsol, és fénymerev tág pupillákkal agyhalottat játszik. Ez pedig egy igen csendes, nyugodt foglalatosság. Aztán kiderül, hogy jaj nem, ez egy bankkártya hirdetés, csak van nekünk ez a nemzetközileg közismert nagyon jó poénunk itten, és most arra játszottunk. Hogy vannak ugyan megfizethetetlen dolgok (hol?), de a megfizethetőket ezzel fizessük ki. Miért? Mert ez egy jó poén. A konkrét unalmas kondíciókról meg majd elolvasod a betegtájékozatót, meg a gyógyszerészedet.
De hát tudod, hogy vannak poén reklámok, geg-ek, hangulati elemekkel operálók, amelyeknek csak az a céljuk, hogy emlékeztessenek egy már amúgy is közismert termékre, hogy kellemes érzetekkel kapcsolják össze egy pillanatra a reklámozandót. Pláne egy ilyen nemzetközi izé, amely mögött nyilván valami nagy és hatalmas van, amiben lehet bízni, mert a nagy és hatalmas dolgok nem mennek csak úgy gajra. (Dehogy nem.) És ezek még ezt is megengedhetik maguknak. Egy kis könnyedséget, vidámságot.
De már megbocsáss, én kissé felhúztam magam a mellékelt könnyedségen. Nem lettem vidám. Még akkor sem, amikor hatodszorra végre felfogtam, hogy egyáltalán miről szól. Hogy mi vagyok? És hogy nekem minden reklám szar? Hát először is nem, mert egy-kettőt a háromszázból igenis megdicsértem, másodszor meg igen. Ezért van ez a blog.
*******************************************************************************
Értékelés: 4,6/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) - 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10
A látvány (Scene) - 6/10
A technika (Technology) - 5/10
{mxc}