4.5 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (2 Votes)

MKB reklám

*************************

MKB – Lakáshitel 2017. tavasz – 35s +++ Értékelés: 4,2/10

Igen, megint az fogott meg ebben a reklámban, hogy nem értem. Azt értem, mit akar eladni, csak nem értem, mi történik benne. Meg akarom fejteni. Ez egy olyan megfejtésre ingerlő reklám. Vannak ilyen reklámok. A trükk az, hogy nincs olyan ember, mint én, aki ezekben megfejteni valót látna. Ha érti, mit akar eladni, akkor nincs több dolga vele. A többi nem annyira érdekes. Elég például, ha egy lakáshitelről szóló ilyenben, többször is lakásnak látszó tárgyak bukkannak fel…

***************

***************

Na nézzük, képes vagyok-e még műelemzésre, vajon rájövök-e, mit gondolt a költő?

Fiatal házaspár áll dobozok között egy üres, de amúgy elég szép nagynak kinéző lakásban, egy piros dobozzal a férj kezében. Vajon mi lehet a piros dobozban? Vajon ide-, vagy elköltöznek éppen? Azt persze gondoljuk, hogy valamilyen otthonteremtési lehetőségről fogunk jóhírt (evangélium) hallani, hisz látjuk a honlapcímet és a banki logót, továbbá a doboz színe is brand szín, de még nem sejtjük, miképpen. Talán tényleg ide fognak költözni ebbe a szép nagy, világos lakásba, ugyan miért is mennének el? Nyilván a piros dobozban pedig egy nagy halom pénz van, a kedvező kamatozású kölcsön.

Második kép, lépcsőház, elfelé menés, plusz egy gyerek. Idősebb hölgytől búcsúzkodás. Tehát elköltözés. De miért? Lassan lejön nekem, talán az idő hölgy egy nagymama, és eddig talán nála laktak, abban a szép, világos, nagy lakásban. Na de most akkor a nagymama fog egyedül lakni abban a szép, nagy, világos lakásban? Ráadásul nem hagyhatja üresen azt a szobát, nyilván be kell majd bútoroznia. Az sem kis pénz. Vagy kiadja. De akkor is be kell bútoroznia, meg hát egy kitudja milyen idegen jönne oda. Pl. migráns. Vagy talán eladják, és a nagymamának vesznek kisebbet, és a másik felét az új lakásra fordítják. Plusz a bank kölcsöne. Mert biztos nem volt nekik egy fillérjük sem amúgy. Na jó, legyen ezen utóbbi verzió.

Már a kisfiú viszi a piros dobozt, nyilván nem nehéz, az utcán egy kicsi kislány csatlakozik hozzá, megfogja a fiú karját, egymásra mosolyognak. Aha, testvérek. De mit keresnek egyedül az utcán? Nem, nincsenek egyedül, ott a fiatal házaspár, épp pakolnak egy teherautóba. Furgonba. Olyanba. A kislány apukája karján, anyuka elhelyezi a piros dobozt a furgon platóján. Jól látszik, ott áll középen, elég nagy hely maradt neki. Nem lehetett túl sok cucca a családnak bútorokkal együtt, ha még ennyi hely maradt. Vagy de, csak ez már a negyedik forduló. Meg különben is, a szép piros doboznak a középpontban kell dramaturgiailag lennie, hogy vonzaná már oda a tekinteteket. Érti, főnök?

Furgon ajtó becsuk, sötét, furgon ajtó kinyit, új helyszín. Ahova költöznek. Pakolása a piros doboznak. És akkor az új ház tornácán leteszik a piros dobozt a földre, köré gyűlik a család, a doboz kinyílik, és apuka előveszi annak a háznak a makettjét, amelynek éppen a tornácán állnak. Mindenki boldog, a gyerekek mosolyognak, apuka mutogatja, magyarázza a maketten a látnivalókat. Itt tökre megakadtam. Nem tudtam értelmezni ezt a piros dobozba csomagolt makettes szimbólumot, metaforát, miafrancot. Például, ha már ott vannak, miért nem hagyják a fenébe azt a makettot, és nézik meg a házat igazából? Minek cipelgették, ráadásul piros dobozban? Mert, ahogy mondtad, az egy szimbólum, brand-es jelkép, célmegjelenítő metafora, amely most a szemünk láttára manifesztálódik valósággá. A valóra vált álom. De ha mindenképpen a földhöz akarunk ragadni, akkor talán úgy történhetett, hogy a makett már évek óta ott állt a régi lakásban, és a család minden este, na jó, gyakran, na jó időnként ihletett pillanatokban köré gyűlt, és ábrándoztak a szép családi házról, ahol önállóan élnek majd, és a szép kertről, és a szép jövőről, és a szép bankról, aki, ami segít majd valóra váltani álmaikat. Na ezért kellett magukkal vinni az álmot megtestesítő tárgyat, ami majd ezentúl is ott fog állni valahol valami kitüntetett helyen, és mindig emlékeztetni fogja őket arra, mennyi szorgos munka kellett az álom megvalósításához. Na meg ez a jóságos bank, de még egyszer hangsúlyoznám, a szorgos munka is feltétel, amire a továbbiakban is szükség lesz, hogy a részletek törlesztése a kellő időben folyósításra kerülhessenek, különben jön a késedelmi pótlék, ad abszurdum a jelzálogjog okán eredeztethető kisajátítási végzés folyamatba helyezése. Pecsét, aláírás.

Na, hát tudsz te! Milyen szépen megfejtettél mindent. És tessék mondani, ez tényleg így lejön 35 másodpercben a többieknek? Nem, dehogy, nyugodj meg. De tökre eltaláltad, hogyan győztük meg az adott bank marketing kommunikációs osztályvezetőjét...

*******************************************************************************

Értékelés: 4,2/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 5/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 3/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 4/10

A látvány (Scene) – 4/10

A technika (Technology) – 5/10