1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Maggi reklám

*************************
Maggi ropogós fortélyok ? 30s +++ Értékelés: 4,2/10
Most egy kicsit általánosabb fogalmat fogunk megbeszélni egy konkrét reklám kapcsán. Ez pedig a reklámidill fogalma. E fogalommal voltaképp már sokszor találkoztunk eddigi utazásaink során, de úgymond vegytisztán még úgymond nem absztraháltuk el. Úgymond. (Vetted észre, hogy az úgymond az tulajdonképpen az idézőjel kiírt formája? Következésképpen ?úgymond? = úgymond úgymond. De ez már úgymond matematika.)

***************


***************

Elnézést kérek, hogy az a buta kreatív agyam fentebb már megint elszabadult kissé, de hát pont ettől jó kreatív a kreatív. És én jó kreatív vagyok. Én egy kreatív vagyok? Jaj dehogy. De megijedtem.

Nos ezek után itt az ideje, hogy némileg közelebb kerüljünk kitűzött témánkhoz. Tehát a reklámidill. Először nyilván azt kell tisztáznunk, mit értünk az idill fogalmán magán. Kis keresgélés, igen, azt hiszem ez elfogadható: „Idill (állapot) – a valóságnak eszményített (idealizált) ábrázolása, olyan esztétikai minőség megragadása a valóságban, amely a szépséget a feszültségmentes, nyugodt, felszabadult, derűs témákban látja (idillikusság).” A reklámidill pedig nyilvánvalóan ennek speciális esete, amikor a valóságnak ezen eszményített ábrázolása a reklám eszközeivel valósul meg.

Abban talán rögtön egyetérthetünk, hogy ezek szerint az idill szükségképpen egy picit hazudik, hiszen valamiféle idealizált, egy a valóságban épp így nem létező állapotot mutat be. És pont ezért alkalmas reklámcélú ábrázolási metódusnak, hiszen – mint azt tanultuk – a reklám egyik lételeme maga a hazugság. Ezt a levezetést szó szerint fogom kérni a vizsgán.

Nézzük, adott példánkban mindez hogyan valósul meg?

Először is a család. Ez ugyebár itt egy ideális család. Szinte érezni a szeretet cunamit, ahogy újból és újból elárasztja az egész terepet. A család annyira ideálisan bájos és szeretnivaló, hogy keményebb amerikai filmekben ezután nem sokkal történik a menetrendszerű családirtás, hogy az egyedül maradt főhős apukának legyen kellő indíttatása a teljes maffia vertikum kellően rafinált módon történő halomra gyilkolásához. De esetünkben – nem fogják elhinni – a cselekmény merőben mástermészetű fordulatot vesz. Jópofa beszólásokkal mélyítjük el a termékismertetést körülölelő történetet, hogy a lehető legintenzívebb kellemességet érezzük a termék bemutatása közben.

Na most hogyan is néz ki egy reklámidillben az ideális jópofa beszólás? Sokféle megoldás képzelhető el, természetesen erős függvénye ez az adott idillnek. És mivel itt családi idillről van szó, hát szinte adja magát az úgynevezett gyerekszáj típusú jópofizás. Gyerekszáj típusú jópofizásnak nevezzük azt, amikor a gyermek valamilyen felnőtteset tesz és/vagy mond. Azaz úgy csinál, mint egy felnőtt, felnőttet próbál utánozni. És ugye ez az ellentmondás a komikum forrása. És ettől lesz az ideálisan szőke, ideálisan gyönyörű kislány úgymond zabálnivaló. Ez azért fontos, mert valahol összecseng a termék egy lényegi tulajdonságával, nevezetesen, hogy jellegének megfelelően az is zabálnivaló. Itt konkrétan a kislány pincért játszik, rendelést vesz fel az apukától a termékre vonatkozóan, és az apuka veszi a lapot, komolykodva válaszol, aztán meg szélesen mosolyog, jelezve a gyönyörűséget, amit neki gyermekének mérhetetlen bája okoz. Itt kell bevezetnünk a nézői viszkozitás fogalmát, vagyis hogy mennyire lesz cseppfolyós érzelmileg a befogadó a bájos jelenet láttán. Vigyázni kell, mert egyes túlérzékeny célcsoporttagok akár el is hányhatják magukat e mozzanat befogadása közben. Ezért tekinthető szinte virtuozitásnak, hogy itt az alkotók megengednek maguknak még egy záró jópofizást is, miszerint az apuka csókoltatja a főszakácsot. És ezt a kisleány is elérti, és olyan kunci-bunci édi-bébi lesz tőle.

A két humor között meg lezajlik a termékismertetés annak rendje-módja szerint, vagyis hogy természetesen az ideális családban az ideális anyuka robotol a konyhában, és miközben valódi hússzeleteket forgat meg a termékben, a kész étel metszlapja inkább amolyan gyorsfagyasztott gusztustalan húspépre formáz, pedig nem biztos, hogy mindenki szeretné, ha a termék ezt tenné az alapanyagával. De szerencsére ez csak amolyan apróság, amit csak a vájtszeműek vesznek észre, és mit sem ront a reklámidill idilli hangulatán.
Összefoglalva: Mivel a termék mindig idealizált egy termékismertetőben, igen hatékony, ha az ismertető sztorija is idillikus környezetet ábrázol. Más módszerek is léteznek természetesen, például lehet úgymond jó reklámokat is írni.
*******************************************************************************

Értékelés: 4,2/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10
A látvány (Scene) – 5/10
A technika (Technology) – 5/10
{mxc}