*************************
Bref WC tisztító - 30s +++ Értékelés: 4,2/10
Szeretem a vécétisztító reklámokat. Sok mindent elárulnak ember és vécéje kapcsolatáról, amiben nem utolsósorban az emberiség kultúrtörténetének fontos aspektusai tükröződnek vissza. Mondhatnánk, ebben a kapcsolatban minden kultúrkor és kultúrkör immanens manifesztumát pillanthatja meg a kutató, mintegy esszenciálisan koncentrált kultúrlábnyomként. Igaz, e kapcsolatot csak a legújabb kor sajátos művészete örökítette meg vizuálisan, úgynevezett reklám-spotok formájában.
***************
***************
Idő és hely hiányában, engedjék meg, hogy most eltekintsek e viszony történelmi, ontológiai áttekintésétől, és "pusztán" a jelenre koncentráljak. Ezen rövid kis filmetűdökben jellemzően egy alapvető konfliktushelyzet kerül bemutatásra, amely megoldásának, mintegy feloldásának ábrázolása révén juthatunk el a katartikus élmény befogadásáig. Mi is ez az alapvető konfliktus helyzet? Mi is az a kihívás, amelynek láttatása olyannyira alkalmas a típusteremtésre, hogy bármily formát is válasszon a művész, egyaránt eljuttathatja a nézőt a ráismerés élményéhez, a szituációval való azonosulás, egybeolvadás "aha" felismeréséhez?
Nos, ha gondosan felidézzük e társadalmi színtér szerepét életünkben, könnyen rájöhetünk, hogy annak tárgyi leképeződése, amit egyszerűbben budinak szoktunk nevezni, bizony erősen szennyező hatások kereszttüzében áll nap, mint nap. És nem csak az e reklámokban jótékonyan vízkőszerű szennyeződésnek láttatott formában támad ám a baj, hanem barna és sárga színű, és ennek megfelelő illatú lerakódások is előidéződhetnek a most tárgyalt alkalmatosság különböző hajlataiban. Vagyis szemlélve e műveket, óhatatlanul felidéződik bennünk az utóbb említett szennyeződési forma is, bármily ügyesen próbálják is az alkotók azt szalonképessé tenni.
Aki már számos ilyen művet befogadott, talán különösnek találhatja, hogy többnyire itt is csinos, fiatal nők szállnak szembe nevezett készség makacs szennyeződéseivel, méghozzá általában igen közeli kapcsolatot teremtve a tisztítandó felülettel. Magyarán mintegy belebújnak, belevetik magukat a kló-ba. Fújj.
Elgondolkozva ezen, kutatóként felmerült bennem, hogy talán a kor jellemzően szabados szexuális viselkedésmintái érhetők itt tetten, amely viselkedésformák nem kifejezetten mutatnak elidegenedést az emberi exkremetumok világától (ld. kaki-pisi szex). Persze e reklámokban ezt csak igen halvány ráutalásnak tekinthetjük, és vélhetőleg csak tudat alatti hatást váltanak ki az erre érzékeny célcsoportokból. De az minden bizonnyal pozitív előjelű. Vagyis bizalom ébresztő a termék irányába.
De hogy adott példánkról is ejtsünk néhány szót, rámutatnék, hogy iskolapéldája az alkalmatossággal való egyesülés, az alkalmatosságba való belebújás, mi több, belemerülés ábrázolásának, hisz itt egyenesen búvárruhát ölt a csinos hölgy, abszolút késznek mutatkozva egy voltaképp emberidegen környezetbe való alámerülésre. Tessék megfigyelni, hogy valójában könnyűbúvár ruháról van szó, vagyis az arc koránt sincs 100%-ban fedve, vagyis az arcbőrrel való kontaktálás valószínűsége magas. Egy szép női arcbőr a vécécsésze mélyén. Kutató pszichológusként valószínűleg szakmailag igen érdekes beszélgetéseket folytathatnék a pozitív visszajelzést adó fókuszcsoport tagjaival. Nyilván pozitív volt a visszajelzés, hiszen a reklám máskülönben nem jöhetett volna létre. Talán kiadják nekem nevüket, címüket.
Egyes tudós kollégáim itt arról beszélnek, hogy pontosan a dolog undorítóságát van hivatva a bevezető epizód hangsúlyozni, hiszen a termék éppen ettől szabadítja meg a csinos hölgyeket. És hogy ez a búvárruha dolog az egy karikírozás, ami viccest jelent. Poén. És hogy az átlag célnézőnek egyáltalán nem az jut az eszébe ami nekem, és a hátam mögött máris perverz professzornak kezdenek hívogatni. Fel vagyok háborodva a tudományosság nevében. Én itt kultúrtörténetről beszélek, ember és természet dialektikus egymásra hatásáról, ők meg "klotyogó-totyogó" feliratú cédulákat ragasztgatnak a hátamra. De a jövő majd engem igazol.
Nem tudom, de az igaz, én nagyon konzervatív vagyok a szexualitás terén. A szép nőket én sokkal inkább az ágyamban, mintsem egy vécécsészében szeretném látni. Persze csak szeretném.
*******************************************************************************
Értékelés: 4,2/10 pont (ISTCT szám)
A BRAND bevésése (Imprinting) - 4/10
A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 3/10
Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 4/10
A látvány (Scene) - 5/10
A technika (Technology) - 5/10
{mxc}