4 1 1 1 1 1 Rating 4.00 (1 Vote)

Nurofen reklám

*************************

Nurofen fájdalomcsillapító tabletta - 25s +++ Értékelés: 4,4/10

Munkás ököl vasököl, oda sújt ahova köll. Régi munkásmozgalmi szlogen. Bevált már sokszor. Lelkesített, mozgósított, lehetett kórusban skandálni, szóval jól éreztük magunkat. Azt hiszem én találtam ki a szlogent, még 1912 májusában, nem sokkal a Vérvörös Csütörtök előtt... vagy mégsem? Na mindegy, de ezt most lényegileg ellopták! Az aljas kapitalisták!

***************


***************

Picit persze át van fogalmazva, de ki ne ismerné fel azonnal a jelentésbeli azonosságot. Kis szintaktikai trükk, de a szemantika azonos. Mert vegyük csak górcső alá ezt a bevezető mondatot. Hogy is szól? "A Nurofen a fájdalom forrását célozva pontosan ott hat, ahol arra szükség van." Vagyis a jelentést megtartva és kicsit átfogalmazva, oda hat ahova kell ez a szer. Méghozzá pontosan. És hova? A fájdalom forrására. És tessék nekem megmondani, manapság milyen dolgok lehetnek a fájdalom forrásai? Jó, persze, lehet az egy derék is, vagy a fej, de mennyivel kevésbé fájna a derék magyar munkás feje, ha például nem lenne kapitalizmus? Ugye? Tessék egy kicsit a sorok közt is olvasni. A fájdalom az lehet a lélek fájdalma is. A fájdalom forrása ennél fogva lehet maga a tőke is. A tőke rémuralma. Nemde bár? És íme, rá kell jönnünk, esetünkben még sincs szó ellopásról, még sincs szó a régi jelszó csalárd meghamisításáról, mintegy a tőke szekértolójává történő lealacsonyításáról, hanem épp ellenkezőleg! Itt egyfajta illegalitásba vonulás történik, egyfajta konspiráció, amennyiben pont egy olyan jellegzetes kapitalista manifesztumból üvölt ki a régi mozgósító jelszó, mint amilyen egy fogyasztásra ösztönző felhívás, más néven reklám. Hát nem nagyszerű?

De miért is vagyok ebben ennyire biztos?

Hát eltetszik képzelni máskülönben egy olyan hülyeséget, hogy egy fájdalomcsillapítót azzal próbálnak megkülönböztetni, más fájdalomcsillapítók elé helyezni, hogy épp ott hat, ahol arra szükség van? Voltaképp azt sugallva ezzel, hogy jelenleg a gyógyszertárak tele vannak olyan fájdalomcsillapítókkal, amelyek egészen máshol hatnak, mint ahol szükség van? Mondjuk ott, ahol nincs szükség? Ha fáj a feje, vegyen be Izéfent, és ha eddig nem fájt a dereka, ezután sem fog. A fejfájásával pedig forduljon az orvosához, vagy olvassa el a gyógyszerészét.

Igen kedves barátom, majdnem igazad van, csakhogy itt az is szerepel, hogy a fájdalom forrását célozva hat pontosan ott. Vagyis esetleg a többi gyógyszer nem a fájdalom forrását célozza, hanem mondjuk a torkolati vidékét, azaz noha például a nyakcsigolya a forrás, azt nem célozza, hanem csak valami általános fájdalomérzet csillapítást ad.

Ejnye jóember, vitatkozol itt velem, öreg szocdemessel. Én bárhol felismerek egy jelszót, egy szlogent, bármilyen köntösbe is bújjék. Mert mis a lényegi rész? Ott hat, ahol arra szükség van. Vagyis az összes többi szer nem ott hat. Nem azt mondja, hogy mivel a fájdalom forrását célozza meg, ezáltal hatékonyabb, hatása hosszabb ideig tart, hanem ott hat, ahol arra szükség van. Ez marhaság, mert nyilván a többinek is van nem elhanyagolható hatása, különben nem venné senki és nem kapott volna engedélyt. Ergo, itt csak egy jelentés lehet, oda sújt, ahova köll. És lásd továbbá fentebbi munkásmozgalmi értelmezésemet. És még valamire felhívnám a figyelmet. A képen látható két ruhátlan munkásembernek egyaránt az ágyéki tájékon van valami problémája, amely ágyéki tájék csak majdnem látható, vagyis mintegy orrára koppint az alkotó a kapitalizmus fülledt erotikát preferáló divatjának. És mivel a fájdalmat jelképező pontocskák igenis megtorpannak a nemi szervek kietlen vidékei előtt, ezzel tisztán átjön az üzenet, nem, nem válunk áldozati állatokká a fogyasztói társadalom véres oltárán, nem engedelmeskedünk a test ördöge parancsának, nem veszünk és nem is eszünk semmiféle potencianövelő szert. Most mindegy, hogy ez itt micsoda, ne izélj, ne legyél már destruktív, reakciós, munkásáruló. Különben is, ehhez a félreérthetetlen mondathoz mit szólsz?

"Így gyorsan és hatékonyan csillapítja a fájdalmat, hogy életében egy pillanatra se legyen fennakadás."

Mi, hogy éppen kefélni akartak, és ebben volt aktuálisan a fennakadás? Na távozz tőlem te kapitalizmus rothadó penészvirága, te a fogyasztás őrületében a saját lelkedet is elfogyasztó szerencsétlen zombi!

Vagy lehet, a Zombi az egy üdítőital? Látod, már nem is tudom...

*******************************************************************************

Értékelés: 4,4/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10

A látvány (Scene) - 5/10

A technika (Technology) - 5/10

{mxc}