5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

Volkswagen reklám

*************************

VW Passat CC - 30s +++ Értékelés: 5,2/10

Egyszer jött velem szemben egy bomba nő. Jó, máskor is jött már. Nos ez a nő annyira bomba volt és annyira nő, hogy derekasan megbámultam, lopva még utána is fordultam, majd némi keserűséggel a szívemben mentem tovább, vajh ki lehet a nyilvánvalóan érdemtelenül őt bitorló?

Ekkor utánam kiáltottak. Mi van, mi van, már meg sem ismersz? Megfordultam meglepetten. Nem a nő kiáltott, nem is a föld dübörgött, hanem a férfi szólt, akibe a fullextrás belekarolt. A hölgy vakító ragyogása mellett észre se vettem a régi ismerőst. Sőt, egyáltalán nem vettem észre, hogy a hölgy nincs egyedül.

***************

***************

Erre a sajátos tudatbeszűkülési effektusra apellál a mellékelt reklám is. Pontosabban apellálna, ha igaz volna, hogy azért nem vettünk észre valami furcsát a filmen, mert elvakított a reklámozás alatt álló gépjármű fényes ragyogása. Az ötlet végül is nem rossz, akár frappánsnak is mondhatnám, tán még szellemesnek is. Ha igaz lenne. Hát persze, a tűzdelt őzgerinc mellett esetleg nem vesszük észre a káposztás cvekedlit, a rózsa mellett a szamárkórót, a zseni mellett a szürke eminenciást. Még akkor sem, ha egyforma hosszú ideig, egyforma megvilágításban láthatjuk egymás mellett őket.

Csakhogy piciny filmünkben nem ez a helyzet. A kép szélén egy állatnak látszó tárggyal sétáló hölgyet pontosan két másodpercig láthatjuk, ellentétben a leginkább a kép közepén rohanó gépkocsival, amely a feliratokat kivéve a teljes időben megfigyelhető. A fenti hölgy ezzel az erővel sétáltathatna akár jaguárt is, de persze az már egy másik autómárka. Másfelől ugyanezzel az erővel rohanhatnék a képernyő közepén én is, akkor sem tűnne fel a két másodperces félreeső jelenet a párduccal senkinek sem. (Párduc, jaguár, leopárd - te tudod mi a különbség?)

Na nézzük csak. Elindul az autó a háztól, igen, ott egy bácsi valami rózsákkal foglalatoskodik. Semmi különös. Megy az autó országúton, városban. Egy nő premier plánban. És? Autó tovább száguld, járdán bácsi kislánnyal. Kislány utána bámul autónak, haja lobog. Nem ráz meg. Autó balra utcasarkon be egy krapek meg egy spiné mellett, és igen, itt a másik oldalon valami kutyafélét sétáltat egy nő. Nagy képernyőn is inkább kutya. Mi mást is sétáltatna? Utána megint csak autó zavartalanul. Fekete felirat kérdez: Észrevette a leopárdot sétáltató hölgyet? És bár nem azért nem vettük észre amiért, a kérdés mégis meglepő. Tényleg, hol volt itt a leopárd? Sebaj, megmutatják még egyszer hol volt. Újabb fekete felirat jő a márka megnevezésével és a látottakra épülő szlogenszerű konzekvenciával: minden más lényegtelen, bármi is legyen körülötte. Első gondolat, hm, tényleg nem vettem észre a leopárdot. Második gondolat, hát persze hogy nem, hisz alig látható. Harmadik gondolat, na az nincs. Pedig itt kéne következzen az autó.

******************************

Értékelés: 5,2/10 pont (ISTCT szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) - 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) - 4/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) - 5/10

A látvány (Scene) - 7/10

A technika (Technology) - 6/10

 

{mxc}