3 1 1 1 1 1 Rating 3.00 (1 Vote)
Raiffeisen reklám

*************************

Raiffeisen Bank - 30s +++ Értékelés: 4,4/10

Ez a reklám díjat nyert a fogadjunk, hogy nem találod ki az elejéből, mit reklámoz a végén nevű háziversenyen. Szinte az utolsó pillanatig őrizte titkát. A harminc másodpercből a huszonötödikben hangzik el a pénzügyek szó, és csak a huszonhetedikben neveztetik meg maga a bank. Gratulálunk, szép munka.

***************


***************

Persze lehet, épp így lett ez elgondolva. Hadd tipródjon a versenyző, hadd gyúrja az agyát, és a végére már oly kínzó a gyötrelem, oly mardosó a kíváncsiság, hogy a hirtelen berobbanó megfejtés ekképpen szinte beég a szenvedő tudatába, abszolút maradandó változást hagyva maga után. Imprinting. Bevésődés. Így nevezik ezt az etológusok, és valóban, úgy követi majd ezek után a megkínzott reklámbefogadó a bank lágy, hívogató csipogását tűzön-vízen át, mint a napos csibék az először meglátott tárgyét, ami legtöbbször egy nőnemű baromfi. Vagy egy keltetőgép. De hát ez az evolúció célszerűsége. A túlélés valószínűségének növelése. Amíg gyámoltalan vagy, akár fiatal baromfiként, akár kezdő spekulánsként, mindig kövesd azt, aki a legmélyebben beléd vés. És ez egy ilyen bevésős reklám.

A kék bolygó mögül felbukkan a napkorong és beragyogja az élet e sok szenvedéstől átitatott, de mégis gyönyörű színterét. És igen, szükségünk van a fényre. Ahogy a hang mondja. Vajon mi lehet az a valami, aminek ily fennkölt módon kerül beharangozásra az eljövetele, vajon mi lehet az a jótétemény, ami ily kozmikus távlatokból közeledik felénk? Most egy pillanatra zárjuk ki a Megváltót, hiszen egyrészt az ő promójával, mint az köztudott, nem reklámirodák foglalkoznak, másrészt azért tudván tudjuk, itt inkább valamiféle pénzért megválthatóról lehet inkább szó.

Tovább menve látjuk, végig a fényről beszélget velünk az alkotó. A fény az jó, szélesen lehet meríteni vele az asszociációk tengeréből. A fény világosságot teremt, rávilágít, megvilágít, a fény fényt derít dolgokra, azok világossá, érthetővé válnak, a titkok kiderülnek, a fény utat mutat, biztonságot nyújt, elűzi a sötét árnyakat. Fény az éjszakában, fény az alagút végén. A fény az élet maga. Grandiózus.

És nézd meg, a képek is erről az érzésről beszélnek. Kigyúl a fény az utcán, a fiatal leszbikus pár összemosolyog. (És ha csak egyszerűen barátnők? Nem szégyelled magad?) "Megmutatja mi van körülöttünk." Mármint a fény. Heteró pár egy kerékpáron a Margit-sziget bekötő hídja alatt, a kerékpárlámpa mutatja a boldogságot. (Heteró? Nem akarsz leállni ezzel?) "Hol vagyunk." Mármint a fény megmutatja. Nagyapónak lámpát gyújt nagyanyó. "Kire figyeljünk." Mármint a fény ezt is megmutatja. Fiatal het... na jó, fiatal pár sötétben, esőben rohan a hívogató, fényárban úszó hotelbejárat felé. "És merre mehetünk tovább." Mármint a fény mutatja ezt is. Anyuka betakargatja kislányát, a falon a napocska kép furcsa mód felizzik. "Biztonságot ad." Mondjuk én azonnal frászt kapnék a jelenségtől, de úgy látszik ez nekik mindennapos. Aztán egy jóember, az első kávéjával a kezében, valami balkonról beleréved a város fölött felkelő napba. Sorsával vet most számot nyilván. "Most még inkább szükségünk van a fényre." Ezt állapítja meg a beszélő, enyhén politikai felhangot kölcsönözve így a mondandónak, ki-ki gondolja meg a maga világnézeti beállítottsága szerint, miért pont most van még inkább szükségünk a fényre. Persze nyilván akármikor lehet találni valami "most"-ot.

És itt érkezünk el végre közlendőnk velejéhez, miszerint amikor pont most van még inkább szükségünk a fényre, akkor ez a pénzügyekre is vonatkozik. Mert most éppen válság van itt nekünk mondjuk, és akkor mindig összezavarodnak a pénzügyek. De ez a bank itt is fénylő fáklyaként, akarom mondani ahogy látni tetszik izzó reflektorként oszlatja el a pánik sötét fellegeit, és mutatja meg vagyonkánk megmentésének  legjobb módjait.

Én persze, mondanom se kell, el vagyok fajzva. Végigvezettetve e fennkölt fényszimbolikán, kissé visszásnak tűnt nekem, hogy a végén egy bank dugta elő a pofáját. Ilyen szavak jutottak eszembe, mint nagyképűség, önteltség, és korántsem kaptam magam azon, hogy e bankot mintegy fénykardként forgatva vágjak utat magamnak a kilátástalanság éjfekete labirintusában. De hát, mint tudjuk, én nem vagyok egy tipikus célcsoport. Le velem.

*******************************************************************************

Értékelés: 4,4/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 4/10

A látvány (Scene) - 6/10

A technika (Technology) - 6/10

{mxc}