3.6666666666667 1 1 1 1 1 Rating 3.67 (3 Votes)

Heineken reklám

*************************

Heineken logo – 0%-os sör – 30s +++ Értékelés: 5,0/10

A közbeszédre rá kell ülni. Már úgy értem, éles füllel kell hallgatóznia a reklámalkotónak, miről szól a köz, mintegy csüggenie kell a köz ajakán. Tematizálnia kell reklámüzenetét, kvázi hozzá kell szólnia ahhoz, amit a köz éppen tárgyal, vitat, megbeszél, vagyis ami a közt éppen érdekli, mondhatni közérdeklődésre tart számot. Lehetőleg persze úgymond a jó oldalon kell érvelnie, talán mert az emberek többsége jó, és hát ugye az üzlet az üzlet. Különben is, hogyan nézne ki mondjuk egy homofób sör…

***************

***************

Nyitva vagyunk, nyitottak vagyunk. Magyarul van egy kis különbség, ha tudsz magyarul, tán érzed, angolul már kell hozzá egy kis kiegészítés, ha a nyitott, nyitva, nyílt szónak nyitott jelentést akarnál adni (open, open-minded). Hogy te nem akarnál? Nem, oroszul nem tudom hogy van. Kínaiul sem. Szállj le rólam…

Na de mindegy is, szépen átlendülünk ezen a magyar narráció segítségével, és innentől kezdve a nyitott értelemben megyünk tovább a bácsival indítva, aki egy nyitva feliratú valamilyen üzlet előtt áll éppen. Tehát arra látunk mintapéldákat, hogy valaki, vagy valakik nyitottak a másságra, nyitottak a legkülönfélébb emberi irányultságokra, külsőkre, belsőkre, szokásokra, ilyesmikre olyannyira, hogy még a nem emberi, már úgy értem nem földi emberi célcsoport is beletartozik. Azt persze még nem tudjuk, kik ezek a nagyon korszerű, humánus, emberért való szemléletmóddal rendelkező emberek, de akárhogy is, rendkívül szimpatikusak. Persze tudjuk, itt valami terméket fognak belénk népszerűsíteni, de most már lehet az akár az ördög büdös, kénköves lehelete is, mindenképpen megvesszük.

Hoppá! Rólad megfeledkeztünk. Ezt már egy kocsma, pub, szórakozóhely belsejében mondja a narrátor bácsi, és kifejezetten egy alien-re, űrlényre, ufóra, vagy mire utal, aki éppen kedélyesen beszélget egy lánnyal, különösebb feltűnést sem okozva. De ez nem baj, ő most egy ilyen szimbólum, a másság kissé hangsúlyosabb szimbóluma, mintegy aláhúzva a nyitottságot, mint olyant. Értem én ám a koncepciót. Hogy még rá is nyitottak vagyunk. De milyen szempontból?

Itt már sejtjük ebből a pub hangulatból, vélhetőleg valamiféle italról lesz szó, és sokéves tapasztalatból kiindulva, valószínűleg sörreklám lesz a vége. Azok szoktak ilyen… nem is tudom… ilyen ilyenesen kezdődni. A sok éves tapasztalat adja ezt a frappáns, tömör, lényegre törő megfogalmazási képességet. És itt jön a nagyon finoman megfogalmazott erkölcsi, mit erkölcsi, etikai megközelítés, nem ám arra vagyunk nyitottak, hogy ez itten egy űrlény, az mintegy természetes és elfogadott, arra már nem kell nyitottnak lenni, hanem hogy autóval jött az űrlény, és ezért nem fogyaszthat alkoholt. Szegény. És végre elérkeztünk a termékhez, a márka alkoholmentes verziójához.

Tetszik látni? Ilyen egy haladó sör. Bevállalós, nem ijed meg a saját árnyékától. Nem elég, hogy tiltott önkényuralmi jelképet visel magán, még azt is felvállalja, hogy esetleg a másságot nem tisztelő agresszív célcsoportok majd nem fogják a terméket vásárolni. Ja te, hát nem szabad gúnyolódni az ilyesmin, jó, derék sör ez, látod, kiáll az emberi szabadságjogok mellett, és jó szóval oktat, játszani is enged szép komoly minket (ez egy versből idézet kissé szabadon – az én poénjaimhoz bizony műveltség is kell drága… anyámat?).

Tudod barátom – és itt most személyes vélemény következik, úgyis mint ÉN állítás – nekem egy üzleti érdek ne álljon ki mindenféle szabadságjogok mellet, ne jófejkedjen ezen a területen, mert az üzleti érdek az üzleti érdek marad akárhogy is nézzük. Nincs önzetlen üzleti érdek, vagyis nincs önzetlen önzés. Szóval le a kapitalizmussal, éljen a… valami helyette! Hát ami olyan jobb, meg minden, ne szőrözzél már!

Ja, hogy ez egy reklám? Te meg itt moralizálgatsz össze-vissza. Ez egy vicces sörreklám, ráadásul pozitív gondolatokkal megfűszerezve. Az a baj veled, nem érzed a pozitív energiát, amit sugároz feléd. Pedig azokkal is tele van. Meg rezgéssel is. Te nem tudsz rezonálni, de ez már kvantummechanika, úgyhogy hagyjuk is…

*******************************************************************************

Értékelés: 5,0/10 pont (ISTST szám)

A BRAND bevésése (Imprinting) – 4/10

A forgatókönyv és/vagy a történet (Script) – 4/10

Az igazság faktor és/vagy a valós érték (Truth) – 6/10

A látvány (Scene) – 5/10

A technika (Technology) – 6/10