2 1 1 1 1 1 Rating 2.00 (1 Vote)

IKEA reklám

*************************

IKEA téli vásár ? 30s +++ Értékelés: 5,0/10

Némely reklámok láttán talán elkeseredsz, hogy belőled soha nem lesz kreatív, mert bizony te soha nem leszel ennyire kreatív. (Most azokhoz beszélek, akik kreatívok, értsd a kreatívságot, mint szakmát választók szeretnének lenni.) Kétségtelen, hogy a mellékelt példa nem arra bizonyíték, hogy úgymond egy egyszerű egylépéses asszociációs művelettel el lehet jutni valamilyen frappáns forgatókönyvhöz. Itt már bizony a tehetség is játszik. Vagy a nagy kreatív élettapasztalat és gyakorlat. Vagy mindhárom. De ne keseredj el. Csak nagyon kevesek robbannak be úgy erre a pályára abszolút tehetséggel, mint például én.

***************


***************

Na persze kötözködni lehet, igen, lehet mondani, hogy soha nem is voltam ezen a pályán, de lehettem volna! És ha lettem volna, és ha tehetséges lettem volna, akkor berobbantam volna. Lenne. Volna lenne. Én lettem volna. Na ugorjunk.

Tehát kezdetben örül a kreatív tanuló, hogy egyáltalán eszébe jut, ha a nagy téli vásár reklámozását kapja feladatul, akkor esetleg ki kéne írni a portál üvegére, hogy nagy téli vásár. Később persze ennél összetettebb megoldásokra is képes, például hogy bejön egy bikinis nő kezében egy táblával, hogy nagy téli vásár. De ahhoz, hogy olyan magasságokba emelkedjen, mint jelen reklámunk alkotója, bizony hosszú és fáradságos utat kell bejárnia.

Miben is áll tehát e magasság?

Fejlődéstörténetének első nagy szakaszában a kreatív olyan kérdésekre igyekszik válaszolni, amelyek jellegükben a hogyan értesüljön a kedves célcsoporttag az adott reklámozandóról kérdésében foglalhatók össze. És ahogy fejlődik, úgy ad erre egyre összetettebb és összetettebb válaszokat. Tehát például a nagy téli vásár esetében az egyszerű kirakatfelirattól eljuthat a nagyon vicces, vagy a nagyon filozofikus, vagy a nagyon himnikus változatok megalkotásáig. De ezek voltaképp még mind úgynevezett direkt variációk, vagyis direktben juttatják el az információt a kedves célcsoportnézőhöz a téli vásár egyáltalában való létezéséről. Robi alig várja a téli vásárt, mert már lerohadt róla az egy darab bundabugyija és nincs pénze egy divatos újra – ez vicces. (Szerintem.) Életed piacán is sokszor kényszerülsz megalkuvásra, azaz voltaképp árleszállításra. De most kivételesen nem tőled várjuk ezt, hanem – ez filozofikus. (Szerintem.) Száll, száll a hópihe már, lefelé száll, akár az ár – ez himnikus. (Szerintem.) De ezek mind direkt információáramlást valósítanak meg, hé ember, téli vásár van, gyere, vásárolj.

A magasiskola ott kezdődik, amikor az információáramlás indirekté, közvetetté válik. Ez az, amikor a reklámozandóról történő értesítés értesítéséről értesítünk. Érted ugye? Tehát arról értesítünk, hogy hogyan történik az értesítés, azaz hogyan történik az értesülés. Ez azért szép, mert miközben értesítünk az értesülésről, közben az ezt befogadót a reklámozandóról is értesítjük. Csak ezt ilyen szépen, elegánsan, szellemesen tesszük. Vegyük észre, hogy a módszer abszolút felszabadítja a fantáziát, vagyis nem köti azt a termék voltaképpeni mibenléte. Ugyanis bármiről bárhogyan értesíthetünk. Bejön egy cica, és azt mondja hogy… ja, hogy tél, hát akkor télen jön be egy cica. Vagy megyünk hazafelé, és minduntalan belelépünk egy-egy kakahalomba, ami rénszarvas trágyának bizonyul. Később látjuk, hogy a télapó a szánjáról bútordobozokat pakol le minden háznál. Vagy kinézünk az űrállomásunk ablakán, és látjuk, egyre több göngyöleg lebeg körülöttünk, amelyeken a reklámozandó cég emblémája virít. Vagy az anyósunk kirángatja a kezünkből a sportújságot, mert a másik oldalán egy téli vásár hirdetés van. Vagy megyünk a kis pizza futár robogónkkal a téli országúton, és különös hóbuckákat veszünk észre. Majd utolérünk egy bogárhátút, amelyen valószerűtlenül magasra vannak tornyozva a reklámozandó cég dobozai, és így állandóan leveri az út fölé nyúló fenyőfaágakról a havat. Ja, ez pont a mellékelt példánk.

Nos, valamikor ide kell hát eljutnia a kreatív tanulónak, meg kel tanulnia, hogy képes legyen ezer és ezer módon kitörni a reklámozandó termék által látszólag meghatározott szűk kalitkából, fel kell ismernie, hogyan röptetheti fantáziáját szabadon, mint egy madár.

Hát nem nagyszerű, hogy így azokban a dobozokban akármilyen más cég termékei is lehetnének?
*******************************************************************************

Értékelés: 5,0/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 3/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 4/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 5/10
A látvány (Scene) – 7/10
A technika (Technology) – 6/10
{mxc}