1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Tchibo reklám

*************************

Tchibo Exclusive - 30s +++ Értékelés: 7,0/10

Elnézegettem én ezt a régi reklámot és arra gondoltam, mennyire nem trendi. Kávéval reklámoz kávét. Azt próbálja bemesélni nekem, hogy ez egy jó kávé. Képben és szövegben. Durván végig a kávéról beszél, és mutat képeket. Semmi közvetettség, kétértelműség, geg, poén, vidám móka kacagás, esetleg hazafias érzelem. Nincsenek társítható, népszerű, állandóan visszatérő arcok. Sivárság.

***************


***************

"Hatvan éve kutatjuk a világ jobbnál jobb kávétermő vidékeit." Ezt mondja a narrátor. Ez nagyon gyenge duma, mert simám el lehet hinni. Tényleg, egy ebben érdekelt vállalkozó, nyilván amióta csak ezzel foglalkozik, azóta kutatja az alkalmas terepeket. Persze ott majd mindenkit jól kizsákmányol, de azt hiszem filmünk műfaji kereteit ezen társadalmi igazságtalanság taglalása már szétfeszítené, úgyhogy érthető, ha ezzel nem foglalkozik.

Na most miközben ilyen lazán elhihető szöveget nyomat a mesélő, ráadásul még szépen komponált képek is sorjáznak valamely dél-amerikai tájról, gondolom.

"Hatvan éve pörkölünk és alkotunk finomabbnál finomabb kávékat." És látjuk, ahogy pörkölnek és alkotnak! Egyenesen gusztustalan. Hiszen a képek még a nem kávézókban is felidézik a frissen pörkölt kávé mindenki számára kellemes illatát. Ez ráadásul veszélyes is. Mintegy gusztust csinál a kávéfogyasztás szenvedélyétől eleddig ment populációnak a kávé megízlelésére. Ezért gusztustalan ez. Kvázi egyféle beetetéssel rá akar szoktatni a szerre, hogy aztán súlyosan függővé tegyen. És akkor majd minden pénzemet erre költöm. Ha elfogy a lóvé, bűnös utakon pótolom majd, a családomat pedig elhanyagolom. Azonnal letiltani, alkotókat elvezetni.

"Csak önnek. Élvezze a tökéletes Tchibo pillanatot." Mint eltikkadt vándor az üdítő oázisban úgy pihenhetünk meg egy pillanatra a "csak önnek" hazug sztereotípia hülyeségén, mert máris felráz minket annak az egy csepp kávénak a látványa az érzéki női ajkakon.

A szlogen megint említi a hatvan évet, ami ugyebár a hagyomány erejére, a stabilitásra, az állandó, egyenletes minőségre utalhat, bizalmat növelhet. És persze a brand jellegzetes kék színe is jelen van, ahol lehet. Vagyis minden egy irányba mutat, minden a termék fogyasztására ingerel, semmi korszerű idétlenség, fiatalos, bohókás baromkodás, semmi meghökkentő képi perverzió. Teljesen használhatatlan a klip például a ?találd ki az elején mit reklámozunk? nagy népi játék számára.

Fel vagyok háborodva! Szabad ilyet tenni? Szabad elrontani mások szórakozását? Egy csepp kreativitás sem volt a csapatban? Megint én súgjak? Tessék egy borvidéket mutatni. Szép szüreti képekkel, aranyló musttal, kivillanó csábos női combokkal a taposókádban, nagy fahordókkal a pincében, ahol a nap nyugtával a boros gazdák isznak egy jó kávét kikapcsolódásképpen. Ez igen. Vagy milyen jót röhöghetnénk ilyen régi személyi kultuszos képeken, hogy éjjel jön a nagy fekete autó, dörömbölnek a békésen alvó család ajtaján a bőrkabátos férfiak, összeterelik a riadt családot a nappaliban, azok álmosan és rémülten pislognak, mire a legmarconább előhúz egy termosz kávét, és azt mondja, hogy ők nem is az ÁVH-tól jöttek, hanem a kávéhától. És akkor illatos, gusztusos feketekávét töltenek éjjel félháromkor a megkönnyebbült családnak. És mindenki mosolyog. És csak önnek. És.

Ezt így kéne csinálni. Ez trendi volna. Tudnám értékelni. Alul. Ahogy szeretem. Ezzel viszont nem tudok mit kezdeni.

*******************************************************************************

Értékelés: 7,0/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 7/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 6/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 7/10

A látvány (Scene) - 8/10

A technika (Technology) - 7/10

{mxc}