1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

*************************

NaturAqua ásványvíz - 40s +++ Értékelés: 3,6/10

Szeretem, ha egy reklámnak van erkölcsi tartása. Azaz nem csak az van, hogy ezt vedd meg te állat, hanem életre nevel. Jó szóval oktat. Mélyen belenyúl az egódba, megráz, a szemed felnyitja, és bemutatja, mintegy láthatóvá teszi, manifesztálja a valódi emberi értékeket. A nembeli lényegről beszél. Nézed, hallgatod, és érzed, maga a tanító szól hozzád. És hirtelen rádöbbensz, a reklámfilmforma csak álca.

Pontosabban szólva tartalom és forma új egymásra találásának lehetünk mintegy tanúi. Voltak korok, amikor görög drámákban fogalmaztuk meg az etikum mibenlétét. Ma a reklámok töltik be e fontos közvetítői szerepet. S teszik mindezt mindössze 30-40 másodpercben. Vitathatatlanul sokkal költséghatékonyabb módszer. Na persze könnyű úgy órákat a színházban tölteni, hogy közben otthon rabszolgák mossák a szennyest. Szabad demokráciánkban ez elképzelhetetlen. Itt money a time, de nagyon.

***************

***************

Fiatal nő rója az utcákat. Tépelődik, vívódik magában. Nyitott szemmel jár, felfogja a külvilág üzeneteit. Ott például egy fiatal apuka köti be kislánya cipőjét. Szívet melengető látvány. S ekkor nehéz kérdések fogalmazódnak meg a fiatal nő belsejében mintegy:

Vajon az a fontos, hogy a legújabb játékokkal játszanak a gyermekeink? Vagy az, hogy mennyi időt töltünk el együtt?

S közben látod, fiatal apuka mosolyogva nézi ugrókötelező kislányát. S te rögtön tudod, hogy igen, az a fontos, hogy mennyi időt töltünk el együtt. Az üzenet megértését az is segíti, hogy ennél a pontnál még csak sejtelmed sincs, vajon mit reklámoznak itt? Ezért tudsz ilyen eredményesen koncentrálni az üzenetre. Ehhez az elvhez a mű alkotói szerencsére később is ragaszkodnak, ezért a második üzenet is hiánytalanul mehet át. Így szól:

Vajon az a fontos, hogy mivel osztjuk meg az élményeinket? Vagy az, hogy hogyan?

Itt egy kicsit persze gyanakodsz a különféle mobil készülékek láttán, hogy esetleg egy mobilszolgáltatóról lesz szó, ahol nem a készülék fontos, hanem a kitűnő szolgáltatás, de ez még nem annyira zavaró, hogy akadályozná a fenti két kérdés közül a helyes kiválasztását. Természetesen az számít, hogy hogyan és kivel osztjuk meg az élményeinket. Itt hívnánk fel vájt szemű nézőink figyelmét az alkotók egy érdekes, a mondanivalót még jobban aláhúzó megoldására. Az előtérben ülő leányzó kezében a mobiltelefonok típusa éppúgy váltakozik, mint ahogy előbb azt az asztalon láttuk. Normál filmnézés közben ez persze tökéletesen észrevehetetlen, legfeljebb csak annyi szúrhat szemet, hogy a leányzó valamiért idegesen nyitogatja mobilját, mint valami rugóskést. Gondolom valaki büszke volt e teljesen láthatatlan ötletre. De legalább plusz energia- és pénzbefektetésbe került. Jaj, de nem ezért vagyunk itt, hanem hogy igyuk, magunkba szívjuk a mű erkölcsi, etikai tanításait. Tehát a belső, női hangon elmondott monológok után meleg férfihang (nem úgy!) mondja ki az erkölcsi tanulságot:

A valódi értékek itt vannak körülöttünk, csak észre kell venni őket egy folyamatosan változó világban.

Ugye szép. Hát tudod, például így kell észrevenni a valódi emberi értékeket, ahogy a fenti két példában láttuk. Íme, most erről szólt e tanulságosan katartikus filmeposzunk. Értetted és tanultál belőle. Remélem benézel a jövő héten is.

Ja, majd elfelejtettem, ilyen emberi érték a NaturAqua természetes ásványvíz is, amely tizennégyezer éve szűrődik a föld mélyén. NaturAqua, valódi érték a felszín alatt.

Gyönyörű! Ugye érted? Valódi érték a felszín alatt Vajh hány embertársunk hordja valódi értékeit a felszín alatt, és mi nemhogy kiásni, de még megkaparni se vagyunk hajlandóak. Pedig hidd el, mindenkinek megvan a maga naturakvája, amely ki tudja mióta szűrődik a lelke mélyén.

Kvíz kérdés: honnan származik a következő kifejezés, mindenkinek megvan a maga naturakvája? Megállnék Vágó úr, nem tudom. Rendben, zene leáll, nézzük a megfejtést: NaturAqua, egy korabeli reklámban szereplő régi ásványvízmárka. Egy blogger kezdte használni a kifejezést, eredeti jelentése mára már elhalványult.

******************************

Értékelés: 3,6/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 3/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 2/10

A látvány (Scene) - 5/10

A technika (Technology) - 5/10

 

{mxc}